پاهایی که فاتح قله‌های عملیات بود
کد خبر: 3829801
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۳
سردار سلگی روایت می‌کند؛

پاهایی که فاتح قله‌های عملیات بود

گروه اجتماعی ــ مسئول ستاد لشکر ۳۲ انصارالحسین(ع) همدان گفت: عملیات مرصاد در جریان حمله ناجوانمردانه از سوی دشمن بعثی به مناطق غرب کشور در حالی رخ داد که قدرت ایستادگی رزمندگان انقلاب اسلامی و تجهیزات کشور در حداقل قرار داشت، اما رزمندگان به ویژه رزمندگان همدانی با تمام قوا پیروزی عملیات مرصاد را رقم زدند.

دلاوری‌ فرماندهان همدانی در عملیات مرصاد/ فتح قله‌های عملیات با پاهای مصنوعیحاج میرزا محمد سلگی، مسئول ستاد لشکر 32 انصارالحسین(ع) همدان در عملیات مرصاد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: نیروهای لشکر 32 انصارالحسین(ع) که پیش از عملیات مرصاد در تنگه چهارزبر مستقر بودند مطلع شدند که افراد ناشناسی از مرز عبور کرده و به طرف سرپل ذهاب در حرکت هستند که بعد معلوم شد، منافقان هستند.

وی گفت: همدان به محض اطلاع از این قضیه در قالب چند گردان به همراه تیپ اطلاعات ـ عملیات به فرماندهی هادی فضلی به سرعت حرکت کردند تا پیش از دشمن به اسلام‌آباد برسند اما تا رسیدن نیروهای خودی، آن‌ها از کرند عبور کرده و وارد اسلام‌آباد شده بودند و در تنگه حسن‌آباد با یکدیگر درگیر شدند.

وی افزود: نیروهای همدان با ایستادگی و مقاومت ‌برابر منافقان، آن‌ها را تا رسیدن نیروی کمکی معطل کردند. همچنین تعداد دیگری از افراد دشمن که به طرف ایلام در حرکت بودند به کمک دوستان خود آمده و آن‌ها نیز با نیروهای همدان درگیر شدند و نیروهای همدان که تنها دو ساعت پیش از نقشه آن‌ها، آگاه شده بودند توانستند در برابرشان ایستادگی کنند.

سلگی با اشاره به نقش برجسته رزمندگان و فرماندهان همدانی به ویژه شهید هادی فضلی، فرمانده تیپ اطلاعات در عملیات مرصاد گفت: با وجود پایان‌ یافتن مراحل اصلی عملیات مرصاد و عقب‌نشینی منافقان، بخش‌هایی از منطقه اسلام‌آباد به طور کامل پاک‌سازی نشده بود و برخی از عناصر منافقان در منطقه پراکنده شده بودند كه 8 مرداد ماه، چند گردان از نیروهای لشکر انصار، اقدام به پاک‌سازی روستاهای اطراف شهر و ارتفاعات مجاور كردند که با این كار، پرونده عملیات مرصاد بسته شد.

مرصاد؛ کمینگاه خدا ‌
وی اظهار کرد: در این مقاومت که ساعت‌ها به طول انجامید و حتی به جنگ تن به تن نیز رسید، 120 شهید از استان همچون هادی فضلی، فرمانده تیپ اطلاعات، عملیات و بهرام مبارکی، فرمانده گردان 154، شهید ملکی فرمانده گردان 153 تویسرکان به شهادت رسیدند و این، نقطه درخشانی در دفاع مقدس برای همدان به شمار می‌رود.

وی با بیان ‌اظهارنظر اشخاص شاخص درباره نقش‌آفرینی رزمندگان و فرماندهان همدانی در این عملیات از جمله محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: این 120 شهید استان همدان در عملیات مرصاد باید در حقیقت شهدای پیروزی نامگذاری شوند، مجروحان و جانبازانی که در عملیات مرصاد مجروح شدند چه از برادران سپاه چه از برادران ارتش، مجروحان و جانبازان عملیات پیروزی هستند.

سلگی با اشاره به آیه 14 سوره مبارکه فجر اظهار کرد: مرصاد به راستی، کمینگاه خدا بود و استقرار نیروهای همدان در فاصله 200 کیلومتری تا مرز، نشانگر لطف ویژه خداوند برای آگاه‌شدن از حرکت دشمن بود که شاید به برکت وجود شهدای بزرگ در شهر و دیاری بود که از دیرباز، دارالمؤمنین نام گرفته است.

مسئول ستاد لشکر 32 انصارالحسین(ع) همدان در عملیات مرصاد گفت: شهید صیاد شیرازی نیز وقتی به چهارزبر آمد و خاکریز را دید، گفت «این خاکریز را ملائکه زده‌اند و اگر این ملائکه این‌ جا نبودند، منافقان به کرمانشاه می‌رسیدند.»

وی با اشاره به اینکه در عملیات غرورآفرین مرصاد 1600 نفر از نیروهای دشمن به درک واصل شدند، ادامه داد: طلایه‌داران عملیات مرصاد که اولین نیروی دفاعی حاضر در منطقه بودند و همچون سدی از پیشروی منافقان جلوگیری کردند؛ شیرمردان لشکر انصار الحسین(ع) بودند که با فرماندهی سرداران شهیدی همچون شهیدان هادی فضلی، بهرام مبارکی، مهدی ملکی(فرمانده گردان 153) و حماسه‌هایی آفریدند و دیگربار تنگه احد را با ایثار و از خودگذشتگی حفظ كردند و موجب سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.

وی با اشاره به خاطره‌ای که ‌از این عملیات دارد، اظهار کرد: مهم‌ترین خاطره‌ام از مرصاد روحیه ایستادگی رزمندگان و فرماندهان است، جبهه همه چیز ما بود، در عملیات مرصاد، به عنوان رئیس ستاد لشکر انصارالحسین(ع)، حضور داشتم و با وجود مجروحیت ۷۰ درصد و نقص عضو، در فعالیت‌ها به یاری خداوند، نه اینکه هیچ مشکلی نداشته‌ام، بلکه بهتر از گذشته در مسئولیت‌های مختلفی، انجام وظیفه کرده و در خدمت از هیچ تلاشی فرو گذار نکردم.

وی ‌افزود: توکل به خدا با ایمان راسخ به کمک‌های الهی و ایستادگی، از خودگذشتگی و ایثار رزمندگان در جهاد در راه خدا از عاملان بسیار مهم این پیروزی است.

روایت دلاوری سردار حاج میرزاسلگی در مرصاد
مصطفی عبدالعلیزاده، یکی از جانبازان دوران دفاع مقدس ‌نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به معرفی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» با روایت حاج میرزا محمد سلگی فرمانده لشکر حضرت اباالفضل(ع) در پاسخ به این سؤال که چرا حاج میرزا محمد سلگی از سوی رهبر معظم انقلاب «شهید زنده» معرفی شدند، اشاره کرد: بعد از قطع هردوپای حاج میرزاسلگی، ایشان علی‌رغم اینکه می‌توانست در خانه بماند و چون به تکلیفش عمل کرده بود دیگر نیازی نبود که در جبهه‌ها حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اما ایشان با دو پای مصنوعی دوباره به منطقه برگشتند و در عملیات مرصاد به عنوان نفرات اول جلوی یورش منافقان کوردل را گرفتند. در آن عملیات برای فرماندهی از نزدیک مجبور بودند که به بالای تپه‌ها یا صخره‌های مجاور بروند، چون راه رفتن با دوپای مصنوعی واقعاً مشکل است.

عبدالعلیزاده افزود: چند نفر ایشان را روی برانکارد گذاشته و در جاهای صعب‌العبور می‌بردند، ایشان با آن وضعیت خاص در وسط میدان درگیری بود، این از خودگذشتی حاج میرزا است که رهبر عزیزمان ایشان را بعنوان شهید زنده معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: در یکی از مناطق کوهستانی جنگ، برای بردن یکی از افراد زخمی به بالای تپه حاج میرزا سلگی با پای مصنوعی مسیر را برای بردن آن زخمی که روی برانکارد بود به سختی پیمود، که پس از آن خون ناشی از سایش پای ایشان در پای مصنوعی لبریز شد، این یکی از دلایل نامگذاری رهبر معظم انقلاب و دادن لقب «شهید زنده» به ایشان بود.
انتهای پیام

captcha