مظلومیت موضوعات فرهنگی/ با برگزاری سمینار مشكلات حل نمی‌شوند
کد خبر: 3835249
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

مظلومیت موضوعات فرهنگی/ با برگزاری سمینار مشكلات حل نمی‌شوند

گروه اجتماعی ــ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه موضوعات فرهنگی غریب و مظلوم هستند، گفت: با برگزاری یک سمینار و جلسه مشکلات فرهنگی برطرف نمی‌شود و باید همكاری دستگاه‌های مختلف وجود داشته باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله علی اکبر کلانتری، رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس عصر دیروز، 24 مردادماه در جلسه این جامعه که با حضور فرمانده انتظامی فارس و جمعی از مسئولان قضایی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس در مسجد جامع شهدا برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع فرهنگ بسیار عمیق و دارای ابعاد گوناگون است، گفت: مشکلات این موضوع با برگزاری یک جلسه برطرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پیشینه انقلاب اسلامی در عرصه فداکاری نشان از یک انقلاب فرهنگی است، افزود: متأسفانه در روند انقلاب اسلامی به ‌مرور زمان بر سر راه مقداری موانع ایجاد شد، اگر بنا باشد مسئله فرهنگ مورد توجه قرار گیرد باید جلسات متعددی که آغاز آن روحانیت باشد برگزار شود.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه استان فارس در ادامه با اشاره به وجود بی‌حجابی‌ها در سطح شهر گفت: برخی طبق نامه‌هایی که به ما نوشته‌اند از ناهنجاری های باغ مجالس و رستوران‌ها در سطح شهر شکایت و گله می‌کنند.

آیت‌الله كلانتری، موضوع فرهنگی را غریب و مظلوم دانست و گفت: با برگزاری یک سمینار و جلسه مشکلات فرهنگی برطرف نمی‌شود، باید به‌طور فوری به آن رسیدگی شود، البته در جریان هستیم که نیروی انتظامی فعالیت‌هایی ازجمله طرح ناظر را انجام می‌دهد اما باید فعالیت‌ها از سوی دیگر نهادها نیز صورت گیرد.

برخورد با ناهنجاری‌های مرتبط با باغ‌های شهری
نماینده مردم فارس درمجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: باید با ناهنجاری‌های مرتبط با باغ شهری‌ها و دیگر بدحجابی‌ها برخورد شود.

در ادامه جلسه سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم حضور در جمع حوزویان و جلسات است، گفت: جمهوری اسلامی به‌عنوان پدیده نوعی در دنیا شناخته ‌شده است.

وی با بیان اینکه تمام افرادی که کیسه برای منافع خود دوخته بودند، نظام مقدس اسلامی را قبول نداشتند، افزود: دشمنان هرچه در توان داشتند رو کردند که این پدیده نوظهور یعنی نظام مقدس اسلامی را از بین ببرند.

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: دشمن با وجود شکست‌هایی که خورده است اما عقب‌نشینی نکرد و با تعدادی از کوردلان که در کشور حضور داشتند درصدد بود تا توطئه‌هایی انجام دهد، اما به برکت بصیرت و هوشیاری مقام معظم رهبری نتوانستند کاری از پیش ببرند، همچنین حضور مردم درصحنه نیز مانع ایجاد توطئه‌های دشمن شد.

باید هزینه جرم را بالا برد
حبیبی با بیان اینکه برای جلوگیری از هنجارشکنی باید هزینه جرم را بالا برد، بیان كرد: 26 سازمان در امر مشکلات آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی دخیل هستند که یکی از آنان نیروی انتظامی است.

وی یادآور شد: در اطراف دو حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سید علاءالدین حسین(ع) مشکلاتی وجود دارد که جمع‌کردن آن‌ها نیازمند پای‌کار آمدن سایر دستگاه‌ها ومتولیان امر است.

فرمانده انتظامی فارس بیان کرد: 25 هزار باغ و باغ شهری اطراف شیراز وجود دارد، تعداد تالارها و باغ‌های مراسم مجوز دار نیز 101 واحد است که از این تعداد 24 تالار با هتل است که در بسیاری از موارد نیروی انتظامی با ناهنجاری های مرتبط با این مراکز برخورد كرد.

حبیبی افزود: باید آسیب‌هایی که مدنظر است در اتاق فکر شناسایی شود و پس‌ از آن راهکار را ارائه دهیم و در پایان، همه باید کار را پیش ببریم و نیروی انتظامی هم تمام و کمال پای‌کار ایستاده است.

در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمودی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون رفع مشکلات فرهنگی افزود: نباید هیچ‌گاه احساس یاس و ناامیدی کنیم، از این‌رو مسئولان نیز باید از جامع اساتید برای حل مشکلات فرهنگی و غیره راهکار بگیرند.

پشتوانه غنی نرم‌افزاری
وی بیان كرد: برخی پیرامون مشکلات فرهنگی دل بسیار پردردی دارند اما این نگرانی‌ها مقدس است البته به‌تنهایی کافی نیست، باید پشتوانه غنی نرم‌افزاری را در اختیار مسئولان قرار دهیم، همچنین باید طبق چهارچوب‌های حوزوی فعالیت‌ها را در این رابطه گسترش دهیم.

سیدمصطفی بحرینی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه دادگستری استان اشراف کامل به مشکلات موجود و مسائل اقتصادی دارد گفت: از ظرفیت مجموعه قضایی در جهت کاهش معضلات و جلب رضایتمندی عمومی بهره گیری می‌كنیم.

سرپرست محاکم تجدیدنظر استان فارس افزود: در این راستا به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست قوه قضائیه و پیگیری‌های مستمر ریاست کل دادگستری استان،در مجموعه قضایی فارس با برنامه ریزی دقیق تحرک قابل توجهی در راستای افزایش رضایتمندی عمومی ایجاد شده است.

وی در ادامه به ملاقات‌های عمومی رئیس کل دادگستری فارس در محل دادگستری استان و همچنین مساجد و اماکن مقدس اشاره کرد و افزود: در راستای احقاق حقوق عامه رئیس کل دادگستری فارس با همراهی مسئولین و شورای قضایی استان ضمن دیدار از محلات مختلف شیراز به بررسی معضلات و مشکلات مردم بخصوص در مناطق محروم می‌پردازند و این برنامه با جدیت ادامه خواهد یافت.

تشكیل شعب ویژه رسیدگی به مظاهر علنی فساد
این مقام قضایی استان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح پیشگیری و مقابله با مظاهر علنی فساد و ساماندهی و نظارت بر وضعیت باغات مجالس و مراکز تفریحی و گردشگری اشاره کرد و افزود: در این خصوص شعب ویژه‌ای در دادسرا، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر تشکیل شده است که با بهره‌گیری از ظرفیت قانونی و تعامل با مسئولین اجرایی و همچنین همکاری ضابطین قضایی پرونده‌های این حوزه به صورت ویژه رسیدگی و تعیین تکلیف می‌شود.

وی در ادامه به آمار عملکرد دادسرا و محاکم در برخورد با مخلین نظم و امنیت و عوامل ناهنجاری‌های اخلاقی اشاره كرد و در خصوص سرنشینان وسائل نقلیه‌ای که به ترویج بدحجابی و رفتارهای هنجارشکنانه اقدام می‌كنند، گفت: در مواردی که با تذکرات قانونی افراد به اصلاح رفتارهای خود اقدام نکنند علاوه بر تعقیب کیفری خودروهای این افراد متوقف خواهد شد.


معاون قضایی دادگستری فارس در خصوص اماکن و باغات مجالس نیز گفت: مسئولین اماکنی که ضوابط و مقررات برگزاری مجالس را رعایت نکنند نیز ضمن تعقیب کیفری دستور مصادره ملک و اموال آنان در چارچوب مقررات مربوطه صادر خواهد شد.

سلیمان مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سه روند مشخص در کشور داریم که اگر این سه مرحله مشخص شود موضوعات برطرف می‌شود، گفت: نخستین مرحله موضوع قانون است، 200 صفحه در موضوع عفاف و حجاب قانون وجود دارد، شاید هزینه جرم کم باشد اما قانون وجود دارد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در موضوع اماکن نیاز به مجوز سازمان دیگری ندارد، افزود: خود مجموعه نیروی انتظامی می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خادم، عضو جامعه اساتید حوزه های علمیه استان فارس هم با اشاره به اهمیت موضوع حجاب، برگزاری جشن در باغ شهری‌های شیراز را مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد باغ شهری‌ها به‌طور دقیق در سطح شهر شناسایی نشده است و در این میان نیاز است تا دفاتر باغ‌های مجالس در سطح شهر نسبت به رعایت قانون در برگزاری مراسم و جشن‌ها توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام

captcha