همایش کتاب سال حوزه با حضور آیت‌الله مکارم برگزار می‌شود
کد خبر: 3783119
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

همایش کتاب سال حوزه با حضور آیت‌الله مکارم برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه پنجشنبه، چهارم بهمن ماه، با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی در قم برگزار خواهد شد.

همایش کتابسال حوزه با حضور آیت‌الله مکارم برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه، امروز، اول بهمن، در نشستی خبری گفت: امسال بیستمین همایش کتاب سال مقارن با چهلمین سال انقلاب اسلامی با حضور شخصیت‌ها و با سخنرانی آیت‌الله مکارم و آیت‌الله اعرافی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این همایش بخش ویژه آثار مرتبط با انقلاب اسلامی طراحی شد که ۲۴۶ کتاب در این زمینه به دست ما رسیده که ۹ اثر به مرحله نهایی رسید.

وی با بیان اینکه برخی محور‌های جشنواره به اولویت‌های ویژه مانند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، فضای مجازی، هنر، جمعیت، خانواده اختصاص داشت، افزود: ۴۰ اثر از آثاری که مشتمل بر یکی از این محور‌های اعلانی و اولویت‌های پژوهشی بود به ما رسید و در انتخاب چهار اثر برتر، این ویژگی لحاظ شد.

مقیمی‌حاجی بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم حوزه تبلیغ و فرهنگ‌سازی دینی در بستر جامعه است؛ لذا در کنار رده علمی پژوهشی و علمی ترویجی شاهد راه‌اندازی رده آثار تبلیغی فرهنگی بودیم و آثار برتر در این عرصه شناسایی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

دبیر همایش کتاب سال حوزه علمیه تصریح کرد: در روند عادی و کلی همایش امسال در مجموع شاهد هزار و ۱۷۲ کتاب و پایان‌نامه سطح ۴ بودیم که به دبیرخانه واصل شد و پس از ارزیابی اجمالی این آثار در ۱۸ گروه علمی، که قریب به ۳ هزار و ۵۰۰ ارزیابی صورت گرفت، ۲۱۹ اثر توانستند از شرائط کیفی برتر برخوردار و به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یابند و بیش از ۲۵۰ ارزیاب در این کار همکاری داشتند.

این محقق و استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حدود ۵۱ اثر به عنوان نامزد برگزیده معرفی شدند و در نهایت با نظارت شورای علمی و گروه‌های هجده‌گانه آثار معرفی خواهند شد. در میان آثار ارسالی، بیشترین آثار بعد از گروه انقلاب اسلامی که آثار ده سال قبل بوده است فقه و اصول با ۱۲۵ اثر، گروه اخلاق و عرفان و کلام هم با ۱۱۵ و ۱۱۷ اثر در رتبه‌های بعدی و گروه اقتصاد با ۱۳ اثر و مدیریت با ۱۱ اثر ارسالی در رتبه‌های پائین‌تر بوده‌اند.

وی افزود: در میان آثار واصله هزار و ۱۱۳ پایان نامه و کتاب از برادران و ۵۹ اثر نیز از سوی بانوان ارسال شده است که نشان می‌دهد تلاش بیشتری از سوی بانوان لازم است. از حیث ملیت نیز هزار و ۲۵ اثر از نویسندگان ایرانی و ۱۴۷ کتاب از سوی نویسندگان غیرایرانی واصل شده است که در این میان ۶۳ کتاب به عربی، سه کتاب به انگلیسی و ۵ کتاب به سایر زبان‌ها داریم.

مقیمی‌حاجی اظهار کرد: ۴۷ نشریه در جشنواره دوم مقالات شرکت کردند و در این میان ۱۲۵ مقاله از سوی اعضای هیئت تحریریه مقالات و فصلنامه‌ها ارزیابی شدند و ۵۶ مقاله شرائط لازم را برای ارزیابی تفصیلی داشتند و در ۱۴ گروه علمی مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: سه ناشر و مرکز علمی پژوهشی برتر نیز در این دوره از همایش مورد تجلیل قرار می‌گیرند و دو ناشر نیز شایسته تقدیر معرفی خواهند شد.

مقیمی بیان کرد: این همایش روز پنجشنبه، چهارم بهمن، با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و مدیر حوزه علمیه برگزار می‌شود و نمایشگاه آثار منتخب ۲۰ سال برپایی همایش نیز در معرض نمایش نخبگان، فضلا، روحانیون و اقشار مختلف حوزوی و ... قرار خواهد گرفت، همچنین در این همایش از دو شخصیت علمی ممتاز حوزه تکریم و تجلیل می‌شود که امسال این مراسم به مرحوم آیت‌الله العظمی هاشمی شاهرودی و آیت‌الله محمدمهدی موسوی خلخالی اختصاص دارد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه این آثار با همکاری با رادیو معارف نیز معرفی خواهند شد به کاهش بودجه حوزه اشاره و اظهار کرد: ۵۰ درصد برنامه‌های پژوهشی حوزه به خاطر کاهش بودجه رو به تعطیلی است.

وی افزود: متأسفانه در میان سیاست‌گذاران مالی کشور هم توازن در بودجه در عرصه تحقیقات بنیادین و غیر آن وجود ندارد و به برخی نهاد بودجه خوب اختصاص یافته، ولی حوزه محروم از این مسئله است.

مقیمی‌حاجی در مورد حمایت از آثار برتر کتابسال اظهار کرد: نشست‌های علمی و کرسی نقد برای کتاب‌های برتر برپا می‌شود، همچنین یک نسخه آن در کتابخانه آیت‌الله حائری نگهداری خواهد شد؛ ضمن اینکه این آثار به دانشگاه‌ها و مراکز علمی معرفی می‌شوند تا بتوانند مورد بهره برداری قرار بگیرند.

دبیر همایش کتابسال بیان کرد: این آثار در بنیاد نخبگان حوزه نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند البته ماموریت ما معرفی و ترویج کتاب است، ولی اینکه آیا اجرایی می‌شود یا خیر مأموریت حوزه به عنوان یک نهاد علمی نیست.

انتهای پیام

captcha