ایران از بازارهای جهانی محصولات دارای گواهی‌نامه حلال عقب مانده است
کد خبر: 3818990
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

ایران از بازارهای جهانی محصولات دارای گواهی‌نامه حلال عقب مانده است

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: علی‌رغم گردش اقتصادی بالای محصولات دارای گواهینامه حلال در بازارهای جهانی، ایران از این عرصه عقب مانده است.

به گزارش ایكنا از فارس، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز، ٢٢ خرداد در جلسه شورای استاندارد استان فارس به چرخش اقتصادی و تجاری دو هزار و ٥٠٠ میلیارد دلاری دارندگان گواهینامه‌های حلال در جهان اشاره كرد و گفت: ٧٠٠ میلیارد دلار از این میزان، مربوط به محصولات غذایی است و علی‌رغم گردش اقتصادی بالای محصولات دارای گواهینامه حلال در بازارهای جهانی، ایران از این عرصه عقب مانده است.
وی به تشریح جزییات قانون جدید سازمان استاندارد ایران پرداخت و با بیان اینكه در این قانون موضوع تقویت و توسعه نظام استاندارد با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مطرح شده است، افزود: در تركیب شورای عالی استاندارد تعداد افراد به ریاست رئیس جمهور افزایش یافته است.از بخش خصوصی نیز به جز اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اصناف هم در این تركیب وارده شده‌اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تركیب شورای عالی استاندارد را نشان از اهمیت نقش این سازمان در نظارت و فراگیری ذكر كرد و گفت: فراگیری استاندارد مربوط به همه حوزه‌هاست نه تنها كالا و خدمات.
پیروزبخت همچنین از تهیه و تدوین طرح تحول نظام استاندارد با رویكرد فرآیندی كه هم‌اینك در سازمان متبوع در دست اقدام است، خبر داد و گفت: طبق بیانیه گام دوم رهبری و بند ٢٤ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نظام استاندارد باید در همه حوزه‌ها پیاده شود نه تنها سازمان استاندارد، در واقع استاندارسازی باید توسط دستگاه‌های اجرایی، مردم و بخش خصوصی انجام شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به تغییر برخی مفاهیم و كاهش بروكراسی‌های ناشی از آنها در صنایع هم اشاره كرد و گفت: در قانون جدید این مهم مدنظر قرار گرفته است.
پیروزبخت گفت: تمایلی به اعمال جریمه در قانون جدید نداشتیم اما به دلیل نبود فضای كاملا سالم در حوزه اقتصاد این موضوع در قانون جدید هم مطرح شده است.
وی به مسئله صادرات در قانون جدید و پیش‌بینی‌ها برای این حوزه هم اشاره كرد و افزود: با تكیه بر این قانون از سال گذشته در شورای عالی استاندارد مصوباتی نظیر بسته‌های حمایتی برای پایان سال تصویب شد كه این بسته‌ها برای واحدهای تولیدی به صورت ویژه پیش‌بینی شده است كه اتاق بازرگانی باید آن را مدنظر قرار دهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: واحدهای تولیدی كه قصد صادرات دارند، می‌توانند به سه صورت؛ استفاده از استاندارد ملی، استفاده از استاندار كشور مقابل یا قابل قبول كشور مقابل و همچنین با استفاده از ثبت مشخصات فنی اقدام به صادرات كنند.
پیروزبخت در بخشی از سخنانش به اعطای گواهی‌های دانش بنیان از سوی سازمان ملی استاندارد ایران هم اشاره و بیان كرد: به دستور رئیس جمهور برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان همكاری چند جانبه ایجاد شده و برای تاییدیه استاندارد با آنها همكاری خواهیم كرد.
وی با اشاره به موضوع استفاده از گواهینامه‌های حلال به عنوان راهكاری برای دوری از اقتصاد نفتی نیز گفت: بسیاری از محصولات لبنی در فاز اول این گواهینامه را دریافت كرده‌اند و این امر زیر نظر آیت‌الله مبلغی در حال انجام است.
پیروزبخت همچنین به ارتقای كسب نشان ایزو ایران از ٣٢ به ٢١ بین ٦٣ كشور عضو در سال ٩٧ به عنوان یکی از موفقیت‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در كدكس غذایی و كشاورزی نیز عضویت فعال دارد و گواهینامه‌های استاندارد ایران در ٧٠ كشور دنیا قابل قبول است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین با بیان اینكه ٥٥ درصد پست‌ها در این سازمان براساس قانون قبلی همچنان خالی است، قول مساعد داد كه در صورت كسب مجوز برای استخدم نیرو در قانون جدید، جایگاه اداره‌كل استاندارد فارس را ویژه ببیند.
انتهای پیام

captcha