نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران آغاز شد
کد خبر: 3819412
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
در شیراز؛

نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران آغاز شد

گروه فرهنگی ــ نشست علمی دانشگاه شیراز و مرکز مطالعات ادیان دانشگاه بوخوم آلمان با عنوان نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران آغاز شد.

به گزارش ایكنا از فارس، نشست علمی دانشگاه شیراز و مركز مطالعات ادیان دانشگاه بوخوم آلمان با عنوان نشست تعاملات و تبادلات فرهنگی و دینی در فلات ایران طی روزهای 25 و 26 خردادماه به میزبانی دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.
حسین نجاریان، دبیر این همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در حاشیه این نشست به خبرنگار ایكنا گفت: حدود 8 ماه پیش از دانشگاه بوخوم آلمان پیشنهادی برای انعقاد یك تفاهم علمی و دانشگاهی داشتیم.
وی افزود: به دلیل اینكه یكی از سیاست‌های كلان دانشگاه شیراز بین‌المللی‌سازی است؛ لذا از این پیشنهاد استقبال شد و منجر به انعقاد یك تفاهم‌نامه استاندارد در بحث برپایی نشست‌های مشترك علمی، جابجایی استاد و دانشجو، انجام پروژه‌ها و مقاله‌های مشترك و غیره شد.
نجاریان با یادآوری اینكه دانشگاه بوخوم آلمان دارای رتبه خوب علمی در دنیا بوده و یكی از دانشگاه‌های مادر كشور آلمان محسوب می‌شود، گفت: طرف دانشگاه شیراز یك مؤسسه به نام مركز مطالعات ادیان وابسته به دانشگاه بوخوم است كه خودش در حد یك دانشكده است و حدود 70 عضو هیئت علمی دارد كه در حوزه‌های مختلف دین، زبان، تاریخ، جامعه‌شناختی و مباحثی در چارچوب ادیان كار می‌كنند.
وی با بیان اینكه این نشست اولین نشست علمی این دانشگاه در ایران گفت: طی دو روز و در قالب این نشست 8 پنل علمی اجرا خواهد شد كه پنل اول در حوزه تعاملات فرهنگی دینی ایران و بین‌النهرین پنل دوم در حوزه مطالعات مانوی اجرا خواهد شد.
نجاریان ادامه داد: پنل سوم در حوزه زبان‌شناسی پیكری است كه بسیار به روز است، سخنرانان دانشگاه شیراز در این پنل پروژه‌هایی مطرح می‌كنند كه برای اولین بار در دنیا مطرح می‌شود به عنوان مثال پروژه پیكره زبان باستان در این پنل آغاز خواهد شد كه كار منحصر به فردی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اضافه كرد: پنل چهارم توضیح آسیای مركزی است؛ پنل پنجم درباره تاریخ اویغور، پنل ششم درباره دوره ایلخانی است كه برجسته‌ترین دانشمند میان دانشمندان آلمانی در این پنل درباره مكتب جلال‌الدین دوانی كه شیرازی است، سخنرانی خواهد كرد.
وی گفت: پنل هفتم جامعه‌شناسی دین است كه در آن نگاه مدرن به دین می‌شود و پنل آخر جلسه‌ای است كه رئیس دانشكده بوخوم آلمان و همكاران اداری و نظام آموزشی و پژوهشی مؤسسه خود را معرفی می‌كند و دانشگاه شیراز نیز مباحث پژوهشی دانشكده ادبیات و علوم انسانی و دانشكده الهیات را مطرح می‌كند تا منجر به انجام كارهای پژوهشی و علمی مشترك در آینده شود.
نجاریان با تأكید بر اینكه باید از این بحث‌ها و نشست‌های بین‌المللی استقبال كنیم، گفت: به دلیل وضعیت اقتصاد و سیاست محدودیت‌هایی برای كشورمان ایجاد شده است اما این مسئله پنجره تعاملات آكادمیك باز شده است كه می‌تواند جایگاه ایران را در حوزه علم و فرهنگ و مسائل اجتماعی بسیار روشن و خوب و منصفانه به دنیا اعلام كند.
یادآور می‌شود، پنل اول و دوم این نشست با سخنرانی فرخ حاجیانی، رئیس دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز، راسل پنتیكا، كامیار عبدی، علیرضا عسكری، ادوارد ایریچینشی و محمد شكری برگزار شد.
انتهای پیام

captcha