مسئولان بیان احکام شرعی را به حوزه بسپارند/ خود را عقل کل ندانید
کد خبر: 3783712
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
آیت‌الله سبحانی: 

مسئولان بیان احکام شرعی را به حوزه بسپارند/ خود را عقل کل ندانید

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله سبحانی با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئولان عقل کل نیستند، تأکید کرد: آقایانی که در رأس کار هستند، مقداری از مسائل را برای حوزه بگذارند؛ اقتصاد، سیاست و اداره کشور برای شما، ولی بیان احکام شرعی را برای حوزه بگذارید.

مسئولان بیان احکام شرعی را به حوزه بسپارند/ خود را عقل کل ندانیدبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، امروز، سوم بهمن ماه، در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ؛ در قبول دین، اکراهی نیست، راه درست از راه انحرافی، روشن شده است» (بقره/۲۵۶)، گفت: برخلاف تصور برخی افراد این آیه ناظر به عقیده است.

وی با بیان اینکه اسلام از دو بخش عقائد و احکام و تکالیف تشکیل شده است، افزود: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به بخش اول یعنی عقیده است، چون عقیده با اکراه سازگار نیست و فردی را نمی‌توان به زور به چیزی معتقد کنیم؛ زیرا عقیده امری قلبی است و قلب اگر بخواهد عقیده و مطلبی را بپذیرد نیازمند دلیل و برهان است.

وی با بیان اینکه برهان، موعظه و مجادله و نصیحت راه انتقال عقائد به مردم است افزود: مبلغان، منبری‌ها و رسانه‌ها باید عقائد اسلامی را همراه با برهان و دلائل عقلی برای مردم بیان کنند تا آرام آرام متقاعد شوند، زیرا با فشار درست نخواهد شد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه بخش دوم اسلام مربوط به احکام و تکالیف است به انتقاد ضمنی از سخنان رئیس‌جمهور در مورد حجاب پرداخت و تصریح کرد: احکام بر خلاف عقائد، جنبه اجرایی دارد و معنا ندارد که آزاد باشد؛ هیچ دولتی اجازه نمی‌دهد که مواد مخدر آزاد باشد؛ یا شراب حرام است و نمی‌توان لا اکراه را به کار برد؛ بنابراین آقایانی که صحبت می‌کنند باید میان احکام و عقائد فرق بگذارند.

وی ادامه داد: حجاب از قبیل مسائل تکلیفی و احکام است، بنابراین نباید آن را مانند چماقی بر سر زنان بدانیم بلکه این مسئله مرتبط با عفاف آنان است. امام سجاد (ع) فرمودند که حق چشم این است که آن را از حرام حفظ کنید و اگر می‌خواهی از آنان کمک بگیری به آنان نگاه نکن؛ اگر نگاه کردی دامنتان آلوده می‌شود، بنابراین حجاب مرتبط با عفت بانوان است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه مسئولان نباید خود را عقل کل بدانند، افزود: آقایانی که در رأس کار هستند، مقداری از مسائل را برای حوزه بگذارند، اقتصاد، سیاست و اداره کشور برای شما، ولی بیان احکام شرعی را برای حوزه بگذارید.

وی تاکید کرد: اگر احکام یله و رها باشد برخی جوانان و زنانی شهوت‌خواه جامعه را آلوده می‌کنند. اگر مراجع و علما می‌گویند که حجاب برای رفع این آسیب‌هاست البته باید ضرر‌های بی‌عفتی و بی‌حجابی گفته شود، اما تنها با نصیحت کار درست نخواهد شد؛ زیرا ۵۰ درصد این مسئله با نصیحت حل می‌شود، اما ۵۰ درصد دیگر نیز باید از طریق اجرا حل شود و نیازمند امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه عقائد برهانی است و با فشار نمی‌شود، اما احکام اجرایی است، تصریح کرد: البته احکام هم دارای فلسفه و برهان و مفاسد و مصالح است که باید برای مردم گفته شود، ولی تنها نصیحت هم کافی نیست.

انتهای پیام
captcha