طرح «هر مسجد، یک خبرنگار» در حسینیه امام خامنه‌ای بوشهر
کد خبر: 3788588
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

طرح «هر مسجد، یک خبرنگار» در حسینیه امام خامنه‌ای بوشهر

کانون خبرنگاران نبأ ــ طرح ملی «هر مسجد یک خبرنگار» در بوشهر با هدف اطلاع‌رسانی اخبار فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با حضور جمعی از علاقه‌مندان عرصه خبر و خبرنویسی در محل حسینیه امام خامنه‌ای این شهر برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ اولین دوره آموزشی طرح ملی «هر مسجد، یک خبرنگار» ویژه نوجوان و جوانان مسجدی پنج‌شنبه، 18 بهمن ماه، از سوی خبرگزاری شبستان استان بوشهر و با مشارکت کانون فرهنگی هنری امام هادی(ع)، معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، سازمان بسیج رسانه سپاه امام صادق(ع)، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندر بوشهر و با همکاری کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی و صدا و سیمای مرکز بوشهر، موسسه فرهنگی هنری فرتورگران لیان، شورای عالی به رسیدگی امور مساجد استان بوشهر، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان بوشهر، کمیته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بوشهر  در محل حسینیه امام خامنه‌ای مصلای جمعه مرکز استان برگزار شد.

خبرنگاران مسجدی؛ ظرفیت عظیم فرهنگی وزارت ارشاد 

علیرضا پولاد، سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: طرح «هر مسجد، یک خبرنگار» که به همت دفتر نمایندگی خبرگزاری شبستان در بوشهر در حال برگزاری است؛ ظرفیت عظیم فرهنگی برای دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر افزود: رشد و تربیت خبرنگاران جوان و نوجوان مسجدی موجب معرفی رویشهای نسل جدید انقلاب به جامعه و حضور آنها در عرصه‌های اطلاع‌رسانی بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری می‌شود.

علیرضا یزاف، استاد دانشگاه فرهنگ و هنر بوشهر در دوره آموزشی فراگیری و علوم و فنون خبرنگاری و نقش انسان در تولیدگری خبر و پیدایش انقلابهای مبتنی بر آموزه‌های دینی با بیان اینکه خبر باید حق و حقیقت باشد، اظهار کرد: آیه 13 سوره کهف «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى» به این موضوع تاکید دارد که خبرها را با مردم به حقیقت بازگو کردیم.

ویژگی کارگزاران در حکومت داری

یزاف با اشاره به اینکه حضور جوانان در مساجد می‌تواند خبرساز باشد، تصریح کرد: کارگزاران حکومت باید بودن چاپلوسی و بدون ترس سخن بگویند و حکومت‌داری کنند.

داستان قرآنی حضرت یوسف(ع) بهترین روایت بلاغت، عزت و ولایت است

استاد دانشگاه فرهنگ و هنر بوشهر به تفسیر آیه 3 سوره قصص در خصوص بیان حق به اهل ایمان اشاره کرد و گفت: داستان سوره حضرت یوسف(ع) در قرآن بهترین داستان بلاغت، عزت و ولایت است و می‌بینید که خدا برای بیان وحی از طریق داستان استفاده کرده است و لذا رسانه‌ها باید خبرها را داستان گونه بیان و تحریر کنند تا موجب افزایش مخاطبان شود.

پیام صبر و عبرت در آیات قرآن

این فعال فرهنگی و قرآنی افزود: پیام قرآنی آیه شریفه 111 سوره مبارکه یوسف، ما را به عبرت آموزی در اخبار توجه داده است و همچنین آیه شریفه 10 سوره مزمل بر صبر، مدارا و حلم و بزرگواری و تحمل در برابر اخبار کذب اشاره دارد.

بشر مقهور دست تکنولوژی است

یزاف عنوان کرد: بشر مقهور دست تکنولوژی است و نمی تواند از آن فرار کند و تاثیر به روز ابزار ارتباط نوین و تکنولوژی در جامعه جهانی نمایان است و در این رابطه می بایست این ابزارها را برای خدمت به مخاطبان و مردم جامعه به کار گرفت.

سیده فردوس رضوی، کارشناس خبری صدا و سیمای مرکز بوشهر، نیز در این دوره آموزشی به آموزش سوژه یابی، مستندسازی، گزارش نویسی و کارگردانی خبر تخصصی در حوزه دیداری و شنیداری پرداخت.

امیدواری کاذب دادن به مردم یک آسیب اجتماعی است

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه یک خبرنگار این است که مردم را به زندگی و آینده امیدوار کند، افزود: امیدواری کاذب دادن به اقشار جامعه یک آسیب بحران آفرین است و لذا هدف دشمن ضربه زدن به زندگی مردم از طریق رسانه‌های نوین نرم‌افزاری است و در این خصوص تولیدات رسانه‌های معاند خارجی و این پدیدهای نوین، انسان را به مرز نا امیدی و شکست می کشاند.

علی جلالی ثابت، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان بوشهر، در این آئین راهبرد‌های حضور آگاهانه و هوشیارانه در فضای مجازی را توضیح داد و گفت: واژه سواد رسانه‌ای از سال 1965 میلادی با روبنای سواد رسانه‌ای رواج پیدا کرده است.

آسيب‌های ضد فرهنگی در عصر استیلای اینترنت

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان بوشهر عنوان کرد: جعل هویت، جاسوسی سرویسهای بیگانه، ناکارآمد جلوه دادن نظام و مسئولین، رواج شایعه و تشویش اذهان عمومی، ایجاد اختلاف بین قومیت ها از مهمترین آسيب‌های ضد فرهنگی و خطرات در فضای مجازی در عصر استیلای اینترنت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدنعمت الله رکنی، مشاوره عالی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، در این مراسم به موضوعات مهرورزی و امید آفرینی در بخش‌های مدیریت صبر، ادب اجتماعی، اخلاق مداری و نهادینه کردن فرهنگ شکرگذاری در رسانه اشاره کرد و گفت: صبر راه فلاح و رستگاری است و هر کس در راه دفاع از حق شکیبایی و استقامت کند به پیروزی میرسد.

مسئول ستاد نماز جمعه شهرستان بوشهر اظهار کرد: بزرگترین تقدیر الهی که نصیب امام خمینی(ره) شد، فرصت خدمت به مردم ایران و مسلمانان کشورهای منطقه بود و این رهبر مبارز توانست بزرگترین هدیه را به مردم کشور ما بدهد و آن پیروزی انقلاب اسلامی را با مدد گرفتن از پروردگار رحمان و توسل به اهل بیت رسول الله(ص) ارزانی کرد.

وی با ابراز اینکه گاهی اوقات اگر ما صبر نداشته باشیم از میزان و درجه اخلاصمان کاسته خواهد شد، گفت: باید در برابر مشکلات صبر داشته باشیم و اگر مومنی صبر نداشته باشد حیات ندارد و لذا خداوند سبحان مطابق با نص آیات قرآن انسان را به داشتن صبر تاکید کرده است و ما انسان باید به مانند زینب کبری(س) که با صبوری صحنه‌دار قیام کربلا بود و دست به روشنگری از ظلم کافران کفر پیشه زد.

حجت‌الاسلام رکنی با بیان اینکه انسان مومن باید پارادوکسها و تعارضات را در زندگی خود حل کند، بیان کرد: صبر در ترک گناه و صبر در مصیبت موجب فائق آمدن و گذر از تعارضات زندگی است و انسان باید در برابر مشکلات و سختیها صبر و استقامت کند تا تسلیم طاغوتهای دنیوی نشود.

وی با اشاره اینکه فرد صابر همیشه شکور، ولایتمدار و عزتمند است، افزود: صبر بر عمل با ایستادن در مسیر عبادت و بندگی خدا جواب می‌دهد و میسر است و همچنین انسان باید در مقابل نعمتها شکرگذار درگاه رب سبحان باشد و لذا ازدیاد شدن نعمتها از ثمرات شکرگزاری است.

رابط دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در شهرستان بوشهر با اظهار اینکه امام عصر(عج) امام تمام اهل عالم است، بیان کرد: امام زمان(عج) تمام رفتارش نیکی است و الگوی ایشان حضرت زهرا(س) است.

مهرورزی و امید آفرینی یکی از ملزومات اساسی جامعه است

حجت‌الاسلام رکنی اظهار کرد: تزریق روحیه شکرگزاری، مهرورزی، امیدآفرینی، مدیریت صبر، ادب اجتماعی و اخلاق مداری یکی از ملزومات اساسی جامعه کنونی و امروزی است.

محمد یوسفی، معاونت انجمن عکاسان استان بوشهر، در این دوره آموزشی به موضوع گردشگری مذهبی در بخش هنر تصویربرداری و عکاسی اماکن مذهبی و تاریخی پرداخت.

انتشار رویدادهای قرآنی با بهره‌گیری از علم و دین

حامد فکوری، مدیر روابط عمومی شورای عالی رسیدگی به امور مساجد و خبرنگار قرآنی خبرگزاری بین‌المللی(ایکنا) نیز در این دوره آموزشی نکاتی را در خصوص ویژگی‌های علمداران نبوی و خادمان انقلابی و شیوه تولید اخبار قرآنی و رویدادهای فرهنگی بنیادین بیان کرد و گفت: می‌توان از علم، الهام، عقل و دین کمک گرفت و آرمان شهر و مدینه فاضله را در فعالیت‌های کاری و انتشار رویدادهای قرآنی به وجود آورد و این مهم نیازمند اهمیت دادن به بخش ارزش‌های خبری و توجه به ذائقه مردم جامعه است.

مدیر روابط عمومی شورای عالی رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر افزود: با بهره‌گیری از خرد انسان متعالی میتوان به حقیقت واحد دست یافت و در واقع آرمان شهر و مدینه فاضله شهری است که در آن همه مردم در عدل، اعتدال، امنیت و رفاه زندگی می‌کنند.

صدور مدارک خبرنگاری ویژه بچه‌های مسجدی

خاطرنشان می‌شود، گواهی پایان دوره آموزشی طرح ملی «هر مسجد، یک خبرنگار» به شرکت‌کنندگان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و خبرگزاری شبستان اعطا و صادر خواهد شد.

امیرحسین مؤمنی

عکاس: محمد عبیدی

انتهای پیام 

captcha