به گزارش ایکنا؛ در این شماره از نشریه علمی ـ ترویجی «بصیرت و تربیت اسلامی» مقالاتی با عناوین «مؤلفهها و روشهای تربیتی در احادیث امام رضا(ع)» نوشته مهدی موسلی و حسین جدی؛ «بازتاب آموزههای تربیتی قیام عاشورا در دفاع مقدس با الهام از آموزههای قرآن کریم» تألیف محمود کریمی، روحالله داوری و حامد جمالی؛ «بررسی الگوهای همسرداری انبیا بر اساس صفات الهی در حفظ آرامش» نوشته اعظم پرچم و فاطمه فتاحیسده؛ «بررسی مبانی و اصول اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن» نوشته محمد رحمانپور؛ «نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) در نهجالبلاغه» تألیف محمد محمدی و «ارزیابی اثربخشی آموزشهای تخصصی (در دورههای بصیرت 1395) در تغییر الگوی رفتاری فرماندهان و مدیران ستاد فرماندهی ناجا» نوشته علی عباسیشوازی، علی محبی و محمود برکتی منتشر شده است.
در چکیده مقاله «مؤلفهها و روشهای تربیتی در احادیث امام رضا(ع)» میخوانیم: «تعلیم و تربیت یکی از اهداف بنیادین بعثت انبیاء و رسول خدا (ص) است. امام رضا(ع) در راستای این هدف، متناسب با اوضاع و شرایط فرهنگی- اجتماعی عصر خویش، رویکرد خاصی را در هدایت و روشنگری جامعه اتخاذ کردند. امام رضا(ع) در ضمن بیانات خویش، از روشهای گوناگونی برای تربیت فردی و اجتماعی افراد بهره جستهاند. این مقاله با رویکرد مورد پژوهانه، با بررسی روایات و سیره امام رضا(ع) درصدد پاسخ به این سؤالات است که آیا پیامها و آموزههای تربیتی را میتوان از روایات امام رضا(ع) در حوزههای گوناگون برداشت کرد؟ روشهای تربیتی سیره رضوی چه ویژگیهای شاخصی دارد؟ امام رضا(ع) در ضمن مذاکرات از چه شیوههای تربیتی بهره جستهاند؟ روش تحقیق: این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با مراجعه به احادیث امام رضا(ع) علاوه بر کارآیی روایات در حیطههای گوناگون، به ارائه مؤلفهها و روشهای تربیتی آن حضرت(ع) پرداخته است. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق نشان میدهد که میتوان مؤلفههای تربیت رضوی(ع) را بر سه پایه اصلی استوار دانست: خدامحوری؛ اشتمال و جامعیت؛ عنایت به جنبههای فردی و اجتماعی. در امتداد این اصولِ سهگانه، ایشان از روشهایی نیز همانند «بهرهگیری از آیات قرآن کریم، استفاده از مصادیق ملموس و طبیعی؛ مخاطبشناسی؛ تشویق به تحصیل فقه و دانش» استفاده نمودهاند».
در چکیده مقاله «بازتاب آموزههای تربیتی قیام عاشورا در دفاع مقدس با الهام از آموزههای قرآن کریم» میخوانیم: «رزمندگان دفاع مقدس در صحنههای مختلف نبرد، با الگو قرار دادن امام حسین(ع) و یارانش به مبارزه با دشمن میپرداختند. درواقع میتوان گفت واقعه عاشورا جلوه تمامعیاری از خود را در دفاع مقدس به نمایش گذاشت و رزمندگان دفاع مقدس با الهام از این واقعه با دشمن مقابله کردند و پیروز شدند. هدف نوشتار پیش رو آن است که بازتاب آموزههای تربیتی قیام عاشورا در دفاع مقدس را با الهام از آموزههای قرآن کریم مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری داده،ها از منابع کتابخانهای استفاده شده است. یافتهها و نتیجهگیری: جلوههای قیام عاشورا در دفاع مقدس را میتوان در سه مرحله: قبل، هنگام، و بعد از جنگ موردتحلیل قرار داد. مهاجرت از مادیات، بصیرت و اصلاح امور امت را میتوان ازجمله تجلّیهای واقعه عاشورا در دفاع مقدس در مرحلة قبل از جهاد برشمرد. ازجمله جلوههای واقعه عاشورا در دفاع مقدس، در هنگام جنگ عبارتاند از: مبارزه با سلاح ایمان در مقابل سلاح جنگی، شجاعت، ولایتپذیری و فرمانبرداری از رهبر، و قلّت نفرات حق در برابر کثرت نفرات باطل. حفاظت از پیروزی، صدور پیام قیام و استقامت و استمرار فکری و آرمانی مبارزه نیز از جمله جلوههای تربیتی واقعة عاشورا در دفاع مقدس در مرحلة پس از جنگ و جهاد است. مقاله حاضر در این سه مرحله، با استناد به آیات قرآن کریم و نیز سیره سیدالشهدا(ع)، صفات و ویژگیهایی را برای مجاهدان در راه حق اثبات کرده است که بهطور مشترک میتوان آنها را در واقعه کربلا و صحنههای دفاع مقدس مشاهده کرد».
در چکیده مقاله «بررسی الگوهای همسرداری انبیا بر اساس صفات الهی در حفظ آرامش» آمده است «یکی از مهمترین اهداف ازدواج در قرآن، رسیدن به آرامش معرفی شده است (روم، 21؛ اعراف، 189) ازاینرو لازم است جهت تحقق این هدف الهی، خانواده را بستر یاد خداوند قرار داد؛ چراکه در قرآن آرامش به خدا منتسب است (فتح، 4) دیدگاه قرآن کریم که متناسب با فطرت و خلقت است، در هیچ زمینهای از مسائل مربوط به خانواده چیزی را فروگذار نکرده. انبیای الهی(ع) که الگوی انسانها هستند (انبیا، 73) طبق آیات قرآن، همسرانی داشتند (رعد، 38) که برخی از آنها با انبیا همراه و موافق بودند اما برخی دیگر اینگونه نبودند و ناسازگاری عدهای تا بدانجا رسیده بود که در قرآن کریم بهعنوان خائن معرفی شدهاند (تحریم، 10). انبیا(ع) که آیینه تجلی صفات الهیاند، با همسر بر اساس صفات الهی رفتار نموده و خانواده را در جهت هدفهای الهی آن سوق دادهاند. این مقاله بر آن است که ضمن بیان نحوة تعامل انبیا با همسران خویش، نقش آن را در آرامش خانواده تشریح نماید. روش تحقیق: این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر تحلیل محتوا بهره میبرد. محتوای مورداستفاده آیات قران کریم است. یافتهها و نتیجهگیری: رفتار خانوادگی انبیای الهی(ع) تجلی عینی و عملی صفات الهی برای تحقق بخشیدن به هدف تشکیل خانواده است که تبعیت و تأسی از سیرة عملی این بزرگواران میتواند در عین نابهنجاریها و چالشهای موجود، انسان امروزی را به سمت مهمترین اهداف الهی تشکیل خانواده ازجمله آرامش رهنمون سازد».
نویسنده مقاله «بررسی مبانی و اصول اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن» در طلیعه مقاله خود آورده است «امروزه اقتصاد مقاومتی به یک تدبیر و راهکار برای دولتها در راستای مواجهه با فشارها و تحریمهای دشمن تبدیل شده است. اقتصاد مقاومتی در کشور ما به دلیل انگارههای اسلامی و بیانات روشنگر مقام معظم رهبری، از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار شده است. آنچه نظامی هماهنگ و قوی را برای پیادهسازی و بهکارگیری مبانی و اصول آن فراهم میسازد، اتکا به آموزه های اسلامی مندرج در کتاب آسمانی ما مسلمانان است. هدف از این پژوهش برجسته ساختن و استخراج مبانی و اصول اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن است. روش: این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای اسنادی و کتابخانه ای انجام گرفته است. بر این اساس، ابتدا به روش تحلیل محتوا، از بین مقالات و نوشتههای معتبر و بر مبنای بیانات مقام معظم رهبری، مبانی و اصول اقتصاد مقاومتی به همراه مضامین آنها، استخراج و در جداول جداگانه دستهبندی و تلخیص شد. در ادامه، به روش کتابخانهای، با مراجعه به قرآن، آیاتی که با مضامین مربوط به مبانی و اصول اقتصاد مقاومتی ارتباط داشت، استخراج و در قالب جدول جداگانه، مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برخی از مهمترین مبانی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن عبارتاند از: تجلی توحید در اقتصاد، تفقّه در احکام اقتصادی، عملیات اقتصادی مظهر عبودیت، جهاد اقتصادی همراه با عدالت، رشد اقتصادی، سعی و تلاش مجاهده اقتصادی، اشتغالات خاص اقتصادی در جهت ریشهکنی فقر و استضعاف مالی. از جمله اصول مهم نیز از دیدگاه قرآن، کار اقتصادی و ارزشافزوده، عدالت خدماتی در توزیع، گردش آزاد ثروت، خوداتکایی، قناعت و مصرف بهینه است».
در چکیده مقاله «نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) در نهجالبلاغه» آمده است: «از دیدگاه اسلام «نظارت» جایگاه مهمی در امور فردی و اجتماعی دارد. نظارت دارای انواع متعدد درونی (خودکنترلی) و بیرونی (دگرکنترلی) است. نظارت بیرونی به نظارت مردمی- حکومتی و نظارت حکومتی به درونسازمانی و برونسازمانی تقسیم میشود. نظارت یکی از مسائل مهمی است که تاکنون بر اساس دیدگاه ها و رویکردها و از زوایای مختلفی موردبررسی قرارگرفته است و ضرورت دارد که این موضوع از منظر منابع دینی نیز موردبررسی قرار گیرد. تحقیق حاضر بر همین اساس شکل گرفته و چگونگی نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) در نهجالبلاغه را بررسی و تحلیل کرده است. روش تحقیق: این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، اهمیت و بر اساس رهیافتها و راهبردهای روششناسی تحلیلی و با استناد به نامهها و خطبههای نهجالبلاغه و کتب تفسیری ویژگی های حکومتی امام علی(ع) انجام شده است. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج تحقیق نهتنها زوایای مختلفی از سیره آن امام بزرگوار را بهعنوان یک کارگزار دینی آشکار ساخت بلکه نشان داد که مولای متقیان علی(ع) از معدود رهبرانی است که ضمن ارائه راهکارهای عملی به مسئولان نظامی و انتظامی بر مبنای آموزههای وحی الهی و سیره و سنت رسولالله(ص)، از طریق دریافت گزارشها و اطلاعات که برگرفته از نظارت شبکهای، سیستمی، چندلایه و فراگیر بوده است با جدیت و سرعت، به تحلیل آنها میپرداخت و پس از اطمینان از صحتوسقم قضایا، بیدرنگ اقدام به اتخاذ تصمیمات قاطع میکرد. تقویت و اشاعه فرهنگ خودنظارتی مسئولان، ترغیب مسئولان به حمایت از طرحهای نظارتی، بازنگری در ساختارهای نظارتی و ایجاد هماهنگیهای لازم بین بخشهای نظارتی، نظارت مستمر بر امور مسئولان نظامی و انتظامی از ضروریات نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) است».
در چکیده مقاله «ارزیابی اثربخشی آموزشهای تخصصی ساعس (در دورههای بصیرت 1395) در تغییر الگوی رفتاری فرماندهان و مدیران ستاد فرماندهی ناجا» میخوانیم: «امروزه ضرورت برگزاری دورههای مختلف آموزشی برای کارکنان و مدیران بر کسی پوشیده نیست. سازمانها هرساله مبالغ هنگفتی را صرف برگزاری دورههای آموزشی میکنند؛ اما یکی از دغدغههای اصلی مجریان و برنامهریزان، اطلاع از میزان اثربخش بودن دورههای آموزشی برگزار شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی «ارزیابی میزان اثربخشی آموزشهای تخصصی ساعس (در دورههای بصیرت سال 1395 قم) در تغییر الگوی رفتاری فرماندهان و مدیران ستاد فرماندهی ناجا» است. روش تحقیق: در این تحقیق از هر دو روش گردآوری اطلاعات یعنی روش های کتابخانه ای و روش های میدانی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه فرماندهان و مدیران ستاد فرماندهی ناجا بوده است. نمونه آماری تحقیق بر اساس فرمول کوکران 100 نفر از فرماندهان، قبل از اعزام به دوره و بعد از مراجعت از دوره بصیرت قم انتخاب شدند. در تحقیق حاضر برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد که توسط محقق طراحی شده و روایی و پایایی آن محاسبه شده است. یافته ها و نتیجهگیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که آموزشهای تخصصی ساعس بر خودآگاهی، خودتنظیمی و ریسکپذیری فرماندهان و مدیران ستاد فرماندهی ناجا در سطح 001/0 تأثیر معنیدار و مثبت است. همچنین نتیجه میانگین رتبهها بر اساس آزمون فریدمن نشان میدهد که خودتنظیمی با ضریب 14/4 میانگین بالاتری دارد و از وضعیت مطلوبتری نسبت به بقیة شاخصها برخوردار است. از کاربردهای تحقیق حاضر، برنامهریزی برای آموزشهای ساعس برای ارتقای الگوهای رفتاری فرماندهان و مدیران است».
انتهای پیام