افتتاح ۲۸ پروژه عمرانی بهزیستی در استان مرکزی
کد خبر: 3827360
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

افتتاح ۲۸ پروژه عمرانی بهزیستی در استان مرکزی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: افتتاح ۲۸ پروژه از برنامه‌های این ایام است، ۷۲ برنامه در قالب فعالیت‌های فرهنگی و جشن‌های مختلف در استان انجام می‌شود.

افتتاح 28 پروژه عمرانی بهزیستی استان مرکزی در هفته بهزیستی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، زهرا امینی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی امروز، 24 تیر در نشست خبری به مناسبت نکوداشت هفته بهزیستی شعار امسال را «بهزیستی در گام دوم، شفافیت و توانمندسازی، ارتقای سلامت اجتماعی» بیان کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته بهزیستی استان مرکزی گفت: افتتاح 28 پروژه از برنامه‌های این ایام است، 72 برنامه در قالب فعالیت‌های فرهنگی و جشن‌های مختلف در استان انجام می‌شود.

امینی تصریح کرد: در این هفته در شهرهای مختلف استان مرکزی برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده به طوری که در شهرستان اراک 14 واحد مسکونی مددجویی، کارگاه خیاطی گروه همیار، گروه همیار عکاسی، کمپ ترک اعتیاد برگزیدگان زندگی دوباره، کمپ ترک اعتیاد طلوع خورشید آزادی، کارگاه شیرینی‌پزی نوین و مرکز شماره 2 کودکان کار و خیابانی افتتاح می‌شود.

وی در خصوص افتتاح دیگر پروژه‌های بهزیستی در این ایام هم اظهار کرد: در تفرش نیز مرکز توانبخشی ذهنی فروغ مهر کوثر، در فراهان مسکن دو معلوله، در خنداب روستا مهد ستاره‌های آینده دهنو، در کمیجان کلینیک مددکاری اجتماعی پویش، در ساوه موسسه غیرانتفاعی پایدار میثاق مهر ساوه، مرکز مشاوره تخصصی راز، گروه همیار شایان مهر و در محلات مهد کودک شهری، مجتمع خدمات بهزیستی، گلخانه و در زرندیه مسکن مددجویی به بهره‌‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: کارگاه خیاطی شرکت تعاونی فراگیر معلولین شهرستان خمین و موسسه پیشگیری بیکران امید در دلیجان، مجتمع خدمات بهزیستی مهاجران، دامداری صنعتی و یک واحد منزل مسکونی دو معلوله در شهرستان شازند نیز ازدیگر پروژه های این هفته است.

امینی برگزاری جشن جهت بازنشستگان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار با مددجویان، برگزاری تتاتر خیابانی، شرکت گروهی در نماز جمعه و سخنرانی قبل از خطبه‌ها، غبارروبی مزار شهدا را از دیگر برنامه های اجرایی برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: افتتاح نمایشگاه، برگزاری مسابقات مختلف، ارائه خدمات توان‌بخشی و مشاوره بهزیستی شامل خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی و مشاوره، دیدار با استاندار مرکزی، اردوی بانوان و استقرار طرح شمیم خدمت از دیگر برنامه‌های هفته بهزیستی در استان است.

وی ازافتتاح مراکز توانبخشی سراسر کشور با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور از طریق ویدئوکنفرانس خبرداد و با اشاره به اینکه 980 خانواده 2معلول به بالا در استان هستند، افزود: در طرح مسکن ویژه مددجویان دومعلول به بالا حدود ۲۸۰ خانواده در استان دارای مسکن شدند. در استان 33خانوار دارای دو معلول مسکن ندارند.

امینی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون ۹۲ نفر از خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی از پرداخت بهای آب، برق، گاز و تلفن معاف شدند، در این مدت برای یک‌هزار و ۱۴۲ مددجو ایجاد اشتغال شده است که ۵۹۹ اشتغال ایجاد شده در قالب تسهیلات وام‌های قرض‌الحسنه بوده و به هر مددجو ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد ارائه شده است، مجموعا ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اشتغال‌زایی در اختیار مددجویان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ۹۸ درصد اعتبارات بهزیستی از سال گذشته تاکنون در راستای ایجاد اشتغال مددجویان بهزیستی جذب شده‌اند، ۳۳ کمپ(مرکز اقامتی و درمانی میان مدت) حوزه ماده ۱۵ در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد ۱۷ کمپ در اراک و مابقی در شهرستان‌هاست، همچنین یک مرکز ماده ۱۶ در روستای مالک آباد اراک توسط بخش غیردولتی اداره می‌شود که ظرفیت آن 100 نفر است که گاه این ظرفیت با اجرای طرح های ضربتی پلیس به 150 نفر نیز می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای طرح نهضت مسکن ویژه مددجویان، معلولین و زنان سرپرست خانوار تاکنون ۲ هزار و ۳۲ واحد مسکونی با اعتبار ۳۹ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت به جز کمک خیرین به مددجویان استان مرکزی واگذار شده است.

امینی افزود: از سال گذشته تاکنون دو مرکز کودکان کار جهت حمایت و ساماندهی کودکان کار در استان ایجاد شده است. بیشترین آمار کودکان کار مربوط به شهرستان اراک است و در مجموع 232 کودک کار در استان مرکزی شناسایی شده اند. در طرح غربالگری اضطراب سالانه یکهزار و 500 تا 2هزار کودک کمتر از 6 سال غربال‌گری می‌شوند که از این تعداد 548 کودک مضطرب شناسایی و 318 کودک مشاوره دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۶ میلیارد ریال کمک های مردمی در حوزه کمک‌های غیردولتی در استان جذب شده است، تصریح کرد: در جریان سیل اخیر چهار کامیون کمک مردمی به استان‌های سیل زده کشور همچون لرستان و خوزستان ارسال شد.

امینی گفت: سال گذشته از مجموع ۹۳ کودک مراکز نگهداری استان، ۵۹ کودک به خانواده‌های متقاضی دارای شرایط واگذار شده است، اکنون یکهزار و ۲۱ خانواده متقاضی پذیرش فرزند خوانده در پشت نوبت پذیرش فرزند خوانده هستند.

وی ادامه داد: همچنین 232 کودک کار در استان وجود دارد که تعدادی از آنان اتباع خارجی هستند و از تیرماه سال گذشته مرکز حمایت از کودکان کار در استان مرکزی راه‌اندازی شده است. از این تعداد کودک کار ۱۲۰ پرونده مربوط به کودکان کار ساوه است و تلاش برای ایجاد مرکز ساماندهی کودکان کار در این شهرستان در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha