شورای نگهبان و حفظ توأمان اسلامیت و جمهوریت
کد خبر: 3827792
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
یادداشت وارده/

شورای نگهبان و حفظ توأمان اسلامیت و جمهوریت

گروه فرهنگی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در یادداشتی آورده است: مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان پاسداری توأم از جمهوریت و اسلامیت نظام است و کوتاهی در هر کدام از این وظایف به‌معنای کوتاهی در انجام رسالت تاریخی شوراست.

شورای نگهبان و حفظ توامان اسلامیت و جمهوریتبه گزارش ایکنا از لرستان، بیست و ششم تیرماه سالروز تأسیس نهاد ارزشمند شورای نگهبان در جمهوری اسلامی است. نهادی که برآمده از آموزه‌های دینی و نیز تجربه‌های تاریخی ملت انقلابی ایران است.

در این رابطه مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در یادداشتی آوره است: در اهمیت شورای نگهبان همین بس که وظیفه ذاتی آن حفظ و بقای توام اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی است.

البته دفاع از شورای نگهبان و جایگاه مهم آن به‌معنی تایید تک‌تک تصمیمات این شورا و تک‌تک اجزای آن در تمام زمان‌ها یا معصوم دانستن اعضای حقیقی و حقوقی آن نیست.

مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان پاسداری توام از جمهوریت و اسلامیت نظام است و کوتاهی در هر کدام از این وظایف به‌معنای کوتاهی در انجام رسالت تاریخی شوراست.

متاسفانه در مواردی به بهانه ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات، در احراز صلاحیت برخی از نامزدها کوتاهی‌هایی صورت گرفته در حالی‌که مشارکت حداکثری در انتخابات، به خودی خود یک ارزش محسوب نمی‌شود و گاهی نمود اعتراض حداکثری به وضع موجود است.

مشارکت حداکثری زمانی ارزشمند و برای جمهوری اسلامی یک دستاورد محسوب می‌شود که به حفظ ارزش‌های اسلامی و تامین منافع ملی منجر شود. حال اگر کسانی‌که توانایی برداشتن مسئولیت‌های خاصی را ندارند در راس امور قرار بگیرند، قطعاً با عملکرد ضعیف خود مشارکت عمومی را پایین آورده و کارآمدی نظام اسلامی را دچار مشکل می‌کنند.

نگاهی گذرا به انتخابات‌هایی که در آن درصد مشارکت مردم پایین آمده به خوبی نشان می‌دهد که علت کاهش مشارکت مردم در انتخابات، اعتراض به عملکرد ضعیف ساختار قدرت سیاسی یا باور به وجود مفاسد اداری و اقتصادی بوده است که این موارد به ناکارآمدی و بی‌کفایتی عملکردی نهادهای مزبور بر می‌گردد.
بنابراین برخلاف تصور غلط رایج، اگر همه را تایید کنند و چشم به روی بی‌کفایتی‌ها و ناتوانی‌ها ببندند در درازمدت به بالارفتن مشارکت عمومی نخواهد انجامید بلکه کارآمدی نظام اسلامی و پشتوانه مردمی نظام را هم دچار مشکل نماید. برعکس جدیت در تایید صلاحیت‌ها، صرفاً مورد اعتراض افراد مسئله‌دار و صاحبان زر و زور و تزویر قرار می‌گیرد اما عملکرد مثبت افراد منتخب مردم باعث مشارکت بیشتر مردم در دور بعد می‌شود.

شورای نگهبان دارای اختیارات کافی و فراوانی برای انجام رسالت قانونی خویش است، به‌طوری‌که حتی اعتراضات نهایی نامزدها به رأی شورا را خودش بررسی می‌کند و این بدین معناست که در قیامت مسئولیت صحت و سقم همه صلاحیت‌ها و عوارض و عواقب دنیوی آن برگردن شورای نگهبان است و هیچ‌گونه کوتاهی در این خصوص قابل اغماض و توجیه نیست.

گاهی ممکن است در عین سلامت شورای نگهبان در بازوهای اجرایی پایین‌تر شورا رانت‌هایی جهت تایید افراد مسئله‌دار به‌طور نانوشته شکل بگیرد و روند اجرای عدالت را در تعیین نامزدها با مشکل مواجه نماید. بنابراین ضرورت دارد که در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها مراقبت کافی در جهت جلوگیری از رانت‌های نانوشته برای تایید افراد مسئله‌دار صورت گیرد. بستگان نزدیک مسئولان و اعضای کلیدی شورای نگهبان ازجمله افراد لازم‌المراقبه هستند.

گرچه تجربه برگزاری انتخابات‌های متعدد می‌تواند یک نقطه قوت برای سرپنجه‌‌های شورای نگهبان تلقی شود اما بایستی با تعویض متناوب و ناگهانی ناظران شورای نگهبان در مناطق، از شکل‌گیری رانت‌های فسادآور پیشگیری به‌عمل آید.

به‌عنوان مثال در استان لرستان که مسائل طایفه‌ای بسیار پُررنگ است انتخاب افرادی‌که از یک طایفه خاص هستند در حوزه استحفاظی آن طایفه، قطعاً شورای نگهبان را از وظیفه نظارتی آن دور خواهد کرد.

نظارت بر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است اما این نظارت می‌تواند به‌صورت فعال یا خدای نکرده منفعلانه صورت بگیرد. به‌عنوان مثال شورای نگهبان می‌تواند به‌صورت فعال رفتار نامزدها را زیر نظر گرفته و به عدالت در مورد آن‌ها حکم کند یا این‌که به هر دلیل چشم خود را بر روی عیوب و مفاسد برخی از افراد ببندد و به‌دلیل یا بهانه نبودن مدرک، افراد بی‌کفایتی را تایید صلاحیت نماید و این‌جا درست نقطه اساسی آسیب‌پذیری نظارت شورای نگهبان است.

به‌عبارت دیگر قابل قبول نیست که شورای نگهبان در مواردی که بسیاری از مردم از برخی از تخلفات و مفاسد برخی از نامزدها مطلع هستند به‌دلیل کم‌کاری حکم به برائت آن‌ها صادر نماید.

باید اعتراف کنیم مقداری از مشکلات کنونی کشور ناشی‌از این اهمال در رصد و جمع‌آوری مدارک از طرف شورای نگهبان بوده است.دخالت افراد ذی‌نفوذ و به ظاهر محترم و صاحب وجاهت در تایید برخی از افراد مسئله‌دار، در مقاطع گوناگون مانع انجام وظیفه ذاتی شورای نگهبان شده است که امید است در آینده شاهد آن نباشیم.

به نظر نگارنده هر کسی با یک تلفن یا کمترین سفارشی حتی یک بار در تایید صلاحیت فرد بی‌کفایتی در جمهوری اسلامی دخالت کرده است در وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی و بروز برخی از مفاسد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در پیشگاه خداوند متعال و وجدان عمومی مسئول است. زیراکه هرچه موقعیت انسان‌ها حساس‌تر باشد در پیشگاه خداوند مسئول‌تر هستند و در روایات آمده که حضرت سلیمان به‌دلیل داشتن سلطنت و حاکمیت مقتدرانه و فراگیرش آخرین پیامبری است که وارد بهشت می‌شود.

به‌عنوان یک شهروند و عضوی از امت اسلامی در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی از این مطلب نگران هستم که سرخوردگی و دل‌خوری به حق اکثر مردم از برخی مفاسد و مشکلات اقتصادی مورد تحلیل اشتباه قرار گیرد و باز هم به بهانه ایجاد مشارکت حداکثری! معبری برای نفوذ افراد بی‌کفایت به مجلس ایجاد شود که خدای نخواسته اگر چنین اتفاقی بیفتد چهار سال آینده وضع ما بدتر از وضع کنونی خواهد بود و انشاء‌الله این‌چنین نخواهد شد.

باز هم تاکید می‌شود اگر به‌دنبال مشارکت حداکثری مردم هستیم بایستی از نفوذ افراد فاسد و صاحبان زر و زور و تزویر در مناسب کلیدی جمهوری اسلامی جلوگیری به‌عمل آید و در صورت سهل‌انگاری هم اسلامیت و هم جمهوریت نظام اسلامی آسیب جدی خواهد دید.

انتهای پیام

captcha