43 روستای کردستان هدف گردشگری هستند
کد خبر: 3825583
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰

43 روستای کردستان هدف گردشگری هستند

گروه فرهنگی- رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری کردستان تعداد روستای هدف گردشگری استان را 43 روستا عنوان کرد و گفت: 13 روستا مصوب ملی و 30 روستای دیگر مصوب استانی هستند.

آوات مکاری، رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: اقامتگاه بوم‌گردی به عنوان یکی از تاسیسات مهم گردشگری موردتوجه است که دولت نیز هم اکنون به این موضوع اهمیت خاصی می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر در روستاهای استان کردستان 13 اقامتگاه بوم گردی فعال است که قرار است تا پایان تابستان به 20 اقامتگاه افزایش یابد.

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل ميراث فرهنگی کردستان عنوان کرد: این اقامتگاه‌ها در روستاهای سنندج، مریوان، قروه و سقز دایر شده‌اند که اقامتگاه‌های تیشک، روژ، تریفه و ژین در روستای دولاب، واران در روستای گلین، ژوانگه در روستای شیان، میرزا سعید گومه‌ای در روستای گومه ‎ ای، نشینگه‌ی بنار در روستای دره‌تفی، سیرکول و ژاوه ‎ رو در روستای آویهنگ و هه‌ساره در روستای نوره فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه اساس بوم گردی بر ضوابط زیست محیطی و فرهنگی بوده و بحث اقامت در آخر کار است، ادامه داد: کسی که می‌خواهد اقامتگاه دایر کند بیش از هر چیزی باید به مباحث زیست محیطی و معرفی گونه های گیاه و یا جانوری منقرض شده توجه کند.

مکاری اعلام کرد: آنها همچنین باید سعی کنند رویدادهای فرهنگی و جشن‌های برداشت محصول و شکرگذاری را به نام خود ثبت کنند.

وی در ادامه گفت: اقامتگاه بوم گردی به دو شیوه دایر می شود و یک نوع آن در محدوده خانه‌های روستایی و با مصالح کاملا بومی است. یک نوع دیگر اقامتگاه احداثی است که یا در روستا و یا در بیرون از روستا احداث می‌شود.

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل ميراث فرهنگي کردستان، به اعطای تسهیلات به این واحدها نیز اشاره و اعلام کرد: طی دو سال اخیر حدود یک میلیارد و 600 مییلون تومان تسهیلات به واحدهای بوم گردی استان اعطا شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تعداد روستای هدف گردشگری استان را 43 روستا عنوان کرد و گفت: 13 روستا مصوب ملی و 30 روستای دیگر مصوب استانی هستند.

مکاری، 13 روستای هدف گردشگری منتخب ملی را روستاهای صلوات آباد، نوره، آویهنگ و نگل در اطراف سنندج، دزلی، اورامان تخت و ژیوار در سروآباد، پالنگان در کامیاران، قصلان در قروه، ترجان در سقز، خسروآباد گروس، قمچقای و صلوات آباد در بیجار عنوان کرد.

وی همچنین روستاهای نران، میانه، باینچوب و دولاب در سنندج، سبدلو، هفتاش، شوی و مجسه در بانه، مولان آباد، خورخوره، کچل منگان و پارسانیان در سقز، کومائین در کامیاران، بلبر، دیوه‌زناو، ناو، بیساران و سلین در سروآباد، ینگیجه، کانی سانان، نی، ننه و تراق تپه در مریوان، قره دره و گیزمل علیا در دیواندره، تازه آباد علیا و میهم سفلی در قروه، باشماق در دهگلان، چشمه سنگین و شریف آباد در بیجار به عنوان روستاهای منتخب استانی نام برد.

رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل ميراث فرهنگی کردستان افزود: سال گذشته منظر فرهنگی 10 روستای استان کردستان شامل روستاهای گلین، حلوان، هشه‌میز، دولاب، تخته، وصی سفلی، وصی‌علیا، شیان، ژان و بزلانه نیز به ثبت ملی رسید.

مکاری در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در حال حاضر 31 هتل، 24 مهمانپذیر، 56 خانه مسافر، 13 مجتمع گردشگری، 13 اقامتگاه بوم گردی، 2 سفره خانه، سه مرکز تفریحی سرگرمی، 2 هتل آپارتمان و 112 واحد پذیرایی در استان کردستان فعال هستند.

وی در پایان یادآور شد: کل تاسیسات و واحدهای گردشگری استان کردستان بالغ بر 251 مورد است.
انتهای پیام

captcha