افول تلاوت معنامحور/ روش‌های تلاوت برای تفهیم مفهوم آیات است
کد خبر: 3785596
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
وحید نظریان در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

افول تلاوت معنامحور/ روش‌های تلاوت برای تفهیم مفهوم آیات است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه شرایط و وضعیت تلاوت معنامحور ضعیف است و به سوی آهنگ و نغمه‌خوانی می‌رود، گفت: نکته اول برای همه کسانی که وارد عرصه قرائت قرآن می‌شوند این است که به معنی آیات دقت داشته باشند چراکه تجوید و صوت و لحن و آهنگ و تنغیم و تلحین برای تفهیم مفهوم آیات است.

افول تلاوت معنامحور/ روش‌های تلاوت برای تفهیم مفهوم آیات استوحید نظریان‏، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره وضعیت تلاوت معنامحور در کشورمان اظهار کرد: نه تنها در کشورمان بلکه در مصر هم شرایط و وضعیت تلاوت معنامحور ضعیف است و به سوی آهنگ و نغمه‌خوانی می‌رود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد تلاوت‌هایی که معنامحور باشند و آهنگ در خدمت معنا باشد نیستیم؛ در غالب تلاوت‌ها کلمات در خدمت آهنگ است. 

این قاری بین‌المللی تأکید کرد: همه اینها برای این است که تلاوت معنا محورتر شود و قرآن بهتر برای مردم خوانده شود. ولی متأسفانه ما در این قضیه رو به افول هستیم. الان چه در ایران و جاهای دیگر تلاوت، آهنگ و تحریر شده و گاهی آنقدر صدا را می‌کشند که نغمه جا بیفتد، این غلط است و با کار تلاوت قرآن مغایر است.

نظریان ادامه داد: نکته اول برای همه کسانی که وارد عرصه قرائت قرآن می‌شوند این است که به معنی آیات دقت داشته باشند. همه این روش‌ها؛ تجوید و صوت و لحن و آهنگ و تنغیم و تلحین برای تفهیم مفهوم آیات است. توصیه اکید می‌کنم که قاریان حتماً از تلاوت قاریان قدیمی استفاده کنند چرا که آنها بیشتر به دنبال معنا بودند. قاریان عصر طلایی مصر مثل منشاوی‏، مصطفی اسماعیل و ... قاریان دیگری که در آن عصر بودند؛ تلاوت اینها هیچ وقت کهنه و کمرنگ نمی‌شود.

وی در پایان توصیه کرد: تلاوت آیات، تقلید از این قاریان باشد نه از قاریان امروزی که روح تلاوت و روح قرآن در تلاوتشان نیست و یک جور ترانه و آواز خواندن است و تلاوت قرآن نیست.


انتهای پیام

captcha