مشق پهلوانی در گود زورخانه
کد خبر: 3817604
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

مشق پهلوانی در گود زورخانه

گروه اجتماعی ــ ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تبلوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود كه با خُلق و خوی مردانگی و صفت‌های پسندیده اخلاقی همراه است. از این رو ترویج این ورزش ملی و مذهبی سبب می‌شود تا بسیاری از آسیب‌ها و مشكلات در جامعه كاهش یابد.

مشق پهلوانی در گود زورخانهزورخانه، همان ورزشگاه امروزی است که ایرانیان از دوران باستان در آن ورزش می‌کردند. امروزه هر چند این ورزش همچون گذشته طرفدار ندارد اما هنوز هم هستند افرادی که چراغ این ورزش باستانی ایرانی را که نوامبر 2010 ثبت جهانی یونسکو شد، زنده نگه دارند.
ورزش زورخانه‌ای ایران، ورزشی کاملاً مردانه است و علاوه بر ورزش، آیین پهلوانی و مردانگی در آن آموزش داده می‌شود.
همیشه شنیده‌ایم که مرام و اخلاق پهلوانی و انسانی در ورزش چیزی فراتر از کسب مدال و رتبه قهرمانی است، چرا که وقتی ورزشکار همه این‌ها را کسب کند اما از اخلاق صحیح به دور باشد کار او بی‌ارزش است.
ورزش باستانی به عنوان نماد اخلاق پهلوانی در ورزش ایران شناخته می‌شود و زورخانه هم بنایی است که تواضع و فروتنی در آن حرف اول را می‌زند. این ورزش تنها یک ورزش ساده نیست بلکه افرادی که در آن فعالیت دارند، قصد در کاهش آلام بشر داشته و با روحی پهلوانانه که نشان از مریدان علی(ع) دارد، به کمک به دردمندان جامعه می‌پردازند.
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تبلوری از فرهنگ ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود كه با خُلق و خوی مردانگی و صفت‌های پسندیده اخلاقی همراه است و با كمك به همنوعان و مستضعفان پیوندی عمیق دارد. از این رو ترویج این ورزش ملی و مذهبی سبب می‌شود تا بسیاری از آسیب‌ها و مشكلات در جامعه كاهش یابد.

مشق پهلوانی در گود زورخانه
منش پهلوانی برای کاهش آلام مردم
مهدی قمری، رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: منش و خصیصه پهلوانی، جزئی از فرهنگ ایرانیان است.
وی با بیان اینکه منش پهلوانی با ورزش عجین است، افزود: وقتی یک حرکت مردمی و انسانی از یک ورزشکار سر می‌زند، به مراتب بهتر از یک انسان معمولی است.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقتی یک ورزشکار کار خیری انجام دهد، اثرگذاری آن در جامعه بسیار بیشتر از یک فرد معمولی خواهد بود. در ورزش زورخانه‌ای، نمود و بروز و ظهور فرهنگ پهلوانی بیشتر است و ورزشکاران این روح پهلوانی را بیشتر در خود زنده نگه داشته‌اند.
وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های قرآن، مراسم احیای شب قدر و مراسم افطاری از برنامه‌های ماه رمضان زورخانه‌های استان بوده است، تصریح کرد: همچنین با کمک پهلوانان بسته‌های غذایی در شب‌های ماه مبارک رمضان بین نیازمندان توزیع شد.
رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اولین زورخانه‌ بیرجند در سال 53 راه‌اندازی شد که اکنون به عنوان نخستین موزه‌ میراث پهلوانی با نام غلام حسین قمری به ثبت آثار ملی رسیده است.
قمری با بیان اینکه خراسان‌جنوبی از نظر کیفی و کمی در ورزش زورخانه از جایگاه رفیعی برخوردار است، افزود: استقبال کودکان و نوجوانان از این ورزش بسیار عالی است که این نتیجه اعتماد خانواده‌ها به دلیل عدم فساد و ناپاکی در این ورزش است.
وی ادامه داد: از آن‌جا که وظیفه‌ ورزش زورخانه‌ای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی است، برای تماشای این ورزش هیچ‌گونه هزینه‌ای از تماشاگران دریافت ‌نمی‌شود.

فرهنگ پهلوانی، فرهنگی بی‌آلایش است که جامعه امروز به آن نیاز دارد، فرهنگی که به دور از تمام روزمرگی‌ها تنها به دنبال کسب آرامش انسان و در پی کمک به اوست.
چه خوب است این فرهنگ پاک که برگرفته از آیات و روایات دین ماست، در جامعه رسوخ پیدا کرده و جای بسیاری از کجی‌خا و ناملایمات بشر امروزی را بگیرد.
انتهای پیام

captcha