رویکرد عربستان برای حج امسال مثبت است/ فعالیت 1000 روحانی در پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3820987
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

رویکرد عربستان برای حج امسال مثبت است/ فعالیت 1000 روحانی در پیاده‌روی اربعین

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امسال تفاهم‌نامه‌ای میان اعضای سازمان حج و زیارت با عربستان منعقد شد که رویکرد مثبتی از طرف‌های عربستانی مشاهده شد، گفت: امروز عربستان خواهان این است که زائران ایرانی بتوانند اعمال خود را بدون دغدغه انجام دهند.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ظهر امروز، 30 خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که در حاشیه نشست اعتاب مقدسه ایران اسلامی برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی تأمین امنیت جانی زائران بیت‌الله الحرام با توجه به تیرگی روابط ایران و عربستان گفت: در تاریخ 17 تیرماه اولین اعزام زائران حج تمتع را به سمت عربستان خواهیم داشت وآخرین پرواز هم در 17 شهریور خواهد بود که زائران به کشورمان باز می‌گردند یعنی طول عملیات حج در سال بیش از 63 روز خواهد شد و طول سفر زیارتی برای برخی از زائران 40 روز و برای برخی دیگر 34 روز خواهد بود.
وی ادامه داد: در رابطه با برخورد کشور عربستان نیز امسال تفاهم‎نامه‌ای میان اعضای سازمان حج و زیارت با عربستان منعقد شد که رویکرد مثبتی از طرف‌های عربستانی مشاهده شد و امروز عربستان خواهان این است که زائران ایرانی که به آنجا می‌روند بتوانند اعمال خود را بدون دغدغه انجام دهند و این همان خواسته نظام جمهوری اسلامی است که البته در سال گذشته هم همکاری‌های خوبی در این زمینه وجود داشت. 
وی در ادامه در پاسخ به سئوالات خبرنگار ایکنا در خصوص برنامه‌های فرهنگی پیاده‌روی اربعین در عراق گفت: یکی از مأموریت‌هایی که سازمان بعثه مقام معظم رهبری دارد بیان مسائل فرهنگی اربعین است و برای اینکه بتواند این مأموریت را به خوبی انجام دهد در عموم موکب‌های بزرگی که در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین است، گروه‌ها و راویان مختلفی را اعزام می‌کند و جلسات سخنرانی و روایت‌گری همراه با تصاویری از عاشورا به منظور بیان اهداف قیام امام حسین(ع) برپا می‌کند.
نواب در خصوص اطلاع‌رسانی برنامه‌های بین‌المللی سازمان بعثه در پیاده‌روی اربعین نیز گفت: تبلیغ این برنامه از طریق رادیو اربعین و برنامه‌های صدا و سیما صورت می گیرد ضمن اینکه این برنامه‌ها هم در استان‌ها و داخل کشور هم توسط مدیریت حج و زیارت اطلاع‌رسانی می‌شوند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از فعالیت یک هزار روحانی برای انجام راهنمایی‌ها و برنامه‌های تبلیغی در پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: از روحانیانی استفاده می‌کنیم که به چند زبان مسلط هستند تا زائران به زبان های مختلف بتوانند از این برنامه های فرهنگی بهره‌مند شوند.
وی بیان کرد: برای راهپیمایی اربعین امسال نیز برنامه‌ها مانند سال قبل است البته آسیب‌شناسی برای رفع مشکلات انجام شده و تلاش برای این کار صورت گرفته است.
نواب یادآور شد: در ایام اربعین در کربلای معلی و خیمه‌گاه علاوه بر مسیر پیاده‌روی اربعین برنامه‌های تبلیغی فرهنگی برگزار خواهیم کرد ضمن اینکه یکی از برنامه‌ها ما اعزام راوی همراه برای زائران پیاده است. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سخنان خود گفت: سازمان حج و زیارت وظایف مختلف در مناسبت‌های مذهبی چون ایام حج، اربعین، عتبات عالیات و غیره دارد.
وی با بیان اینکه وظیفه بعثه این است که روحانیانی را همراه با زائران اعزام می‌کنیم تا از سفر نورانی خود بتوانند بهره‌برداری معنوی داشته باشند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در جهان اسلام تنها در ایران اسلامی است که افرادی تربیت شده‌اند که بتوانند خدمتگزار زائران حرم‌های اعتاب مقدسه در عراق و سوریه باشند. 
نواب با اشاره به برگزاری دومین اجلاس تولیت‌های اعتاب مقدسه ایران اسلامی که در شیراز در حال برگزاری است، گفت: این جلسه موجب هم افزایی میان حرم‌های اهل بیت(ع) می‌شود که برخی از اقدامات و خدماتی که در حرم‌های ایران انجام می شود، می‌تواند در اعتاب مقدسه عراق و سوریه هم انجام شوند و زائران از این خدمات و اقدامات بهره برداری کنند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: این مشاوره و هم‌اندیشی‌ها هم مورد تأکید روایات اهل بیت(ع) است تا هم‌افزایی ایجاد شود و راه‌های بهتر برای خدمات بهتر و بیشتر به دست آید و هم مورد تأکید عقل که این نشست‌ها اجرا شوند.
انتهای پیام  
captcha