قرآنیان فارس از رقابت در مسابقات می‌گویند/ از برگ برنده تا نبود تبلیغات مناسب
کد خبر: 3828560
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

قرآنیان فارس از رقابت در مسابقات می‌گویند/ از برگ برنده تا نبود تبلیغات مناسب

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس با رقابت ۲۴۰ نفر در دو بخش بانوان و آقایان در شیراز برگزار شد که در این گزارش نگاهی به سخنان برخی از متسابقان این دوره از رقابت‌ها داریم.

چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل، دعاخوانی و اذان در دو بخش بانوان و آقایان طی روزهای 27 و 28 تیرماه در شیراز برگزار شد.

در این دوره از مسابقات 240 نفر كه شامل 100 نفر آقا و 140 نفر بانو بودند، طی این دو روز در رشته‌های مذكور به رقابت پرداختند. این مسابقات مسلماً، مانند هر فعالیت و برنامه دیگری، نقاط قوت و ضعف و نكاتی دارد كه توجه به هر كدام از آنان در ارتقای سطح كمی و كیفی دوره‌های بعدی مؤثر خواهد بود. در این گزارش نگاهی به نظرات برخی از متسابقان داریم.

حسام قانعی، نفر اول رشته قرائت ترتیل چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در فارس، در گفت‌وگو با ایكنا فارس، گفت: من در سال گذشته موفق به كسب رتبه نخست كشوری در رشته اذان شدم و امسال تغییر رشته دادم و در رشته قرائت ترتیل وارد عرصه شدم كه موفق به كسب رتبه نخست شدم.

وی با بیان اینكه سطح مسابقات بسیار خوب بود و متسابقان فارس پتانسیل‌های بسیار خوبی دارند، افزود: حقیقتاً قرآنیان فارس و شیراز در عرصه‌های مختلف قوی هستند و چیزی كمتر از چهره‌های برجسته ملی ندارند.

قانعی ادامه داد: یكی از نكاتی كه باید شرکت‌کنندگان فارس به آن توجه کنند بحث همت و آموزش است كه باید هفتگی به محضر اساتید فن رسیده و كار خود را ارائه دهند كه این مسئله یك برگ برنده برای هر كدام از آنان خواهد بود، چنانچه من رمز موفقیت خود را در این نكته می‌دانم كه هر هفته كار خود را در محضر اساتید ارائه می‌دادم.

این مؤذن و مرتل برجسته فارس اضافه كرد: این مسئله ارائه هفتگی كار به اساتید فن در شیراز و استان فارس بسیار كم‌رنگ است و همین مسئله باعث شده كه استان فارس در مسابقات كشوری رتبه‌های زیادی كسب نكند.

تبلیغات زیادی نمی‌شود

محمدمهدی یقطین، نفر سوم رشته قرائت ترتیل، در این دوره از مسابقات نیز به خبرنگار ایكنا گفت: من 20 سال است كه در مسابقات قرآن شركت می‌كنم و سطح مسابقات را مانند هر سال دیدم و به نظرم خوب بود.

وی افزود: به دلیل اینكه تبلیغات آنچنانی برای مسابقات نمی‌شود مشاهده می‌كنیم كه در مكان برگزاری مسابقات تنها 10 متسابق نشسته‌اند در صورتی كه در سال‌های گذشته قریب 150 نفر برای تماشای مسابقات حضور پیدا می‌كردند و این مسئله یك نقطه ضعف است كه به دلیل نبود تبلیغات مناسب روی داده است.

یقطین درباره هیئت داوران این دوره از مسابقات نیز گفت: به نظر من اگر همه داوران یك‌دست و از یك مكان باشند بهتر است آن هم اگر از داوران كشوری استفاده شود برای كسانی كه به مرحله كشوری راه پیدا می‌كنند خیلی بهتر است.

این مرتل استان فارس اضافه كرد: یكی از نكاتی كه باید در مسابقات بدان توجه كنیم این است كه اگر همین داوران كارگاه آموزشی برای متسابقان برگزار كنند مسلماً سطح مسابقات خیلی بالاتر می‌آید و این‌گونه نیست كه هر سال فقط چهره‌های خاصی بیایند و فقط جایشان عوض شود.

نقاط قوت مسابقات

سیدرضا نجیبی، نفر اول رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات گفت: كیفیت مسابقات از چند وجه قابل بررسی و توضیح است؛ یكی از نظر مكان برگزاری مسابقه است كه در حرم علی‌بن حمزه(ع) با این فضای معنوی و با تمهیدات خوبی كه اندیشیده شده است، می‌توان گفت مكان آن مطلوب است.

وی افزود: از نظر كیفیت هیئت داوران نیز مشاهده كردیم كه داوران استانی و كشوری حضور دارند كه این هم بسیار امر مطلوبی است كه به‌صورت همزمان هم از ظرفیت استان و هم ازظرفیت كشور بهره برده شده است.

نجیبی نظم برگزاری مسابقات را بسیار خوب توصیف كرد كه نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است و ادامه داد: همچنین اضافه شدن آزمون مفاهیم و حفظ و لحاظ كردن نمره آن می‌تواند در بهبود سطح آگاهی شركت‌كنندگان از مفاهیم قرآن كریم مؤثر باشد.

این قاری برجسته استان فارس همچنین صدور كارنامه متسابقان در فاصله كوتاهی بعد از تلاوت را یكی دیگر از نقاط قوت این دوره از مسابقات بیان كرد.

استفاده از ظرفیت‌های استانی

آسیه دهقان، نفر دوم رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات، گفت: مسابقات امسال بسیار خوب بود و داوران هم از اساتید برجسته استانی بود كه هر كدام در كار خود متبحر هستند و به نظرم این كار بسیار خوب است كه از ظرفیت استانی استفاده شده است.

وی با بیان اینكه به لحاظ شیوه برگزاری و مكان آن هم مسابقات بسیار خوب برگزار شد، افزود: تنها نقطه‌ضعفی كه به نظر می‌آمد بحث زمان‌بندی تلاوت‌ها بود كه تنها ساعت حضور اعلام شده بود و مشخص نشده بود كه این مسابقات تا چه ساعتی ادامه دارد و هر كدام از متسابقان در چه ساعتی در سالن حضور داشته باشند.

سمیه غفاری، دیگر شركت‌كننده رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات، اظهار کرد: قریب 20 سال است كه در عرصه فعالیت‌های قرآنی و مسابقات شركت می‌كنم و تنها دو سال وقفه برای حضورم در مسابقات ایجاد شد كه به نظرم سطح مسابقات نسبت به سال‌های گذشته خیلی بالاتر رفته است و به طور كلی از نحوه برگزاری مسابقات و همچنین داوری نیز راضی بوده‌ام و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

رعایت نظم، لزوم برپایی كارگاه‌های آموزشی از سوی اساتید و داوران، استفاده از ظرفیت داوران استان، مكان برگزاری مناسب، صدور كارنامه در فاصله زمانی كوتاه، برگزاری آزمون مفاهیم و لزوم تبلیغات شهری گسترده از جمله نكاتی بود كه متسابقان این دوره از مسابقات به آن اشاره كرد و خواستار رسیدگی به این موارد شدند.

انتهای پیام

captcha