جامعه در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3826352
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
بر خط جامعه؛

جامعه در هفته‌ای که گذشت

گروه جامعه ـــ بدرقه زائران خانه خدا به سوی سرزمین وحی، جدیدترین رویکردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بررسی ابعاد جامعه‌شناختی و فرهنگی کافه‌نشینی و چگونگی تأثیر مسجد بر توسعه فرهنگی از عناوین این هفته «بر خط جامعه» هستند.

امروز////جامعه در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ بدرقه زائران خانه خدا به سوی سرزمین وحی، آئین پرچم‌گردانی حرم امام رضا(ع) در شهرهای مختلف و ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت، برگزاری ویژ‌ه‌برنامه‌های هفته حجاب و عفاف از رویدادهای مهم این هفته بود.

همچنین جدیدترین رویکردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بررسی ابعاد جامعه‌شناختی و فرهنگی کافه‌نشینی و چگونگی تأثیر مسجد بر توسعه فرهنگی از عناوین این هفته «بر خط جامعه» هستند. در این بسته خبری برخی از مهم‌ترین رویدادهای گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

تأثیر مسجد بر توسعه فرهنگی و اجتماعی

وحید یاوری،عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) این هفته در گفت‌وگو با ایکنا ضمن توضیح چگونگی تأثیر مسجد بر توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه، به طرح موضوعاتی در باب چگونگی تقویت مسجد در گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

وی اظهار کرد: اگر مسجد هر محله بتواند این کارکردها را داشته باشد چه بسا دیگر نیاز به ساختارهای عریض و طویل دولتی مثل کمیته امداد نداشته باشیم، چون واقعاً گاهی سؤال می‌شود این توسعه‌ای که کمیته امداد دارد و در سطح کشور به فقرا و محرومین کمک می‌کند، تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ مسجد هر محله می‌تواند برای محرومان محله خود شغل به وجود بیاورد و از صندوق به آن‌ها وام بدهد.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

کافه‌نشینی اتلاف وقت و پرآسیب است!

امان‌الله قرائی مقدم، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی به شدت فرهنگ کافه‌نشینی است و آن را عامل اتلاف وقت و شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌داند. او معتقد است بی‌تفاوتی به فرهنگ و هنر، کافه‌نشینی و زیست‌شبانه به بار می‌آورد.

وی این هفته در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا اظهار کرد: کافه‌ها، آسیب‌های اجتماعی زیادی در پی دارند؛ روابط نادرست، قلیان، سیگار، اعتیاد، اتلاف وقت و ... مضراتی است که کافه‌نشینی به وجود می‌آورد و میلیاردها ساعت وقت جامعه را، که باید صرف کار و تلاش بشود، می‌گیرد. کسی که به زیست شبانه و کافه‌نشینی مشغول شود، دیگر فرصتی برای کار و درس‌ خواندن ندارد.

گفت‌وگوی او را اینجا بخوانید.

مسئول احیای معروفِ «امر به معروف» هستیم

این هفته در خبرگزاری ایکنا با حجت‌الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف، که دکترای حقوق از دانشگاه امام صادق(ع) و عضویت در هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس را در کارنامه خود دارد، به گفت‌وگو نشستیم. او که چند ماهی می‌شود دبیری ستاد را عهده‌دار شده، تلاش کرده است گفتمان جدیدی از امر به معروف را ذیل مسئولیت اجتماعی و با موضوعاتی همچون امر به معروفِ مسئولان از سوی مردم، در فضای رسانه‌ای ایجاد کند.

وی در این گفت‌وگو اظهار کرد: درخواستم از همه رسانه‌ها این است که موضوعی را جا بیندازند، اینکه ستاد امر به معروف، مسئول ترویج یک معروف یعنی امر به معروف و نهی از منکر است. حضرت آقا در جلسه تأسیس ستاد یک جمله‌ای گفتند، فرمودند: «شما مسئول امر و نهی نیستید، شما مسئول احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستید»، شما حتی مسئول سازماندهی افراد برای امر به معروف نیستید، شما فقط باید کاری کنید همانطور که مردم نماز را واجب می‌دانند، امر به معروف را هم واجب بدانند.

ضرورت تشکیل شهرک صنعتی تولید اسباب بازی

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری این هفته در دیدار با مدیرعامل و تعدادی از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان اسباب‌بازی در ایران از این‌که تولید اسباب‌بازی در کشور در سال‌های اخیر رونق بیشتری گرفته است، اظهار خوشحالی کرد و گفت: اگر سرانه اشتغال‌زایی صنعت اسبا‌ب‌بازی آن‌طور که تولیدکنندگان این صنعت می‌گویند حدود ۱۰ ‌میلیون تومان برآورد شده باشد، باید برای ایجاد ۲۰ هزار شغل در سال جاری هدف‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه دولت برای ایجاد شغل‌های کوچک و متوسط از طریق صندوق‌های کارآفرینی و امید همچنین بحث شکوفایی و نوآوری از طریق صندوق توسعه تعاون اختصاص داده است، تأکید کرد: با وزیر صنعت در این‌باره گفت‌وگو خواهم کرد و شما می‌توانید از این طریق و با ایجاد کارگاه‌های متعدد به‌دنبال ایجاد یک شهرک یا منطقه ویژه صنعتی برای اسباب‌بازی باشید، در عین حال از ظرفیت‌های مناطق ویژه اقتصادی به‌ویژه منطقه آزاد چابهار به‌دلیل موقعیت و مزایای واردات و طرح‌های دولت برای توسعه آن منطقه، می‌توان استفاده کرد.

ویزای اربعین حذف شد

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، پس از نشست دوجانبه با محمد بدر ناصر، معاون وزیر کشور عراق و امضای پیش نویس تفاهم‌نامه دوجانبه اربعین، گفت: در این جلسه مقرر شد ویزای عراق برای زائران ایرانی اربعین حسینی حذف شود.

وی با بیان اینکه ورود و خروج اتباع ایرانی به عراق در ایام اربعین با درج مهر در گذرنامه آنها امکان‌‌پذیر می‌شود، افزود: بر این اساس امسال برای نخستین‌باز زائران اربعین برای تشرف به عراق نیازی به اخذ ویزا ندارند و تنها با ارائه گذرنامه معتبر، بیمه‌نامه معتبر و تعیین مرز خروجی که بر اساس سازوکار جدید ایجاد می‌شود و ارائه آن در مبادی خروجی می‌توانند وارد عراق شوند.

بدرقه زائران به سوی سرزمین وحی

آیین معنوی بدرقه نخستین کاروان اعزامی کشورمان به حج تمتع ۹۸، صبح دوشنبه، ۱۷ تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی و سردار مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور، در ترمینال سلام واقع در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برگزار شد.

رئیس سازمان حج و زیارت و نیز نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم با ارائه گزارشی از آخرین اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقدمات سفر حج را مطلوب ارزیابی کردند.

تشکیل کمیسیون رسانه‌ای با مشارکت متولیان رسانه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این هفته در نشست مشترک با مسئولان جمعی از رسانه‌های کشور از تشکیل کمیسیون معین رسانه‌ای با مشارکت متولیان رسانه خبر داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سند مهندسی فرهنگی کشور به عنوان دومین سند مرجع شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌‌شود که محصول ۳۳ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعامل و همکاری با حدود سه هزارنفر صاحبنظر و مسئول بوده که در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شده است، خوشبختانه با دستور رئیس جمهور ستاد آن طی دو هفته آینده با ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود.

وی افزود: ما هم در کنار شما در حال فعالیت هستیم و امیدوارم با برگزاری جلسات آتی برای تصمیم‌سازی‌‌ها و برای رسانه‌های جدید تعامل داشته باشیم. با تشکیل کمیسیون معین رسانه‌‌ای بتوانیم لوایح پیشنهادی اصحاب رسانه را تدوین و برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده‌سازی شود.

فراخوان همایش بین‌المللی «سیره نبوی(ص) در طب»

فراخوان چهارمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام و این همایش طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان‌ماه، برگزار می‌شود.

محورهای مورد نظر همایش برای ارسال خلاصه مقالات و کامل آنها عبارت‌اند از: «کلیات سلامت و بیماری از منظر سیره نبوی(ص)»، «سلامت و کارکردهای اجتماعی سیره نبوی(ص)»، «سلامت و ارتباط سالم از منظر سیره نبوی(ص)»،‌ «اصول حفظ و ارتقای سلامت و درمان از منظر سیره نبوی(ص)»،‌ «آموزش و تربیت افراد متخصص حوزه سلامت از منظر سیره نبوی(ص)»،‌‌ «رويكرد روشمند علمی به احادیث طبی» و «تحليل تاریخ و تمدن اسلام و ايران در طب»

علاقه‌مندان برای ارسال مقالات تا ۳۰ شهریورماه سال جاری فرصت دارند. تاریخ داوری مقالات نیز ۱۵ مهرماه است و نتایج نیز ۳۰ مهرماه سال جاری اعلام می‌شود.

اندروید ملی طراحی شد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این هفته ضمن انتشار ویدیویی در حساب توییتری خود نوشت: «سال‌ها قبل، در محله‌امان، کاسبی بود که تنها بقالی محل بود، روز‌هایی بی‌دلیل لجش می‌گرفت و همسایه‌ها را در فهرست سیاه فروش می‌گذاشت، بالاخره همسایه دیگری هم یک مغازه زد و فهرست سیاه، عملا پَر! بنده خدا، دیگه هر وقت لجش می‌گرفت، با پسرش دعوا می‌کرد».

ویدیویی که وزیر ارتباطات منتشر کرده خبر از طراحی اندروید داخلی را می‎دهد. اندروید داخلی به همت یک گروه دانشجویی از دانشگاه صنعتی شریف برای مقابله با تحریم‌های گوگل طراحی شده است. این گروه سیستم عاملی را طراحی کرده‎اند که گوگل امکان حذف آن را ندارد. برای اطمینان بیشتر کاربران ایرانی یک گوشی توسط Glx تولید شده که این سیستم عامل از آن پشتیبانی می‌کند. این سیستم عامل این امکان را به کاربران ایرانی می‎دهد که اپلیکیشن مربوط به کسب کارهای خود را بدون نگرانی از تحریم‎های آمریکا استفاده کنند.

انتهای پیام

captcha