ایمان و تقوا؛ شروط اعطای برکات الهی/ لزوم بررسی دقیق و عادلانه علل وقوع سیل در شیراز
کد خبر: 3800240
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
آیت‌الله دژکام اظهار کرد:

ایمان و تقوا؛ شروط اعطای برکات الهی/ لزوم بررسی دقیق و عادلانه علل وقوع سیل در شیراز

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با یادآوری آیاتی از قرآن کریم، ایمان و تقوا را دو شرط قرآن کریم برای اعطای برکات الهی برشمرد.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 9 فروردین ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با تبریک مبعث پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: اگر مبعث پیامبر(ص) نبود ما انسان‌ها به طور کلی معنویت و حقیقت را فراموش کرده بودیم، دین‌های دیگر هم بدهکار مبعث پیامبر و قرآن کریم هستند؛ قرآن از آنچه حقیقت داشته، حمایت کرد و اگر قرآن نبود، تحریف‌ها جایی برای بقای سایر ادیان نمی‌گذاشت.
وی با اشاره به قسمتی از آیه‌ 96 سوره مبارکه اعراف، گفت: خداوند فرموده که اگر مردم 2 کار را انجام دهند، قول می‌دهم که 2 برکت را به آنان بدهم.
امام جمعه شیراز، ایمان و تقوا را دو خواسته قرآن کریم برای اعطای برکات بیان و اضافه کرد: همه باید اهمیت ایمان را درک کنیم زیرا تا انسان تا ایمان نداشته باشد به درجه انسانیت نمی‌رسد؛ گاهی ما از انسانیت خیلی حرف می‌زنیم اما کرامت انسان کی معنا پیدا می‌کند؟ وقتی ایمان می‌آورد.
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه روسیاهی دولت و روسای جمهور آمریکا در گذشته و امروز به واسطه بی‌ایمانی آنان است، در خصوص تقوا گفت: شاید کسی چارچوب ایمان را پذیرفته باشد اما تقوا ندارد، کسی که تقوا ندارد خود را از برکت محروم ساخته است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه برکات خداوندی به افراد دارای ایمان و تقوا، برکت‌های آسمانی و دنیایی است، به تفسیر مقام معظم رهبری در خصوص برکات آسمانی اشاره کرد و گفت: این نوع برکات از حال تا قیامت فرد را شامل می‌شود.
 
غصب مسیر رودخانه، از مظاهر بی تقوایی است 
وی با تصریح اینکه داشتن تقوا به معنی انجام تمام دستورات خداوند و پرهیز از انجام امور حرام است، گفت: یکی از امور حرام، غصب است، اینکه مسیر رودخانه را غصب کنیم، هر کس که انجام داده باشد، ارگان دولتی یا مردم، بی‌تقوایی کرده و عمل حرام انجام داده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد که اگر باران به عنوان یکی از برکات خداوندی تبدیل به سیل می‌شود، به دلیل عمل بدون تقوا بوده است.
امام جمعه شیراز در ادامه برکات زمینی که به واسطه ایمان و تقوا به فرد داده می‌شود را رفاه، استقلال، عزت و ... برشمرد و تاکید کرد که جز در خانه خداوند، در هیچ خانه‌ای را نباید زد، هیچ کس جز خدا به انسان عزت نمی‌بخشد.
آیت‌الله دژکام تاکید کرد که شیراز همانگونه که در سده‌های قبل شیراز مرکز مهمی به لحاظ اقتصادی و تجاری در دنیا بود، امروز هم می‌تواند به همان جایگاه برسد، توجه به ظرفیت‌های درونی و داشتن نگاه بیرونی برای صدور و عرضه این توانمندی‌ها را لازمه دستیابی به آن جایگاه دانست و افزود: در این مسیر جز به خداوند و تقویت ایمان و تقوا هیچ چیز و هیچ کس را نباید مدنظر داشت.
 
در صادرات کالای خود صداقت داشته باشیم 
امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز بازارهای کشورهای همسایه نظیر عراق و آذربایجان به روی اجناس و تولیدات ایرانی باز است، گفت: باید اجناسی که صادر می‌شود نمایشگر ایمان و تقوای شما باشد، نباید در آنها تقلب باشد، نباید یک جنس را به شکلی تبلیغ و به شکل دیگری عرضه کرد.
آیت‌الله دژکام تاکید کرد که دستیابی به شعار رونق تولید مد نظر مقام معظم رهبری، در سایه ایمان و تقوا و پشتکار و تلاش همه و مدیریت خوب مسئولان و دولتی‌ها به نتیجه مناسبی خواهد رسید.
خطیب جمعه شیراز در خطبه دوم نماز با اشاره به آیات و روایاتی تاکید کرد که تمام اتفاقات حادث شده در زندگی افراد، خیر باشد یا شر، امتحان الهی محسوب می‌شود، گفت: در مواجهه با این مسائل باید با حساب اینکه امتحان الهی است به میدان رفت.
وی، حادثه سیل در بسیاری نقاط کشور خصوصا شیراز را یادآور شد و با ابراز تاسف و بیان تسلیت به واسطه جانباختن عده‌ای در این حادثه، این واقعه را امتحانی الهی برشمرد و تاکید کرد که اکثر مردم و مسئولان از عهده این امتحان برآمدند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه امتحان شوندگان وظایفی برعهده دارند، وظیفه کسی که مصیبتی بر او وارد شده را صبر و وظیفه سایر مردم را شکر بیان و اضافه کرد: امتحان الهی به پایان نرسیده است.
 
قدردانی از مردم شیراز در قضیه سیل اخیر
آیت‌الله دژکام با قدردانی و تشکر از عموم مردم استان فارس و شهر شیراز، توصیف مقام معظم رهبری از شیراز را یادآوری کرد و گفت: به راستی که بهترین توصیف را مقام معظم رهبری داشتند که فرمودند شیراز در قله فرهنگ قرار دارد.
نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه در این ایام از ابتدا تاکنون، غیرت و مردم دوستی و همراهی در اوج بود، گفت: مدیران شهر شیراز و استان فارس نیز به راستی تلاش بسیاری را انجام دادند.
 
در سیل شیراز هیچ فردی احساس تنهایی نکرد 
وی از بسیج، امدادگران هلال احمر، سپاه، ارتش، شهرداری و خصوصا نیروهای مردمی قدردانی و تاکید کرد که در این حادثه هیچ فردی احساس تنهایی نکرد و مطمئن بود که حامی و پشتیبان دارد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه نباید از زحماتی که مسئولان متقبل شدند غافل شد، آنچه در شیراز انجام شد و این همکاری و همراهی را سند عزت و بزرگی برای شیراز و شیرازیان ارزیابی کرد.
آیت‌الله دژکام همچنین گفت: مدیران و مسئولان امتحان دیگری در پیش دارند؛ امتحانی که مدیر و مسئول بودن متوجه فرد می‌کند؛ مدیر باید تلاش کند علاج واقعه قبل از وقوع انجام شود، یک سئوال مطرح می‌شود که آیا این کار را کرده‌ایم یا نه؟ اگر خدای ناکرده جناح‌بندی و گروه بازی وارد کارمان شود، صلاحیت لازم برای مدیریت را نداریم. منصفانه باید بپرسیم که مدیر کارش را برای پیشگیری کرده است، این دشوار خواهد بود که در فضای مجازی و تریبون نماز جمعه در مورد این صحبت کنیم، این وظیفه دستگاه قضایی است.
امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه پیامبر مکرم اسلام(ص) هم قبل از وفاتشان فرمودند همین‌جا قصاصم کنید که قیامت سخت است،‌ تاکید کرد که اگر مدیر یا مسئولی قصوری داشته در همین دنیا رسیدگی شود و به آخرت نرسد بهتر است.
 
لزوم بررسی دقیق و عادلانه علل وقوع سیل در شیراز 
نماینده ولی فقیه در فارس از دستگاه قضایی خواست که با انصاف و عدالت مسائل را دقیق بررسی و اگر تقصیری بوده مقصر را متناسب با تقصیر جریمه کند، گفت: در فضای مجازی یا تریبون نماز جمعه نمی‌توان به این مسائل ورود و در مورد آنها قضاوت کرد.
وی با بیان اینکه امکان دارد به واسطه مسئولیتش، اطلاعات بیشتری نسبت به سایر مردم داشته باشد، گفت: چون در مقام قضاوت نیستم، وارد موضوع نمی‌شوم، قاضی هم وظیفه دارد که تمام حرف‌ها را بشنود و مسائل را دقیق بررسی کند و بعد با در نظر گرفتن خدا و روز قیامت، قضاوت کند.
 
اولویت در هزینه کردها، رفع مشکلات ناشی از سیل باشد 
آیت‌الله دژکام، یک امتحان دیگر مسئولان را رفع نواقصی که عامل بروز حادثه سیل در شیراز و سایر نقاط شده است دانست و تاکید کرد که اولویت در هزینه کردها باید رفع مشکلاتی باشد که باعث بروز سیل شده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس یکی دیگر از امتحان‌ها را متوجه اهالی رسانه دانست و با قدردانی ویژه از صدا و سیما و یادآوری اینکه سایر رسانه‌ها نیز خوب به میدان آمدند، گفت: در این بین بعضی‌ها امتحانشان را خوب پس ندادند.
امام جمعه شیراز گفت: انتشار بعضی مسائل باعث فتنه می‌شود، هر کس نباید به خودش حق بدهد که همه مسائل را به قضاوت بنشیند و مطرح کند، رسانه‌ای که در اوج گرفتاری مردم خوراک برای رسانه‌های بیگانه درست کند، کار بدی انجام داده که اگر تعمدی در کار بوده باید پاسخگو باشد.
انتهای پیام 
captcha