«جوانه‌های صالحین» را در ۶۰۰ پایگاه مقاومت بسیج فارس دنبال کنید
کد خبر: 3822689
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶

«جوانه‌های صالحین» را در ۶۰۰ پایگاه مقاومت بسیج فارس دنبال کنید

گروه اجتماعی ــ معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس از اجرای طرح تابستانی «جوانه‌های صالحین» به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت بسیجیان و با شعار گام دومی‌ها در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در ۶۰۰ پایگاه مقاومت بسیج این استان خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالخالق بهرامی‌نسب، معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس امروز، 5 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز اظهار كرد: برنامه شجره طیبیه صالحین به عنوان برنامه راهبردی نظام مقدس اسلامی یک دهه است که در حال اجراست كه البته فراز و فرودهایی هم داشته و در حال رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن هستیم.

بهرامی‌نسب با بیان ایكه در گام دوم انقلاب با سه مقوله و پارامتر كلی به عنوان راهبرد در حال اجرا هستیم كه شامل مؤلفه‌های بینشی، گرایشی و كنشی می‌شود، گفت: مؤلفه بینشی متشکل از مباحث علمی و دانشی است که در جامعه باید اجرا شود؛ مؤلفه گرایشی بحث اراده و انگیزش است و یکی از چیزهایی که اراده را میان آحاد مردم ایجاد می‌کند، همین جوانه‌های صالحین است و مؤلفه کنشی به صورت فرایندی بوده و شامل تغییر رفتار و کردار در جامعه می‌شود كه این مؤلفه نتیجه مباحث بینشی و گرایشی است.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس با یادآوری اینكه شجره طیبه صالحی نظام تشکیلاتی تربیتی بسیج را رقم زده است،‌ گفت: این شجره به صورت متشکل با تشکیل شدن ارکان طیبه صالحین از قبیل استادیار، سرمربی، مربی و سرگروه به صورت شبكه‌ای در سه شبكه فرماندهی، مدیریتی و تربیتی به صورت منسجم در حال اجراست.

وی به تشریح برنامه‌های طرح «جوانه‌‌های صالحین» به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت بسیجیان كه در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و با شعار گام دومی‌ها اجرا می‌شود، پرداخت و گفت:‌ این طرح دارای 5 مرحله، جذب، تثبیت، رشد، ساماندهی و كادرسازی و به‌كارگیری است كه نتیجه برون رفت گام دوم هم کادرسازی است.

بهرامی‌نسب ادامه داد: در مرحله اول که مرحله جذب است دو برنامه داریم اولی به صورت مستمر در طول سال با برنامه‌ریزی اجرا می‌شود كه همان طرح «شهید بهنام محمدی» است و خودش دارای سه مرحله بوده و در مدارس اجرا می‌شود.
معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس اظهار كرد: مرحله اول کسب اطلاعات در مدرسه با ورود سرگروه‌های شجره طیبه صالحین در مدرسه است؛ مرحله دوم ایجاد ارتباط و مرحله سوم هجرت از مدرسه به مسجد است که با مسجدمحوری که نگاه ریاست سازمان بسیج است، هم وزنی دارد.

وی با بیان اینكه برنامه دوم جوانه‌های صالحین است كه به‌صورت مقطعی در تابستان اجرا می‌شود، گفت:‌شعار محوری جوانه‌های صالحین حضور فعال در تحقق گام دوم انقلاب است و هدف آن تقویت و تعالی گروه‌های صالحین و فراهم ساختن زمینه‌های جذب افراد به بسیج است.

بهرامی‌نسب با تصریح اینكه برای این طرح مؤلفه‌هایی لحاظ شده است، گفت: شناسایی و جذب حداکثری که مطالبه رهبری است، ایجاد شور و نشاط و تقویت روحیه ممعنوی و تلاش برای سازندگی روحی، فکری و اخلاقی جوانان و نوجوانان و به صورت کلی غنی‌سازی اوقات فراغت بسیجیان از جمله این مؤلفه‌هاست.

وی با بیان اینكه جامعه هدف در این طرح بسیجیان عادی و فعال و اعضای گروه‌های صالحین اعم از كودكان، نوجوانان و جوانان است، گفت:‌ مکان و زمان‌بندی اجرای جوانه‌های صالحین سه مرحله دارد كه مرحله اول از یک تیرماه تا 31 تیرماه است و در این زمان 31 روزه برنامه‌های معرفتی، تربیتی، ورزشی و اردویی اجرا می‌شود.

بهرامی‌نسب افزود: مرحله دوم از یک مرداد تا 31 مرداد است و در این مدت برنامه‌ها رنگ و بوی خودش را عوض می‌کند و به سمت برنامه‌های علمی، فرهنگی، هنری، مهارتی و زیربنای همه این‌ها تربیتی و ورزشی می‌رود و مرحله سوم نیز از اول تا 31 شهریورماه اجرا می‌شود كه در آن جشنواره برترین‌های صالحین نیز اجرا می‌شود.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس اظهار كرد: جشنواره برترین‌ها آخرین مرحله جوانه‌های صالحین است و در آن پایگاه‌هایی که با پارامترهای مختلف مثل جذب حداکثری و اجرای کمی و کیفی شناسایی شده و به عنوان نمونه معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی از اجرای طرح جوانه‌های صالحین در 600 پایگاه مقاومت بسیج استان خبر داد و گفت: در اجرای جوانه‌های صالحین دو گام اساسی باید برداشته شود مرحله اول ثبت و احصای اطلاعات و ثبت‌نام در پایگاه‌هاست و مرحله دوم تشکیل قرارگاه و دستور اجراست که هر دو در حال اجراست.

بهرامی‌نسب با بیان اینكه در روش اجرا 7 مرحله را ترسیم کردیم که به صورت گام به گام پیش می‌رویم، گفت: مرحله اول تشکیل قرارگاه است که انجام شده است، مرحله دوم شناسایی پایگاه منتخب است. البته به دلیل اینکه برخی از پایگاه‌ها زمینه اجرای این طرح را ندارند مؤلفه‌هایی قرار دادیم که پایگاه‌های منتخب را خود نواحی انتخاب و به قرارگاه صالحین استان ارجاع دهند.

وی اضافه كرد: مرحله سوم فضاسازی و تبلیغات است که در این بستر به سر می‌بریم و این نشست خبری هم در این راستا برپا شده است؛ مرحله چهارم بسته‌های محتوایی و شیوه‌نامه‌های اجرایی است که تدوین شده است و در فضای مجازی و کانال هایی که با سرگروه‌های شجره طیبه صالحین ایجاد می‌شود، محتوای اجرایی را ادامه می‌دهیم.

به گفته وی، مرحله پنجم مراسم افتتاحیه است كه در تیرماه اجرا خواهد شد و مرحله ششم اجرای کمی و کیفی و مرحله هفتم نظارت و ارزیابی است تا به اختتامیه و جشنواره برترین‌های صالحین برسیم.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس در ادامه برخی از برنامه‌های تابستانه جوانه‌های صالحین را برشمرد و گفت:‌ نخستین فعالیت‌ها مباحث قرآنی است كه شامل آموزش‌های قرائت، روخوانی، حفظ، تجوید و مفاهیم قرآنی است و در نیمه اول تیرماه در مساجد برگزار می‌شوند كه برای هر بحث تعداد جلساتی انتخاب شده است.

بهرامی‌نسب ادامه داد:‌ بحث دوم معارف اسلامی شامل كلاس‌های احکام، اعتقادات، امر به معروف و نهی از منكر، و نشست و گفتمان است که با جلسه بررسی و تحلیل گفتمان اعتقادی همراه است.

آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش خیاطی، گلدوزی، رایانه،‌ رباتیك، راه‌اندازی بازارچه‌های خیریه، برپایی نشست‌های بصیرت‌ سیاسی همراه با نشست‌های تحلیل سیاسی و پاسخگویی به شبهات و نشست‌های جریان‌شناسی به‌منظور تحلیل مسائل روز و همچنین برپایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری شامل كلاس‌های آموزش تئاتر، نقاشی، شعر، داستان‌نویسی و دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی مزار شهدا، گروه سرود و تواشیح و غیره از دیگر مواردی بود كه وی از آن‌ها نام برد.

وی اظهار كرد: امسال به صورت خاص و مطابق با سال تولد حضرت حجت‌بن الحسن(عج)، یك هزار و 185 گروه سرود در كل استان به نام نغمه‌های صالحین تشكیل شد كه در كشور حائز رتبه هستیم.

بهرامی‌نسب، برنامه‌های ورزشی و تفریحی شامل كلاس‌های شنا، تیراندازی، برپایی مسابقات ورزشی و اردوهای جذب و تثبیت را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در طرح جوانه‌های صالحین برشمرد و گفت: برخی از برنامه‌ها نیز به فراخور هر پایگاه اجرا می‌شود مانند اخلاق و سبك زندگی اسلامی، مشاوره‌های خانوادگی و غیره.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس با یادآوری اینكه نکته اساسی همه این برنامه‌ها آن است كه همگی در جهت اجرایی شدن گام دوم انقلاب هستند، گفت: همچنین در مباحثی نظیر سواد رسانه‌ای، پخش فیلم و آموزش‌های مجازی نیز فعالیت‌هایی داریم.

وی بیان كرد: نكته اساسی كه امسال به صورت ویژه در طرح جوانه‌های صالحین دنبال می‌كنیم تطبیق آن با گام دوم انقلاب بوده است كه در آن سه مؤلفه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی قرار دارد؛ خروجی دو طرح مستمر «شهید بهنام محمدی» و مقطعی «جوانه‌های صالحین» اجرای منویات رهبری است كه ابتدا بحث خودسازی را در آن‌ها پیگیری می‌كنیم.

بهرامی‌نسب اضافه كرد: این بحث خودسازی را به وسیله برگزاری اردوهای نمازمحور، تشكل‌محور و ولایت‌محور دنبال می‌كنیم كه همه جهات تربیتی در آن‌ها لحاظ می‌شود تا از خودسازی به جامعه‌پردازی برسیم و این جوان مومن انقلابی پای کار که به صورت کادر طراز انقلاب تربیت شده است، بتواند منویات رهبری را به عنوان الگو لحاظ کند و تمدن‌ساز شود.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه فجر استان فارس با بیان اینكه در اجرای طرح جوانه‌های صالحین نیز به دنبال ایجاد موج هستیم، گفت: اگر این طرح به صورت مرحله‌ای پیش رود در هر روستا و شهری می‌تواند موج ایجاد كند و روزانه افراد زیادی جذب این طرح شوند، البته آسیب‌هایی هم وجودد دارد که یکی از آن‌ها کمبود اعتبارات است كه مقداری از آن را خود بسیجیان پرداخت كرده و مابقی را سپاه فجر پرداخت می‌كند.
انتهای پیام

captcha