جشنی با طعم توت فرنگی
کد خبر: 3822895
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹

جشنی با طعم توت فرنگی

گروه فرهنگی - در راستای معرفی و شناساندن روستاها و طبیعت بکر استان کردستان امسال برای دومین سال پیاپی جشنواره توت فرنگی ششم تیرماه در روستای شیان یکی از روستاهای منطقه ژاوه‌رود برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، استان کردستان مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری است که وجب به وجب آن پر است از مناظر چشم‌نوازی که چشم هر بیننده‌ای را به دیدن آن فرا می‌خواند اما این زیبایی‌ها هنوز ناشناخته و رازآلود مانده است.
یکی از این زیبایی‌ها روستاهای کهن و بکری است که در دل کوه‌های زاگرس سکنی گزیده‌اند و لحظه به لحظه با آراستگی‌های ظاهری خود از میهمانانشان استقبال می‌کنند.

جشنواره‌ای با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

روستاهای منطقه ژاوه‌رود مجموعه‌ای از روستاهای هدف گردشگری استان کردستان هستند که با فاصله‌های اندک در کنار هم قرار گرفته و باغات زیبای این روستاها آنقدر درهم تینده شده‌اند که به سختی می‌توان روستاها را از هم جدا کرد.
یکی از مناظر بکری که زیبایی روستاهای این منطقه را بیشتر در دل میهمانش دلنواز می‌کند، شاخ و برگ سرسبز درختان زردآلو، گیلاس و گردوست که دوطرف جاده این روستاها را محصور کرده و یک تونل سرسبز و خنکی ایجاد کرده که گرمی هوای تابستان را بین این درختان هیچگاه حس نخواهی کرد.
در راستای معرفی و شناساندن این روستاها و طبیعت بکر آن‌ها امسال برای دومین سال پیاپی جشنواره توت فرنگی در روستای شیان یکی از روستاهای منطقه ژاوه‌رود با باغات توت فرنگی برگزار شد.
روستای شیان با مردمانی مهربان و مهمان‌نواز بدون شک یکی از جذاب‌ترین جاذبه های این منطقه است و در کنار این همه جلوه‌های طبیعی از کوه و چشمه گرفته تا گل و درخت و بلبل در این منطقه گرداگرد هم جمع شده تا بر جذابیت این روستا بیافزایند.
بعد از عبور از باغات سرسبز و چشم‌نواز، آواز گوشنواز پرندگان و عبور از کنار چشمه‌های خروشان در زیر درختان باغ‌ها به محل برگزاری جشنواره توت فرنگی رسیدیم که در این مکان تمام مردم روستای شیان دست به دست هم داده تا میزبانی خوبی برای میهمانشان در این جشن شکرگزاری باشند.
مردم روستا از زن و مرد، کوچک و بزرگ با لباس‌های محلی و بسیار زیبای خود با شربت و میوه توت فرنگی از میهانانشان استقبال می‌کنند و زنان نیز در یک غرفه با کلان(نان محلی) و دوغ از میهمانانشان استقبال می‌کنند.
روستای شیان یکی از روستاهای بکر و برتر گردشگری کشور
محمد جوان کاظمی، دهیار روستان شیان در مراسم جشنواره توت فرنگی استان اظهار کرد: روستای شیان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی بوده و به عنوان یکی از روستاهای بکر و برتر گردشگری در سطح کشور مطرح است.
وی افزود: چشمه‌های ناب، باغات پربار، بافت با ارزش، سبک سنتی منازل و ...روستای شیان را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

جشنواره‌ای با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

وی بیان کرد: توت فرنگی روستای شیان یکی از سالم‌ترین و شیرین‌ترین توت فرنگی‌های شناخته شده در سطح کشور بوده است اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و خام‌فروشی تولیدکنندگان ضرر زیادی می‌بینند و سود تولید به جیب دلالان می‌رود.
تولید 46 هزار تن توت فرنگی در کردستان
دادور سهرابی، مدیر جهاد کشاورزی سنندج در ادامه این مراسم اظهار کرد: استان کردستان دارای سه هزار و ۴۰۰ هکتار باغ توت فرنگی بوده که با تولید ۴۶ هزار تن توت فرنگی رتبه اول کشور را داراست و شهرستان سنندج نیز با هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۴ هزار تن رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

جشنواره‌ای با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

وی افزود: ۱۷ هزار بهره‌بردار از باغات توت فرنگی استان کردستان امرار معاش می‌کنند و متوسط کشت در هر بهره‌بردار دو هزار متر است و میانگین تولید در هر هکتار ۱۵ تن بوده است که با رعایت اصول کشاورزی این میانگین تولید به ۶۰ تن خواهد رسید.
سهرابی به وارد کردن ارقام خارجی به عرصه کشت توت فرنگی استان اشاره و عنوان کرد: هدف از وارد کردن ارقام خارجی جلوگیری از فسادپذیری و تولید توت فرنگی مقاوم و سالم نسبت به رقم سنتی بوده است.
وی افزود: به منظور جلوگیری از ضایعات توت فرنگی ۲۰ دستگاه پرکولین تحویل کشاورزان داده شده است تا با پایین آوردن دمای توت فرنگی از فساد آن جلوگیری کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی سنندج بیان کرد: در راستای توسعه ارقام جدید هر ساله یک میلیون نشای توت فرنگی بین کشاورزان توزیع می‌شود.
وی طرح تولید تونلی توت فرنگی را یک طرح جدید در جهاد کشاورزی استان دانست و افزود: در این راستا اعتبارات لازم موجود بوده و می‌تواند در قالب تسهیلات در اختیار توت فرنگی کاران قرار بگیرد. در طرح تونلی تولید توت فرنگی پاییز هم برداشت محصول داریم.
سهرابی افزود: بیشتر از ۸۵ درصد سطح زیر کشت توت فرنگی استان دارای سیستم آبیاری تحت فشار بوده و به همین دلیل بهره‌وری خاصی دارند.

جشنواره‌ای با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

وی توت فرنگی کردستان را یک برند در سطح کشور دانست و افزود: استان کردستان دارای شرایط آب و هوایی مناسبی برای کشت توت فرنگی بوده و با رعایت اصولی کشاورزی می‌توان میانگین تولید توت فرنگی در هر هکتار را افزایش داد.
روستاهای بخش سیروان مستعد برای توسعه صنعت گردشگری
ایرج فرد، بخشدار سیروان نیز در ادامه گفت: بخش سیروان دارای ۱۱ هزار نفر جمعیت بوده که در ۲۳ روستا ساکن هستند.
وی افزود: کم جمعیت‌ترین روستای بخش سیروان هفت خانوار و بزرگترین روستا هزار و ۴۰۰ خانوار جمعیت دارد و باغداری شغل بیشتر کشاورزان این منطقه است.
فرد روستاهای بخش سیروان را مستعد برای توسعه صنعت گردشگری استان عنوان کرد و افزود: ۱۰ روستای سیروان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

جشنواره‌ای با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

وی با تاکید بر حمایت بیشتر از تولیدکنندگان یادآور شد: اگر کار تولیدی پشتوانه نداشته باشد نابود می‌شود.
محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این مراسم گفت: گردشگری کردستان فقط به منطقه اورامان خلاصه نمی‌شود، بلکه روستاهای بسیار بکری را نیز در منطقه ژاوه‌رود داریم که قسمت عمده آنها هم به ثبت ملی رسیده‌اند.
وی اظهار کرد: هدف از برگزاری اینگونه برنامه‌ها جلب توجه مردم به نقاط کمتر شناخته شده و آشنایی با روستاهای هدف گردشگری است.
وی افزود: بخش مهمی از توسعه گردشگری در کردستان به توسعه گردشگری فرهنگی برمی‌گردد که روستاهای این استان بهترین نقطه برای این موضوع هستند.

جشنواره‌ای با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

علوی در ادامه سخنان خود گفت: سازمان جهانی گردشگری سال 2020 را به عنوان سال توسعه گردشگری روستاها انتخاب کرده که ایران هم یکی از کشورهای مورد توجه در این برنامه است. خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته، به صورت مشترک میزبانی رویداد بین‌المللی گردشگری روستایی 2020 به استان کردستان و کرمانشاه واگذار شده است.
بنابراین گزارش، تقدیر از توت فرنگی‌کاران نمونه روستاهای بخش سیروان، پایان‌بخش برنامه‌های دومین جشنواره توت فرنگی کردستان بود.
انتهای پیام

captcha