ترویج آموزش قرآن به روش حنجی و سنتی در کردستان
کد خبر: 3816754
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶

ترویج آموزش قرآن به روش حنجی و سنتی در کردستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو شورای شهر سنندج گفت: معاونت قرآن و عترت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدد آموزش و یادگیری قرآن به روش قدیمی و سنتی این منطقه برای افراد کم‌سواد و بی‌سواد است.

مجید شاه‌اویسی، عضو شورای شهر سنندج در غرفه ایکنا در هجدهمین نمایشگاه علوم قرآنی در استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: نرم‌افزارها و کتاب‌های فوق‌العاده‌ای در غرفه‌های نمایشگاه قرآن با قیمتی مناسب در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.
وی با اشاره به غرفه طرح‌های تایپوگرافی توسط هنرمندان گرافیستی استان، افزود: امیدورایم بتوانیم با همکاری سازمان سیما و منظر استان در سطح شهر از تابلوهای تایپوگرافی که آیات قرآن را به شکل تصویر کشیده‌اند‌، استفاده کنیم.
عضو شورای شهر سنندج با اشاره به نقاط کاستی هجدهمین نمایشگاه قرآن، بیان کرد: متأسفانه مکان نمایشگاه از لحاظ کیفی بسیار مناسب نیست لذا اگر در مکانی بزرگتر و نزدیک به محل عبور و مرور مردم بود قطعا بازدیدکننده بیشتری داشت.
وی بیان کرد: برگزاری هر ساله و متداوم نمایشگاه در ماه مبارک رمضان موجب افزایش انگیزه جوانان به مسائل دینی و آشنایی با کتاب‌ها و نرم افزارهای قرآنی می‌شود.
شاه‌اویسی با اشاره به اینکه بخش کمی از مردم معنی قرآن را می‌دانند، عنوان کرد: در استان قاری‌های برجسته‌ای وجود دارد اما در مساجد، در ماه مبارک رمضان به مفاهیم قرآن کمتر توجه شده و فقط به صورت روخوانی قرآن را می‌خوانند.
عضو شورای شهر سنندج، اعلام کرد: معاونت قرآن و عترت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدد انجام یادگیری قرآن به روش قدیمی و سنتی این منطقه برای افراد کم‌سواد و بی‌سواد است.
شاه اویسی، با اشاره به یادگیری قرآن به روش حنجی در استان کردستان، افزود: از روش حنجی در قدیم الایام در منطقه کردستان برای آموزش و خواندن قرآن به افراد کم‌سواد و بی‌سواد استفاده می‌شد.
وی در پایان یادآور شد: برای اینکه این سنت فراموش نشود در سال 95 به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری توانستیم در سازمان کل کشور این روش را ثبت ملی کنیم.
گفتنی است؛ روش حنجی کردن یکی از روش‌های سنتی و متداول در استان کردستان است که در مساجد و حجره‌های سنتی به این روز قرآن را آموزش می‌دادند. «الف سر آ، عین وا عو ، ذال بور ذو می‌شود « اعوذ»
انتهای پیام

captcha