ایمان؛ ركن اصلی بهره‌برداری از قرآن/ لزوم برپایی جلسات قرآن در جوار آرامگاه حافظ
کد خبر: 3812122
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
آیت‌الله دژكام مطرح كرد:

ایمان؛ ركن اصلی بهره‌برداری از قرآن/ لزوم برپایی جلسات قرآن در جوار آرامگاه حافظ

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به آیه 2 سوره بقره تأكید كرد: ایمان به عنوان یك ركن و پایه اساسی در بهره بردن از قرآن مطرح است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 25 اردیبهشت‌ماه در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن بسیج این استان و همچنین قرآن‌آموزان برتر معاونت تعلیم و تربیت سپاه احمدبن موسی(ع) كه در تالار حافظ شیراز برگزار شد، به آمار شركت‌كنندگان در مسابقات قرآن بسیج اشاره كرد و گفت: آمار شركت‌كنندگان استان فارس در این مسابقات 12 هزار نفر و بعد از آن خراسان رضوی با 2 هزار نفر بوده است كه این تفاوت آمار بسیار جای امیدواری است و نشان می‌دهد كه جوانان و مردم ما به قرآن كریم بسیار علاقه‌مند هستند.
وی افزود: البته از شیراز، حرم سوم اهل بیت(ع) و حرم احمدبن موسی(ع) و استانی كه حافظ قرآن یكی از چهره‌های اصلی فرهنگی ـ ادبی آن است، توقع همین است كه در زمینه قرائت، حفظ و علوم قرآنی همیشه در قله باشد.

توصیف قرآن بسیار در این كتاب آسمانی آمده است
آیت‌الله دژكام در ادامه با اشاره به آیات سوره مباركه اسراء گفت: خداوند خودش قرآن را در این كتاب آسمانی معرفی كرده است و یكی از مباحثی كه در قرآن كریم بسیار به آن پرداخته شده است توصیف خود قرآن است كه بدانیم با چه كتابی مواجه هستیم.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه قرآن، شفا و رحمت است و این تعابیر خود قرآن است، افزود:‌ قرآن می‌فرماید «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ...؛ قطعا این قرآن به [آیینى] كه خود پایدارتر است راه مى ‏نماید...» (آیه 9 سوره اسراء) خداوند فایده قرآن را برای مؤمنان و متقیان قرار داده است و گمان نكنیم كه هر كسی قرآن بخواند حتماً سود می‌برد.
وی با اشاره به آیه 2 سوره بقره « ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این است كتابى كه در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است» گفت: هدایت برای متقین است و همچنین شفا و رحمت برای مؤمنان است و برای كسانی كه ظالم هستند و از مسیر دین منحرف هستند جز خسارت به بار نمی‌آورد. («وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنیم و[لى] ستمگران را جز زیان نمى‏ افزاید» آیه 82 سوره اسراء).

ایمان؛ ركن اصلی بهره‌برداری از قرآن
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه ایمان به عنوان یك ركن و پایه اساسی در بهره بردن از قرآن مطرح است،‌ گفت: خود قرآن می‌فرماید كسانی كه مؤمن هستند ولایت خدا را دارند و تحت ولایت الهی هستند؛ خدا ولی مؤمنان است پس بهره‌مندی از قرآن با ولایت و سرپرستی خداوند به ما می‌رسد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه قرآن دست ما را می‌گیرد در مسیری كه ولایت الهی است، پیش می‌برد، گفت: اگر این ولایت را بردارند چیزی نصیب ما نمی‌شود.
وی به آیه 55 سوره مائده « إِنَّمَا وَلِیكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و كسانى كه ایمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند» اشاره كرد و گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید كه ولی شما خدا، بعد از آن پیامبر(ص) است یعنی ولی مؤمن پیامبر است و با ولایت پیامبر(ص) از قرآن بهره می‌برد و بعد از آن خداوند در این آیه فرمود كه بعد از پیامبر(ص)، مؤمنان را ولی خود قرار دهیم.

اقدام اخیر ملك سلمان بسیار خفت‌بار بود
آیت‌الله دژكام در ادامه با اشاره به اقدام اخیر پادشاه عربستان گفت: چقدر خفت‌بار است كه ملك سلمان دست زن ترامپ را بوسید آن هم چند بار و چنین كسی مؤمن نیست و اگر كسی بخواهد زیر چتر چنین فردی بایستد، از قرآن بهره‌مند نمی‌شود؛ قرآن شفا و رحمت برای مؤمنان است و چنین كاری برای هر مسلمانی خجالت‌آور است.
امام جمعه شیراز اضافه كرد: این كار مایه آبرویزی است و اینقدر مسلمانان باید در مقابل غیرمسلمانان ذلیل باشند؟ در حالی كه عزت متعلق به مؤمنان است پس باید دو چیز را با هم دنبال كنیم؛ اینكه به قرآن متمسك باشیم و مرتب به آن مراجعه كنیم و نكته دیگر اینكه ولایت مؤمنان را داشته باشیم.

ولایت فقیه ما را از قرآن بهره‌مند می‌كند
وی تأكید كرد: رهبر معظم انقلاب ما مؤمن به قرآن است و توكلش نیز از همین‌جاست؛ اطمینان قلب و یقینی كه دارند از قرآن گرفته‌اند لذا ولایت ایشان ما را از قرآن بهره‌مند می‌كند و باید بدانیم كه بدون ولایت به جایی نمی‌رسیم و این تأكید قرآن كریم است.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه به بركت ولایت مؤمنان است كه در ایران چنین حركتی ایجاد شده است، گفت: اینكه 12 هزار قرآن‌آموز در یك رویداد قرآنی شركت می‌كنند به خاطر این است كه ولایت مؤمنان اینجا آمده است و باید آن را قدر بدانیم.
وی باز هم به آیه 9 سوره اسراء اشاره كرد و گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید كه زندگی با ثبات و توأم با نشاط باید نصیب ما شود و این مسیر حركت با ثبات‌ترین سبك زندگی و بهره‌مندی حیات طیبه است كه قرآن ما را به سمت آن هدایت می‌كند و باید چنین چیزی را عملیاتی كنیم و در گام نخست آن هم قبول ولایت مؤمنان است و بعد از آن هم بهره‌مندی از آیات قرآن است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس افزود: اگر ما توانستیم در زندگی خود تأثیر قرآن را نشان دهیم، آن زمان معلوم است كه تلاوت و قرائت قرآن به جاست و باید برای این مسئله برنامه‌ریزی شود. ما می‌توانیم رسم و راه زندگی قرآنی را در زندگی فرزندان خود پیاده كنیم و آن زمان استفاده از قرآن به‌صورت صحیح انجام شده است.

قرآن در زندگی ما حضور پیدا كند
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید قرآن در زندگی ما حضور پیدا كند و این همان چیزی است كه رهبر معظم انقلاب بر آن تأكید دارند، گفت: ما هر كاری می‌خواهیم انجام دهیم باید با قرآن تطابق دهیم.
وی در ادامه به روایتی از امام محمد باقر(ع) اشاره كرد و گفت: این روزها كه ماه بهار قرآن است و آیات قرآن را تلاوت می‌كنیم باید خودمان با این آیات مقایسه كنیم و اگر نسبت به اوامر قرآن مطیع و از نواهی آن خود را دور كردیم، جای شكر دارد.
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری این مراسم در تالار حافظ شیراز اشاره كرد و گفت: باید تلاش كنیم تا حضور قرآنیان در این سالنی كه به نام حافظ قرآن است، چشم‌گیرتر شود چرا كه اینجا در جوار آرامگاه حافظ قرآن است كه قرآن را در 14 روایت از حفظ بوده است.

جلسات قرآن را در كنار آرامگاه حافظ برپا كنیم
وی با بیان اینكه حافظ لطایف حكمی با نكات قرآنی را در شعر خود جمع كرده است، گفت: بسیار جا دارد كه در كنار آرامگاه این شخصیتی كه قران در زندگی و روحش تأثیر داشته و انعكاس آن در غزلیاتش است، جلسات قرآن را برپا كنیم.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید جایگاه بزرگان ادب خود را درست بشناسیم، گفت: سعدی نیز شاعری است كه یك پنجم آیات قران را در دیوان خودش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و اشاره و اقتباس آورده است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینكه اصل حرف زندگی قرآن است، گفت: حتی غزلیات حافظ به نوعی از آیات قرآن بهره‌مند شده است كه این یك نوع بهره مندی از قرآن دارد به همین خاطر وقتی آن را می‌شنویم بر قلب ما می‌نشیند.
انتهای پیام

captcha