نحوه دفاع دانشجویان دکتری تربیت مدرس از رساله خود/ تلاش برای فارغ‌التحصیلی تضمین‌شده
کد خبر: 3777854
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
محمدتقی احمدی تشریح کرد:

نحوه دفاع دانشجویان دکتری تربیت مدرس از رساله خود/ تلاش برای فارغ‌التحصیلی تضمین‌شده

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره جلسات دفاع پایان‌نامه و رساله در این دانشگاه با بیان اینکه دستورالعملی تهیه و به دانشکده‌ها ابلاغ شده، گفت: در مقطع دکتری یک جلسه سنگین دفاع پیش از برپایی دفاع اصلی برگزار می‌شود و در این جلسه که پیش از اتمام پروژه دانشجو است، داوران هیچ رودربایستی با دانشجو ندارند، در این جلسه حضور خانواده و دوستان ممنوع است و هدف این است که دانشجویان مشغول تحصیل در این مقطع به صورت تضمین شده فارغ التحصیل شوند و پروژه خود را به نحو احسن دفاع کنند.

تقریبا در اکثر دانشگاه‌های کشور دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) مشغول تحصیل‌اند و به تبع حضور و تحصیل این دانشجویان در دانشگاه، جلسات دفاع پایان‌نامه هم وجود دارد، اما سال‌هاست این جلسات در شرایطی برگزار می‌شود که بیشتر به مهمانی شبیه است تا یک جلسه علمی و آکادمیک. در این جلسات از سبد‌های گل، شیرینی و میوه گرفته تا فیلمبرداری و حتی در مواردی صرف ناهار مشاهده می‌شود. اگر چه با وجود اطلاعیه‌های مکرر دانشگاه‌های مختلف مبنی بر ممنوعیت آوردن گل و شیرینی در مراسم دفاع، همچنان شاهد برگزاری جلسات با این سبک و سیاق هستیم. به همین منظور به سراغ دانشگاه‌های مختلف خواهیم رفت تا نحوه عملکرد هر یک از دانشگاه‌ها در سبک و سیاق برگزاری جلسات دفاع پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان را منعکس کنیم.
 
محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره این مسئله و پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای تشریفاتی برگزار نشدن جلسات دفاع مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام داده است، اظهار کرد: در گذشته و در برگزاری جلسات دفاع در دانشگاه تربیت مدرس تلاش می‌کردیم به سلیقه دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها احترام بگذاریم و پذیرایی و حضور خانواده و اقوام و دوستان دانشجو به عهده خودشان بود و عملا به دانشجو واگذار می‌شد. اما برای اینکه از شکل‌گیری یک رقابت و مسابقه میان دانشجویان جلوگیری شود و اجازه تشریفاتی برگزار شدن جلسات دفاع پایان‌نامه را ندهیم، یک دستورالعمل به منظور تبیین نحوه برگزاری این جلسات را تهیه کرده‌ایم و ضوابطی از جمله زمان حضور خانواده‌ها در جلسه و پذیرایی‌ها در جلسات دفاع تعیین شده و این دستورالعمل در حال حاضر در برخی دانشکده‌های ما اعمال می‌شود.

محمدتقی احمدی با بیان اینکه از نظر الگو و مدل برگزاری جلسات دفاع تفاوت خاصی با سایر دانشگاه‌ها نداریم و تغییرات زیادی در نحوه برگزاری جلسات رخ نداده، ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تنها در مقطع دکتری در رشته‌های مختلف در دانشگاه تربیت مدرس، یک جلسه سنگین و سخت به منظور ارائه کار دانشجو پیش از برپایی دفاع اصلی برگزار کنیم. این مرحله پیش از آن است که دانشجو پروژه خود را به اتمام برساند. در این جلسه داوران هیچ رودربایستی با دانشجو ندارند و حتی در مواردی مشاهده شده که دانشجو به دلیل سختی کار دفاع از رساله خود و ناتوانی در پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات داوران، گریه می‌کرده و داوران هم به هیچ‌وجه با مشاهده این گریه‌ها کوتاه نمی‌آمدند.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: در این جلسه هیچ یک از اعضای خانواده و اقوام و دوستان دانشجو اجازه حضور ندارند و این بیشتر به این منظور است که نگرانی برای آن‌ها ایجاد نشود و این به صلاح دانشجو است. پس از این جلسه در صورت رفع ایرادات کار، دانشجو خواهد توانست در جلسه اصلی دفاع رساله خود با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری کار خود را ارائه کند و به دفاع از آن بپردازد. در جلسه اصلی دفاع که مرحله نهایی کار است، مشکلی برای حضور خانواده و دانشجویان دیگر در جلسه دفاع وجود ندارد. هدف ما این است که دانشجویان مشغول تحصیل در این مقطع به صورت تضمین شده فارغ التحصیل شوند و پروژه خود را به نحو احسن دفاع کنند.

احمدی همچنین درباره این گزاره و امر مرسومی که در اغلب دانشگاه‌ها وجود دارد و انتخاب استاد راهنما و مشاور پایان‌نامه به صورت تعارفی بین اساتید انجام می‌شود و اساتید دانشجویان خود را به یکدیگر برای کار راهنمایی و مشاوره پاس می‌دهند، در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس می‌توانند اساتید راهنما و مشاور خارج از دانشگاه برای انجام پایان‌نامه و یا رساله خود داشته باشند، گفت: دانشجویان می‌توانند اساتید خارج از دانشگاه را به عنوان راهنمای دوم پایان‌نامه انتخاب کنند، اما راهنمای اصلی کار آن‌ها باید از داخل دانشگاه باشد.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس ۷۵۰ عضو هیئت علمی توانمند دارد و در گذشته این مسئله ثابت شده که انتخاب استاد راهنمای خارج از دانشگاه به صلاح دانشجو نیست و دانشجو با سختی مواجه می‌شود. با این حال با سایر دانشگاه‌ها برای انتخاب استاد مشاور و راهنمای دوم پایان‌نامه دانشجویان مشارکت داریم و از این مسئله استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha