ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس در استان اصفهان
کد خبر: 3824294
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس در استان اصفهان

گروه اجتماعی ــ مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در همایش شورای ثبت میراث ناملموس کشور که در اردبیل برگزار شد، ۱۳ پرونده میراث ناملموس استان اصفهان که بیشترین تعداد پرونده‌های ارائه شده کشور در این همایش را شامل می‌شد، مطرح و به تصویب رسید.

ثبت ملی 13 اثر ناملموس در استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری، صبح امروز، 12 تیر اظهار کرد: با عنایت به برگزاری شورای ثبت میراث ناملموس کشور که طی روزهای 4 و 5 تیر ماه در اردبیل برگزار شد، استان اصفهان با ارائه 13 پرونده از میراث ناملموس پهنه استان بیشترین تعداد پرونده‌های کل کشور را جهت ثبت در میراث ناملموس ملی ارائه نمود، که خوشبختانه تمامی این پرونده‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

او همچنین افزود: با تصویب این 13 پرونده مجموع میراث ناملموس استان اصفهان که که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده به 138 اثر افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره این آثار که به ثبت ملی رسیده بیان کرد: «مهارت بافت قالی یلمه علی آباد دهاقان» ، «آداب و رسوم پخت کاشی ابوزید آباد آران و بیدگل»، «آیین پخت سمنوی نذری شهرضا»، «دانش سنتی و مراحل کاشت خربزه سین برخوار» و «دانش سنتی و مراحل کاشت خربزه گرگاب شاهین شهرو میمه» از جمله آثار ثبت شده استان اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور است.

اله‌یاری همچنین به سایر آثار ناملموس استان اصفهان که در این همایش به تصویب رسید اشاره کرد و گفت: «مهارت پخت کباب گلپایگان»، «دانش سخت جوز قند کاشان، برزک و قمصر»، «دانش پخت کلوچه سنتی کاشان»، «مهارت ساخت عروسک نوعروسان بادرود» ، «آیین جوش شهرستان نائین»، «نظام آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان استرک کاشان»، «هنر بافت قالی یلمه های طالخونچه» و «مهارت بافت قالی مهاباد اردستان» از جمله سایر اثار نا ملموس ثبت شده استان اصفهان در این همایش است.
انتهای پیام

captcha