حوزه انقلابی، یك حوزه منتظر است
کد خبر: 3806491
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
آیت‌الله دژكام:

حوزه انقلابی، یك حوزه منتظر است

گروه معارف ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به شاخص‌های حوزه انقلابی تأكید كرد كه حوزه انقلابی یك حوزه منتظر است یعنی اگر برای اجرای اسلام دغدغه داشتیم، زمینه را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم می‌كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شامگاه پنج‌شنبه، 5 اردیبهشت‌ماه در اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله ایمانی كه همراه با همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت:‌ یكی از كسانی كه در روز قیامت حق شفاعت دارد عالم است.
وی، مرحوم آیت‌الله ایمانی را یكی از علمایی دانست كه با علم خود توانست افراد زیادی را بهره‌مند از نور دانش كند و سپس ادامه داد: شیراز بعد از انقلاب سه امام جمعه داشت كه هر كدام ویژگی‌های درخشنده‌ای در سطح ملی داشتند؛ شهید آیت‌الله دستغیب فردی بود كه عاشق مردم و معلم اخلاق بود؛ مرحوم آیت‌الله حائری نیز نگاه ویژ‌ه‌ای به بازسازی علوم انسانی داشت و مرحوم آیت‌الله ایمانی هم یك عالم دینی و مردم دوست بوده كه نگاه ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه داشت و برای آن زحمات زیادی كشید.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه این ویژگی‌ها باعث شد كه مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله ایمانی به برگزاری یك مراسم ختم نشود و برای آن همایش ملی «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» برگزار كنیم، گفت: جهت علمی آن عالم ربانی همچنان زنده است و از آن بهره‌مند می‌شویم چرا كه آن مرحوم در زمان حیات خود در زمینه حوزه‌های انقلابی و حوزه منتظر تلاش‌های فراوانی انجام داد.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه انقلابی بودن و منتظر امام زمان(عج) نكته‌ای است كه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به جد به آن پرداختند و مطرح كردند و نقش جوانان را برای 40 سال آینده نشان دادند، گفت: در این همایش نیز بیش از یك هزار نفر از طلاب استان فارس حضور فعالانه داشتند تا در گام دوم انقلاب خودشان را برای انجام كارهای بزرگتری نسبت به دهه اول انقلاب آماده كنند.

تطبیق شخصیت مرحوم آیت‌الله ایمانی با شاخص‌های حوزه انقلابی
وی با بیان اینكه حوزه انقلابی امروز مطالبه رهبری است، گفت: حوزه انقلابی خطوط و چارچوب‌هایی دارد به طوری كه 5 خط كلی برای انقلابی بودن یك روحانی و طلبه محسوب می‌شود كه اگر بخواهیم ترسیم كنیم این 5 خط به شخصیت مرحوم آیت‌الله ایمانی تطبیق دارد.

حوزه انقلابی دین‌شناسی خود را مشخص كند
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: ‌اولین عرصه‌ای كه حوزه انقلابی باید وارد آن شود، این است كه دین‌شناسی خود را مشخص كند؛ كسی كه می خواهد به دین عمل كند باید چگونه باشد. برخی دین حداقلی یا به اصطلاح امروزی، دین سكولار می‌خواهند، دینی كه كاری به زندگی مردم،‌عرصه سیاست و اجتماع ندارد و فرد خودش است و یك عبادات فردی كه هر كسی انجام داد مختار است و هنوز هم رگه‌ای از این وجود دارد.
وی ادامه داد: قرآن می‌گوید «... أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ...؛... بر كافران سختگیر...» (آیه 29 سوره فتح) لذا كسی كه نمی‌خواهد گاهی شدید رفتار كند، مسلمان نیست و این اسلام نیست؛ برخی‌ها دین را كوچك می‌كنند؛ پس حوزه انقلابی، حوزه‌ای است كه دینش كوچك نشده است و هر چه در قرآن است را قبول دارد نه اینكه برخی‌ها را قبول و برخی دیگر را قبول نكند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأكید بر اینكه حوزه انقلابی حاضر است برای همه ابعاد دین هزینه كند، گفت: روحانی انقلابی تنبل نیست و حوزه انقلابی حوزه تنبل‌ها نیست و اینكه نیست كه بگوید ما كاری نداریم كه اسلام پیاده می‌شود یا خیر.

حوزه انقلابی یك حوزه منتظر است
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه حوزه غیرانقلابی دغدغه اجرایی شدن احكام اسلام را ندارند، گفت: حوزه انقلابی، یك حوزه منتظر است یعنی اگر برای اجرای اسلام دغدغه داشتیم، زمینه را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم می‌كنیم و اصولاً وعجل فرجهم اینگونه است كه عده‌ای آماده باشند.

آیت‌الله ایمانی مبلغ تفكر اسلام حداكثری بود
وی با تأكید بر اینكه مرحوم آیت‌الله ایمانی یكی از مبلغان تفكر اسلام حداكثری بود، اسلامی كه برای همه شئون زندگی انسان حكم دارد نه فقط عبادات، گفت:‌ آن مرحوم برای این قضیه تلاش‌های مجدانه ای هم كردند؛ پیامی كه رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت ارتحال ایشان صادر فرمود گواه صادق این است كه آیت‌الله ایمانی مجاهدانه برای پیشبرد این تفكر اسلامی كه همه شئون زندگی را در بر می‌گیرد، كار كرد.
امام جمعه شیراز یادآور شد: مرحوم آیت‌الله ایمانی در زمینه امر به معروف و نهی از منكر یك حركت اجتماعی دینی می‌كرد و جزو نیروهای پیش‌رو در این قضیه بود.
وی با اشاره به آیه 51 سوره مائده «... بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ...؛ ... بعضى از آنان دوستان بعضى دیگرند...» گفت: ولایت به این معناست كه سرپرست و حاكم است و بر جامعه حكومت می‌كند اما رهبری در اینجا فرمودند كه در این آیه، ولایت معنای دوستی است.

دوستی زمینه‌ساز امر به معروف و نهی از منكر تأثیرگذار است
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه دوستی زمینه‌ساز امر به معروف و نهی از منكر تأثیرگذار است، گفت: دشمن كه حرف دشمن را گوش نمی‌كند ولی دوست حرف دوست را گوش می‌كند این نكته‌ای است كه رهبر فرمود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: نكته ظریفی كه باید بدان توجه كنیم این است كه اگر كسی گناهكار است طوری با آن برخورد نكنید كه دیگر نتواند در جامعه زندگی كند، دوستی و پیوند ایمانی كه از هم نگسسته است و باید به واسطه محبت علی(ع) به فرد گناهكار كمك كنیم.
وی با بیان اینكه متأسفانه محبت میان مؤمنان رواج ندارد، گفت: معروف‌ها و منكرها از نگاه دین اسلام درجاتی دارند؛ اهمیتشان در یك سطح نیست؛ مهم‌ترین معروف‌ها را باید بشناسیم و برای آن مهم‌ترین معروف بیش از بقیه معروف‌ها باید تأكید كنیم كه از همه مهم‌تر ولایت است.
آیت‌الله دژكام در ادامه با تصریح اینكه گام دوم انقلاب با گام اول تفاوت‌هایی دارد، گفت: در سال‌های اول انقلاب همه چیز را از یك عالم می‌خواستیم اما اكنون اینكه توقع كنیم همه كارها علما انجام دهد، نمی‌شود؛ تقسیم كار در جامعه یك اصل معقولی است و ما باید شروع كنیم و مردم حمایت كنند، وقتی كاری نهادینه شد بگوییم كار عالمانه دیگری باید انجام شود و دیگران هم ادامه دهند.

دیانت در شیراز جلوه قوی ندارد
وی با تأكید بر اینكه مسلماً در زمینه امر به معروف كارهای زمین مانده زیادی داریم، گفت: دیانت در شهر شیراز ریشه قوی دارد اما به اندازه ریشه قویش جلوه ندارد و باید برای این مسئله فكری كنیم. متدینین هم واقعاً در این شهر زیاد هستند و دیانت‌های عمیقی دارند اما وقتی به خیابان‌های آن نگاه می‌كنیم این‌طور نیست.
امام جمعه شیراز به مسئله سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبری برای توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) دستور دادند كه محلی برای اجتماع بزرگ شیعی بین حرم حضرت احمدبن موسی(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) باید درست شود لذا كسانی كه در این زمینه كوتاه می‌آیند باید در پیشگاه امام زمان(عج) خجل شوند و به فكر باشند و این‌ها مسائل مهمی است كه باید به عنوان معروف در شهرمان پیگیری كنیم.
وی باز هم مسئله حوزه‌های علمیه را یادآور شد و گفت: حوزه باید مطیع ولایت باشد؛ غیر حوزه هم باید مطیع ولایت باشد اما حوزه تشویق‌كننده ترغیب‌كننده و جلودار این حركت استو این را باید توجه داشته باشیم.

حوزه انقلابی، حوزه مطیع ولایت است
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه حق ولی فقیه اطاعت است، گفت: حوزه انقلابی، حوزه مطیع ولایت است؛ مؤمن انقلابی، روحانی انقلابی حوزوی انقلابی، حوزوی است كه ولایت را در ابعاد مختلف تبلیغ و حمایت می‌كند.
امام جمعه شیراز تأكید كرد: اگر مطیع امر ولایت نباشیم ضربه می‌خوریم چنانچه این مسائل را در قضایای مختلفی نظیر هسته‌ای مشاهده كردیم كه در آن لطمه خوردیم و حركت كند شد.
وی اهمیت توجه به بحث دشمن‌شناسی را یادآور شد و افزود: نمی‌توانیم با دشمن دوست باشیم و این نكته‌ای كه رهبری نیز بر آن تأكید كردند و فرمودند كه گول آمریكا را نباید بخوریم و امام نیز فرمودند آمریكا شیطان بزرگ است؛ و شیطان هم دشمن خدا و مردم است و اگر بخواهید با آن طرح دوستی بریزید سرتان كلاه می‌رود.
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه دشمن‌شناسی یكی از اركان حوزه انقلابی است، گفت: امروز برخی از سایت‌ها و محتوای فضای مجازی مصداق وسواس‌های شیاطین هستند و همچنین انسان‌هایی نظیر ترامپ نیز شیطان مجسم هستند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری سخنرانی اخیر رئیس جمهور آمریكا گفت: دولت آمریكا اعلام كرده است، 8 كشور از ایران نفت می‌خرند و ما اجازه این كار را نمی‌دهیم اما هنوز برخی‌ها گمان می‌كنند آمریكا خداست و باید با آن دوست شویم.
وی گفت: ترامپ گفته بود كه كاری می‌كنیم كه ایران مجبور شود حتی آب هم بخرد اما مشاهده كردیم كه با عنایت خداوند تمام سدهای ما پر از آب شد پس باید بدانیم ترامپ خدا نیست كه بخواهیم از تهدیدهای او بترسیم ولی متأسفانه هنوز در كشور ما برخی آمریكاخداپنداری دارند، پس باید بیدار شویم و بدانیم كه آن دوران گذاشت و آمریكا هیچ غلطی نمی‌تواند بكند و به فرموده مقام معظم رهبری ما هر وقت بخواهیم نفت می‌فروشیم.
انتهای پیام

captcha