برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی ایرانی در فیلیپین+عکس
کد خبر: 3787163
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی ایرانی در فیلیپین+عکس

نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی ایرانی با اهدای تابلوی اسماء الحسنی به پدر ریس، مسئول گفتگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین در دانشگاه «یو پی» این کشور برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی در فیلیپین+عکسبه گزارش ایکنا از فیلیپین؛ این نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل در راستای بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دانشکده علوم اجتماعی و فلسفه دانشگاه دولتی فیلیپین یکی از سه دانشکده بزرگ این دانشگاه برگزار شد.

این نمایشگاه شامل تابلوهای خوشنویسی شده نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، مناجات حضرت علی(ع) و تابلوهای خوشنویسی از شعرای ایران بود که مورد استقبال دانشجویان، اساتید و حاضران قرار گرفت.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تابلوی اسماء الحسنی به پدر کارلوس ریس، مسئول گفتگوی ادیان کلیسای کاتولیک فیلیپین اهدا شد . پدر رئیس در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از خانم دکتر تندیس تقوی مسئول انجمن خوشنویسان شعبه مانیل گفت : تابلوی ۹۹ نام خداوند بزرگ که امروز به من اهدا شد خاطره‌ای است که همواره به یاد می‌ماند و از آن شگفت زده شدم.

همچنین در ایام برگزاری این نمایشگاه کارگاه خوشنویسی روز سه شنبه، نهم بهمن ماه، برای دانشجویان و اساتید این دانشگاه برگزار شد. این کارگاه با ارائه پاورپوینت و معرفی تاریخچه خوشنویسی ایران آغاز شد، سپس با توضیحات تندیس تقوی درباره هنر خوشنویسی در ایران، برنامه عملی آشنایی دانشجویان با لوازم خوشنویسی و تجربه نوشتن با قلم آغاز شد.

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی در فیلیپین+عکس

این برنامه با استقبال چشمگیر دانشجویان روبرو شد و هر یک از آنان از روی سر مشق‌های از قبل آماده شده با نگارش برخی حروف الفبای فارسی آشنا شدند، سپس نام برخی شرکت کنندگان به قلم تندیس تقوی برای آنان به نگارش درآمد.

پس از استقبال دانشجویان از این کارگاه در روز اول  برنامه و بنا به درخواست مسئولان دانشگاه این برنامه مجدد در روز پنج شنبه(11 بهمن ماه) بار دیگر برای دانشجویان تکرار شد.

 در طی روزهای برگزاری این نمایشگاه علاوه بر دانشجویان این دانشگاه اعضای گروه یونی هارمونی مانیلا (گروه گفتگوی ادیان فیلیپین)، جنبش فوکولاره ایتالیا و همچنین رایزن فرهنگی سفارت اندونزی از این نمایشگاه بازدید کردند.

دانشجویان در پایان دیدگاه‌های خود را درباره کارگاه خوشنویسی اعلام و خرسندی خود را از شرکت در آن ابراز کردند و یکی از آنان تأکید کرد: به عنوان یک دانشجوی رشته هنر کسب آگاهی از نستعلیق خوشنویسی ایرانی برایم بسیار جالب است، من مجذوب زیبایی‌های نهفته در آن شدم. چون نخستین بار است که قلم‌هایی را مشاهده کردم که از چوب نی طبیعی بودند.

نظرات برخی دیگر از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه یو پی فیلیپین پس از برگزاری کارگاه خوشنویسی بدین شرح است:

ـ از اینکه هنر خود را در این کارگاه با ما شریک شدید و وقت صرف نمودید بسیار سپاسگزارم، از دیدن ساختار هنری متفاوت بسیار شگفت زده شدم خصوصا زمانی که مشاهده کردم چطور شما با صلابت خوشنویسی می‌کنید . متشکر هستم از اینکه ما را با این هنر بزرگ آشنا کردید این یک تجربه تمام عیار بود.

ـ از اینکه تاریخ خود را با ما سهیم شدید، متشکرم، آشنایی با خوشنویسی ایرانی این یک تجربه توأم با لذت بود، مایلم درباره خوشنویسی شما بیشتر بدانم.

ـ  حضور در این کارگاه آموزشی برایم بسیار چالش برانگیز بود چون برای نخستین بار با الفبایی که از راست به چپ و با این شیوه نوشته می‌شد آشنا شدم، خانم دکتر تقوی بسیار مهربان و قابل تمجید بودند و اطلاعات بسیار زیادی از مفاهیم خوشنویسی به من دادند که احساس کردم دارم به فرهنگ ایران علاقمند می‌شوم، لذت بردم، متشکرم.

ـ از این تجربه بسیار لذت بردم خیلی روشنگرانه و حاوی اطلاعات جدید بود واقعا لذت بردم خصوصا زمانی که دکتر تقوی نام مرا به فارسی نوشتند امیدوارم بتوانم در کلاس‌های انجمن خوشنویسان در شهر مانیل شرکت کنم.

انتهای پیام

captcha