تجليل از خیران كتابخانه‌ساز شمال استان فارس
کد خبر: 3825862
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
در آباده انجام می‌شود؛

تجليل از خیران كتابخانه‌ساز شمال استان فارس

گروه فرهنگی ـ فرماندار آباده از برگزاری مراسم تجلیل از خیران كتابخانه‌ساز و كتابخانه‌یار منطقه شمال فارس در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل كتابخانه‌های عمومی فارس جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی شش شهرستان فارس طی امروز، 18 تیرماه و روزهای گذشته با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مسئولان شهرستان ها برگزار شد.
در این نشست‌ها که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همراه بود، دستورکارهایی با موضوع ترویج کتابخوانی و توسعه زیرساختی کتابخانه‌های عمومی بررسی و نیازهای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان‌ها اعلام شد.
انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ممسنی تشکیل جلسه داد که در این دیدار ضمن بررسی وضعیت دو کتابخانه این شهرستان، قرارداد تحویل ساختمان کتابخانه از شهرداری به منظور جابه جایی کتابخانه عمومی استاد شهید شهر نورآباد و آغاز عملیات بازسازی این کتابخانه منعقد شد.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این دیدار با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی ممسنی، گفت: در شهرستان ممسنی آمار سرانه زیربنای کتابخانه و عضویت در مقایسه با میانگین استانی پایین‌تر است که یکی از دلیل آن نبود زیرساخت‌های لازم کتابخانه‌ای در این شهرستان است؛ امیدواریم بازسازی کتابخانه شهر نورآباد باعث شود هم سرانه مطالعه وهم عضویت آن بالا رود.
وی ضمن قدردانی از همکاری مسئولان شهرستان در زمینه تامین ساختمان برای انتقال کتابخانه استاد شهید و آغاز پروژه بازسازی این کتابخانه، از پیگیری‌ها برای اتمام پروژه کتابخانه عمومی دشت رزم ممسنی خبر داد.
داود ایوبی، فرماندار این شهرستان نیز در زمینه رسیدگی به نیازهای کتابخانه‌های عمومی شهرستان و جابه جایی کتابخانه استاد شهید و بازسازی کتابخانه شهر نورآباد اعلام همکاری کرد و از اختصاص بودجه مناسب برای ساخت کتابخانه استاد شهید خبر داد.
وی با تصریح اینکه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در شهرستان مناسب نیست، به نیاز این شهرستان به توسعه کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: منظقه رستم و ممسنی بالاترین میزان تحصیل‌کرده در استان را دارند اما با این همه مشکلات فرهنگی زیادی در این منطقه موجود است که توسعه کتابخانه‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.
در همین راستا، دومین نشست انجمن مشترک کتابخانه‌های عمومی منطقه شمال فارس به میزبانی شهرستان آباده و با حضور مسئولان چهار شهرستان آباده، اقلید، بوانات و خرم بید برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این دیدار با تأکید بر اینکه برگزاری نخستین نشست مشترک دستاوردهای بسیاری را برای کتابخانه‌های عمومی منطقه شمال داشته است، گفت: در فاصله این دو انجمن، تعمیرات لازم کتابخانه‌های عمومی «امام خمینی (ره)» شهر ایزدخواست، «بهارستان» دژکرد، «فرزاگان» شهر سده و «آلاله» روستای شهرمیان اقلید، «آیت الله مهدوی» صفاشهر و «حضرت روح‌الله» روستای مشهد مرغاب خرم بید و «زنده یاد حامد براتی» شهر حسامی بوانات انجام شده است.
منوچهری با بیان اینکه طرح توسعه کتابخانه آیت‌الله مهدوی در حال اجراست، گفت: برای توسعه کتابخانه عمومی سوریان بوانات نیز برنامه‌ریزی شده است.
وی در ادامه خرید تمامی تجهیزات چوبی کتابخانه‌های عمومی شهرستان آباده و ارسال کتاب‌های طرح نسیم دانایی و تجهیز بخش کودک به این منابع را نیز از دیگر برنامه‌های صورت گرفته در این شهرستان‌ها نامید.
رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس در این دیدار همچنین با اشاره به اینکه اولین تجربه کتابخانه سیار در استان فارس نیز در شهرستان اقلید بوده است، گفت: کتابخانه سیار شهید جمالی در اقلید طرح بسیار موفقی است که می‌تواند در دیگر شهرستان ها هم اجرا شود.
محمد اسدالهی، فرماندار شهرستان آباده نیز در این دیدار، ارتقای کتابخانه‌ها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام را اولویت‌های منطقه شمال دانست و گفت: مردم شمال فارس، به مردم فرهنگ دوست معروف هستند و شمال فارس نیز باید در راه ارتقای کتابخانه‌های عمومی گام بردارد.
وی با تأکید بر اینکه برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی نباید تنها به اعتبارات دولتی تکیه کرد، گفت: لازم است که در شهرستان‌ها از اعتبارات شهرستانی، بودجه‌هایی به کتابخانه‌ها اختصاص یابد، اما این به تنهایی کافی نیست و باید از پتانسیل خیرین و مردم در این راه استفاده کنیم.
اسدالهی با بیان اینکه نمی‌توان نقش خیرین و مردم را در ترویج فرهنگ نادیده گرفت، گفت: امسال اولین همایش تجلیل از خیرین کتابخانه‌ساز و کتابخانه‌یار شمال فارس را در آباده برگزار خواهیم کرد.
منوچهری همچنین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان داراب از حل شدن مسئله کتابخانه شماره دو داراب خبر داد و گفت: این پروژه پس از چند سال تأخبر به سرانجام رسیده است، که در صورت اتمام ساخت و تحویل آن به کتابخانه‌ها، در کوتاهترین زمان افتتاح می‌شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه دو شهر فدامی و رستاق داراب از جمله شهرهای فاقد کتابخانه استان است، به برنامه‌ریزی برای ایجاد کتابخانه در این دو شهر اشاره کرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه از کلنگ زنی ساختمان کتابخانه «شهید محمد اسلامی‌نسب» روستای لایزنگان با کمک فرد خیر خبر داد.
علی مظفری، فرماندار داراب نیز در این دیدار با اشاره به اینکه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در شهرستان داراب مناسب نیست، گفت: با پیگیری‌های فراوان دومین کتابخانه عمومی شهر داراب، رفع مشکل شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. مجوز ایجاد سومین کتابخانه در شهر داراب نیز گرفته شده؛ این در حالی است که همچنین یک خانواده خیر نیز برای ساخت کتابخانه در شهرستان داراب آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
انتهای پیام

captcha