مؤسسه نجوم مصر فردا را عید فطر اعلام کرد
کد خبر: 3816893
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

مؤسسه نجوم مصر فردا را عید فطر اعلام کرد

گروه بین‌الملل ـ مؤسسه ملی تحقیقات نجوم مصر، فردا سه‌شنبه، 14 خردادماه را عید فطر و نخستین روز ماه شوال در این کشور اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، جاد محمد القاضی، رئیس مؤسسه تحقیقات نجوم وابسته به وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی مصر در این باره گفت: داده‌ها و محاسبات نجومی، نشان می‌دهد که فردا در مصر عید فطر است.
 
القاضی افزود: هلال ماه شوال عصر امروز که مصادف با 29 رمضان است،  متولد خواهد شد و  پس از غروب خورشید به مدت 5 تا 7 دقیقه در شهرهای مختلف مصر قابل رؤیت خواهد بود.

وی گفت: البته براساس قانون مصر، اعلام نخستین روز ماه‌های قمری بر عهده دارالفتوا است و مؤسسه نجوم یا هر نهاد دیگری اجازه این کار را ندارد.
 
رئیس مؤسسه تحقیقات نجوم مصر تأکید کرد: در کمیته‌های دینی رصد هلال ماه در مصر که تعداد آن‌ها به 10 کمیته می‌رسد، نمایندگانی از دارالافتاء و مؤسسه تحقیقات نجوم عضو هستند که وظیفه آن‌ها پیگیری رؤیت هلال ماه و اعلام آن از سوی اتاق مرکزی عملیات که ریاست آن را مفتی اعظم مصر برعهده دارد، است.
 
این در حالی است که «محمد عوده»، مدیر مرکز بین‌المللی نجوم كه مقر آن در ابوظبی قرار دارد، اعلام کرد رؤیت هلال ماه شوال در عصر امروز دوشنبه، 13 خردادماه با تمامی ابزارها و وسایل در قاره‌های استرالیا، آسیا، آفریقا و اروپا ممکن نیست و این به این معناست که چهارشنبه، 15 خرداد عید فطر است.

انتهای پیام
captcha