شاخصه‌های معنوی؛ مهمترین عامل پیشگیری از سرطان/ طب اسلامی در درمان سرطان معنا ندارد
کد خبر: 3783790
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
اکبری بیان کرد:

شاخصه‌های معنوی؛ مهمترین عامل پیشگیری از سرطان/ طب اسلامی در درمان سرطان معنا ندارد

گروه سلامت ــ رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طب اسلامی در رابطه با درمان سرطان معنا و مفهومی ندارد، در اسلام فرهنگ طبابت و سلامت وجود دارد اما در اسلام جایی برای تشخیص بیماری وجود ندارد.

شاخصه‌های معنوی مهمترین عامل پیشگیری از سرطان/ طب اسلامی در درمان سرطان معنا نداردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری هفته سرطان با بیان اینکه سرطان گران‌ترین بیماری در ایران و جهان است اظهار کرد: در سال 96 حدود 500 میلیون دلار برای تهیه مواد اولیه داروی تولید داخل و یک میلیارد و دویست میلیون دلار برای واردات داروی خارجی هزینه شده که این نقطه ضعفی برای ما محسوب می‌شود. اگر به مسائل اقتصادی سرطان توجه نکنیم مشکلات زیادی را در درمان متحمل خواهیم شد.

اکبری افزود: بالاترین میزان داروهای وارداتی به کشور داروهای مربوط به بیماری سرطان است این در حالی است که حداقل 30 درصد پولی که در این حوزه هزینه می‌شود صرفاً هزینه است و ضرورت تشخیصی ندارد.

وی با بیان اینکه جراحی، رادیوتراپی و دارو درمانی سه روش درمانی سرطان هستند گفت: براساس استانداردهای موجود در تومورهای سرطانی، جراحی موجب بهبود 49 درصد مبتلایان، رادیوتراپی و جراحی نیز 40 درصد، دارو درمانی و شیمی درمانی هم 11 درصد در بهبود بیماران سرطانی تأثیر دارد. این در حالی است که جراحی و رادیوتراپی چندان در کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد، شاید یک دلیل آن توزیع نامناسب امکانات رادیوتراپی در کشور به دلیل گران بودن تجهیزات باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه بیشترین هزینه در حوزه دارو درمانی و شیمی درمانی سرطان انجام می‌شود گفت: 30 درصد از موارد شیمی درمانی غیرضروری بوده و استانداردهای جهانی نیز چندان علمی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس پژوهشی که در سال 84 در مرکز تحقیقات سرطان انجام شد، 80 درصد مبتلایان به سرطان در سال اول جان خود را از دست می‌دهند، این شاخص در سال 93 به 30 درصد کاهش پیدا کرد که در حد کشورهای توسعه یافته و پیشرفته است.

اکبری در ادامه با انتقاد شدید از راه افتادن بازار تقاضای القایی در زمینه تشخیص سرطان گفت: برای کنترل ناهنجاری‌ها در مادران باردار و نگرانی از سلامت نوزاد 17 تا 30 درصد سونوگرافی انجام شده که این ناهنجاری‌ها را تشخیص می‌دهد این در حالی است که تنها 3 دهم تا 3 درصد ناهنجاری‌های نوزاد توسط این سونوگرافی‌ها تشخیص داده می‌شود. متأسفانه مشاهده می‌کنیم که هر 15 تا 20 روز یک مادر باردار را مجبور به سونوگرافی می‌کنند در مواردی دیگر MRI‌های زیادی نیز برای درد مفاصل تجویز می‌شود که این مورد در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است، اما در کشور ما 94.7 درصد MRI برای درد و مفاصل و تشخیص اولیه سرطان پروستات تجویز می‌شود، همچنین موارد گوناگونی از آزمایش‌های PSI برای این نوع سرطان تجویز شده که ضمن غیر ضروری بودن آن امکان تشخیص بسیار پایینی توسط این آزمایش برای سرطان پروستات وجود دارد. تشخیص سرطان پروستات باید با معاینه بالینی و بررسی توده‌های سرطانی انجام شود. متأسفانه سرطان پروستات عمدتاً در کشور زمانی تشخیص داده می‌شود که سلول‌های سرطانی در ستون فقرات متاستاز کرده و پخش می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بالاترین میزان سرطان در کشور در هر دو جنس زن و مرد سرطان پستان است گفت: در سال 14 هزار بیمار مبتلا به سرطان پستان در کشور کشف می‌شوند که هزار مورد آن توسط این مرکز جراحی می‌شوند. ضمن اینکه هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند در مراحل اولیه بروز سرطان آن را تشخیص بدهد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه برخی از داروها اثر بخشی لازم را ندارند گفت: در سال برای تامین برخی داروها که اثربخشی کافی را ندارد هزینه می‌شود اگر این هزینه را برای تحقیقات در مورد سرطان‌ها صرف کنیم اثربخشی بیشتری دارد ضمن اینکه 7 نوع داروی سرطان وجود دارند که هیچ گونه اثربخشی نداشته و طی نامه‌ای به وزارت بهداشت خواستار ممنوع شدن آن‌ها شده‌ایم.

چهره سرطان در کشور تغییر پیدا کرده است

اکبری در ادامه با بیان اینکه چهره سرطان در کشور تغییر پیدا کرده است اظهار کرد: متاسفانه سرطان سومین دلیل مرگ و میر در کشور است 100 درصد بروز سرطان‌ها به دلیل سبک زندگی بوده که تنها شامل ابعاد فیزیکی آن نیست بلکه مبانی اعتقادی، مذهبی و معنوی نیز در بروز آنها دخیل هستند.

وی ادامه داد: در مجموع در بین زنان و مردان سرطان پستان در رده اول قرار دارد که دلیل این فراوانی از سوی افزایش ابتلا به این نوع سرطان و دلیل دیگر حساس شدن بیشتر مردم نسبت به سلامت خود و تقویت امکانات و نیروی انسانی برای تشخیص آن است.

این فوق تخصص جراحی سرطان یادآور شد: سرطان‌های پوست، معده، روده، کوچک، روده بزرگ و ریه در جایگاه دوم تا ششم هستند برای نخستین بار است که سرطان ریه به میان شش سرطان اول کشور آمده که این یک هشدار بوده و به ما می‌گوید که باید مصرف دخانیات و آلودگی هوا را کنترل کرد.

وی یادآور شد: سرطان معده در بین مردان و استان‌های تهران و اصفهان در رتبه سوم سرطان‌های مربوط به مردان قرار داشته اما در کل کشور در رتبه نخست قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه نمی‌توان برای سرطان علت یا عللی را ذکر کرد گفت: سرطان ناشی از سه عامل خطر بوده همچنین در سرطان‌های مانند سرطان‌های معده عواملی مانند بهداشت دهان و دندان مؤثرند.

سرطان یک مخلوق زیبای خداوند است/ مهمترین عامل پیشگیری؛ شاخص‌های معنوی

اکبری با بیان اینکه سرطان یک مخلوق زیبای خداوند است گفت: سرطان بسیار هوشیارانه عمل می‌کند برای پیشگیری از آن ما نیازمند یک حرکت حاکمیتی بوده تا ساختار تغذیه‌ای کشور را تغییر دهد ضمن اینکه مهمترین عامل در پیشگیری از سرطان شاخص‌های معنوی است زیرا ارزان و در دسترس است.

به گفته اکبری عوامل و اتفاقات زندگی مانند مرگ اطرافیان، طلاق، ورشکستگی و ناسازگاری همسر نیز از جمله عوامل بروز سرطان به ویژه سرطان پستان است.

وی تأکید کرد: تقویت شاخص‌های معنوی در کشور در اختیار وزارت بهداشت نیست همه باید تلاش کنیم تا مهربانی ترویج پیدا کند و از این طریق بارهای منفی روانی را کاهش دهیم. گاهی اظهار نظر یک مسئول در ذهن مردم باقی مانده و ممکن است اثر منفی برجای بگذارد، بزرگترین عامل خطر در سرطان استرس است و عدم پشتیبانی اجتماعی نیز منجر به افزایش آن می‌شود.

وی در ادامه همچنین در رابطه با ادعاهای موسوم به طب اسلامی در رابطه با درمان سرطان گفت: طب اسلامی در رابطه با درمان سرطان معنا و مفهومی ندارد در اسلام فرهنگ طبابت و سلامت داریم اما در اسلام جایی برای تشخیص بیماری وجود ندارد شأن اسلام فراتر از این مورد بوده اما توصیه‌های مهمی در رابطه با سلامت دارد.

وی تأکید کرد: گاهی خجالت می‌کشم وقتی می‌بینم، یک بیمار سرطانی چندین سال در دام شیادان که از عنوان طب اسلامی استفاده می‌کنند افتاده و پس از این مدت با وضعیت نامناسبی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند که دیگر امکان درمان آن‌ها وجود ندارد حتی یکی از بزرگان کشور نیز اخیراً در دام این اقدامات افتاده که متأسفانه فوت کرد درحالی‌که با یک اقدام درمانی کوچک می‌توانستیم او را نجات دهیم.

انتهای پیام

captcha