سکوت جهان اسلام در برابر جنایات رژیم سعودی جایز نیست
کد خبر: 3806555
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

سکوت جهان اسلام در برابر جنایات رژیم سعودی جایز نیست

گروه سیاست و اقتصاد - نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، به نقض حقوق بشر آل‌سعود در کشتن ۳۷ عربستانی که اکثرا طلبه و دانشجوی دینی بودند، اشاره کرد و گفت: سکوت جهان اسلام در برابر جنایات رژیم سعودی و کشتار شیعیان عربستان جایز نیست.

سکوت جهان اسلام در برابر جنایات رژیم سعودی جایز نیستبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با تاکید بر اینکه تلاش آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران گسترده است، گفت: در همین زمینه وزیر خارجه آنها طی یک کنفرانس خبری تلاش به فشار حداکثری دارد تا همچنان تلاش کنند تا صادرات ما را به صفر رسانند و کشور را از درآمد اصلی خود، محروم سازند.

وی بیان کرد: آمریکا هیچ معافیتی برای خرید نفت از ایران صادر نمی‌کرد و حتی حساب زیادی روی عربستان در رابطه با جبران داشت ولی افزایش قیمت نفت نشان داد تا عربستان و سایر متحدان و اوپک بفهمند که نمی‌توانند کمبود عرضه نفت را در بازار جهانی جبران کنند چراکه این اقدام با واکنش منفی چند مشتری بزرگ نفتی ایران از جمله چین و هند روبه رو شد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم اذعان کرد: اقدام آمریکا در جلوگیری از فروش نفت و به صفر رساندن آن یک موضوع ناتمام است و این خواب آمریکا هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد چراکه همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با کارگران به این موضوع اشاره کرده و فرمودند که جمهوری اسلامی ایران هر مقدار که لازم باشد نفت صادر می‌کند.

خطیب جمعه تبریز بیان کرد: همان طور که آمریکا در پنج دهه اخیر همیشه شکست خورده است و با یک برگشت به گذشته می‌توان به شکست‌هایش در در جنگ ویتنام، عملیات نظامی آمریکا در طبس، افغانستان، عراق، لیبی و یمن اشاره کرد، قطعاً در این مرحله نیز با شکست روبه رو خواهد شد.

وی در ادامه به نقض حقوق بشر آل‌سعود در کشتن ۳۷ عربستانی که اکثرا طلبه و دانشجوی دینی بود، اشاره کرد و گفت: همه دیدیم که با چه وقاحت این جوانان را به شهادت رساندند و از خداوند می‌خواهیم تا آل سعود را ذلیل کند.

امام جمعه تبریز، اضافه کرد: دولت عربستان در اقدام جدید و ضد حقوق بشر ۳۲ شیعه و ۵ سنی را اعدام کرد به طوریکه آل سعودی‌ها همواره سعی کرده‌اند تا حذف نیروهای شیعه را انجام دهند.

وی بیان کرد: البته منافع ترامپ و درآمد حاصل از فروش سلاح به عربستان اجازه نمی‌دهد تا آنها جنایت عربستان را محکوم کنند که نمونه آن در قتل خاشقچی دیده شد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، افزود: فاصله کوتاه میان استقبال سعودی از تصمیم عدم تمدید معافیت ۸ کشور از خرید نفت و قول مساعدت جبران خلاء ناشی از حذف ایران، منجر به اعدام ۳۷ نفر شد.

خطیب نماز جمعه تبریز تاکید کرد: نمازگزاران این اقدام که در سکوت جهان اسلامی قرار دارد را محکوم کرده و به مسلمانان سراسر جهان اعلام می‌کنند که ای مسلمانان، ای مجامع بین‌المللی سکوت جهان اسلام جایز نیست و ما از دستگاه دیپلماسی کشور که وظیفه انعکاس اعتراض ملت به مجامع بین المللی را دارد، درخواست داریم تا اعتراض مردم قهرمان ایران را از فجایع اخیر منعکس کنند.

وی همچنین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: این سفر برکات زیادی در پی داشت به طوریکه عمران خان اول اردیبهشت برای دیداری دو روزه به ایران آمد.

حجت‌الاسلام آل هاشم، افزود: با وجود روابط تاریخی و مشترکات بین دولت ایران و پاکستان در آینده چشم‌اندازهای روشن گسترش روابط کشور و حسن همجواری ترسیم می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تبریز در ادامه سلسله مباحث خانواده با موضوع احسان و نیکی به پدر و مادر در زمان حیات و بعداز وفات آنها گفت: براساس آموزه‌های قرآن و روایات معصومین علیهم السلام ادای دِین والدین و بجا آوردن فرایض دینی آنها و همچنین احسان و صدقه دادن از جانب آنها بخشی از وظایف اولاد نسبت به پدر و مادرش است.

وی در ادامه با اشاره فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: این ماه مبارک، احترام و تکریم پدرو مادر در زمان حیات و احسان صدقه دادن در حق آنها بعداز وفات و همچنین ذکر صلوات بر محمد و آل محمد صلوات الله علیه و آله و سلم سه زمینه و بستر برای آمرزش گناهان انسان است.

انتهای پیام

captcha