پیام آسمانی؛ نمایشگاه آثار هنری یک قاری قرآن
کد خبر: 3814788
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

پیام آسمانی؛ نمایشگاه آثار هنری یک قاری قرآن

گروه هنر ــ نمایشگاه «پیام آسمانی»، جدیدترین آثار هنری حمید رضایی، با محوریت نقاشی‌خط آیات قرآن همزمان با شب‌های قدر در نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، همزمان با ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، نمایشگاه آثار هنری «پیام‌های آسمانی» در نگارخانه این مرکز برگزار می‌شود. حمید رضایی، نقاش و خطاط برجسته کشور، آثار هنری خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کند. این هنرمند که قاری قرآن نیز هست، از سن 17 سالگی نقاشی و خطاطی را زیر نظر اساتید برجسته کشور آغاز کرده است و خطوط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و ... را فرا گرفته است. این هنرمند، در گفتگویی، راجع به برگزاری این نمایشگاه و حال و هوای آن صحبت کرد.
حمید رضایی در مورد نمایشگاه آثار هنری خود که این روزها در نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه «آیه‌های آسمانی»، جدیدترین نمایشگاه آثار هنری من است که در آن 28 اثر از کارهای جدید خود را در نگارخانه فرهنگسرای گلستان به معرض نمایش گذاشته‌ام. تم اصلی این آثار، نقاشی‌خط بوده و محتوای آنان برگرفته از آیات قرآن و اشعار شاعران بزرگی نظیر مولوی و حافظ است.
وی به معرفی هنر «نقاشی‌خط» پرداخت و گفت: نقاشی‌خط را باید شاخه‌ای از هنر تجسمی بدانیم که در بسیاری از کشورها متداول است و هنرمندان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در این هنر، با استفاده از خطوط و حروف، تصاویر بدیعی خلق می‌شود. این هنر، در غرب به نام «کالی‌گرافی» و در ایران به نام «نقاشی‌خط» یا «خطاشی» شهرت دارد. از آن‌جا که در کشورمان استعدادهای خوبی در زمینه نقاشی و خطاطی داریم، این هنر در سال‌های اخیر، با سرعت بسیار خوبی در حال پیشرفت است. برای مثال، عده‌ای از هنرمندان با رنگ و فرم بخشیدن به خط، آثار «خطاشی» را خلق می‌کند و عده‌ای دیگر نیز که نقاش هستند، با استفاده از حروف در نقاشی خود، یک اثر «نقاشی‌خط» را خلق می‌کنند.
رضایی اضافه کرد: در نمایشگاه «پیام‌های آسمانی»، با توجه به این که تمرکز اصلی من، نقاشی‌خطِ آیات قرآن و شعرهای عرفای بزرگ بود، کلمات آن را در قالب تصاویری در کنار یکدیگر که در مجموع یک تصویر معنادار ایجاد می‌کند، آورده‌ام. با توجه به این که قبلاً در دوران نوجوانی و جوانی، قاری قرآن بودم و بعداً خطاط شدم، با آیات قرآن و نوشتار آن مأنوسم و این شانس را داشتم تا بتوانم هنر خود را آمیخته به قرآن کنم.
این نقاش و هنرمند در مورد استفاده ایرانیان قدیم از هنر نقاشی خط گفت: اگر به بسیاری از کتیبه‌هایی که در سر در منزل‌های قدیمی قرار دارد، دقت کنید می‌بینید که بسیاری از آیات قرآن نظیر «فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین»، «ید الله فوق ایدیهم»، «و ان یکاد....» و ... با استفاده از همین تکنیک آراسته و نصب شده است. به نظرم، آراستن آیات قرآن با هنر نقاشی خط را می‌توان بهتر نیز دنبال کرد. بر همین اساس، یکی از فعالیت‌هایی که در حال پیگیری هستم، کتابت آیات قرآن با استفاده از همین هنر است که تا ماه‌های آینده آماده خواهد شد.
وی در مورد برنامه ویژه خود برای درآمد حاصل از فروش آثارش در نمایشگاه فرهنگسرای گلستان تأکید کرد: نیت من از برپایی این نمایشگاه و درآمد مالی حاصل از آن، یک هدف خاص بود. قصد دارم که 30 درصد از عایدی حاصل از فروش آثارم را به خانواده‌های بی‌سرپرست و بچه‌های کار تقدیم کنم.
رضایی در مورد همزمانی برگزاری این نمایشگاه با شب‌های قدر و ترویج معنویت با استفاده از هنر بیان کرد: تلاشم این بود که نمایشگاه آثارم بعد از شب‌های قدر برگزار شود، اما لطف خداوند باعث شد تا این نمایشگاه زودتر برگزار شده و نمادی از قرآن را در ایام نازل شدن آن ارائه بدهیم.
انتهای پیام
captcha