شیوه‌های جذب افراد به نماز در سطوح مختلف یكسان است/ ذكر؛ راهكار خداوند برای مقابله با غفلت
کد خبر: 3766348
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
میرزایی:

شیوه‌های جذب افراد به نماز در سطوح مختلف یكسان است/ ذكر؛ راهكار خداوند برای مقابله با غفلت

گروه اجتماعی ـ دبیر هیئت دولت معتقد است كه پاسخ به همه سئوالات درباره شیوه جذب افراد در سطوح مختلف یكسان است یعنی همان قابلیتی كه در سطح حاكمیت لازم است در سطح افراد، مربیان و علاقه‌مندان لازم است.

به گزارش ایكنا از فارس، محسن میرزایی، دبیر هیئت دولت امروز، اول آذرماه در چهارمین اجلاس نماز استان فارس گفت: موضوع امسال اجلاس سراسری نماز در كشور و استان‌ها طرح یك سئوال است كه به دنبال پاسخ به این سئوال است.
وی افزود: «شیوه‌ها و روش‌های دعوت به نماز چیست و مهارت‌های مورد نیاز برای دعوت به نماز كدامند» موضوعات امسال اجلاس‌های نماز هستند كه به این سئوالات هم در متون مختلف و هم به شیوه‌های گوناگون می‌توان پاسخ گفت.

شیوه‌های جذب افراد به نماز در سطوح مختلف یكسان است
میرزایی با بیان اینكه در مقام و جایگاهی اعم از پدر یا مادر، مدیر، معلم و غیره باشیم این مهارت‌ها را كسب كنیم، گفت: پاسخ به همه سئوالات درباره شیوه جذب افراد در سطوح مختلف یكسان است یعنی همان قابلیتی كه در سطح حاكمیت لازم است در سطح افراد، مربیان و علاقه‌مندان لازم است.
وی، یكی از راه‌های پاسخ به این سئوالات را رجوع به سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دانست و گفت: بدون تردید یكی از مهم‌ترین رسالت‌هایی كه متوجه انبیای الهی بوده، همین دعوت مردم به نماز بوده است.

توجه به سیره بزرگان دین؛ نخستین راه دعوت به نماز
دبیر هیئت دولت با یادآوری اینكه در قرآن كریم رسالت مشترك انبیا، دعوت به نماز ذكر شده است، افزود: در فرمان‌های حكومتی امام علی(ع) یك جزء ثابت همه آن‌ها توجه دادن به نماز است لذا در سیره اهل بیت(ع) این حساسیت قابل مشاهده است و این است كه می‌گوییم كه یك روش برای گسترش فرهنگ نماز توجه به سیره و روش‌های بزرگان دین است.
وی روش دیگری را در این عرصه نیز یادآور شد و گفت: روش دیگری كه می‌توانیم به این سئوالات پاسخ دهیم، روشی است كه بر پایه تجربیات و دانش بشری و استفاده از استدلال ساماندهی می‌شود.

زندگی اجتماعی از طریق ارتباط انسان با یكدیگر و طبیعت شكل می‌گیرد
میرزایی اظهار كرد: زمانی زندگی اجتماعی در جامعه بشری شكل می‌گیرد كه دو اتفاق مهم آغاز شود و بعد از این 2 اتفاق به تدریج جامعه شكل می‌گیرد و قوام پیدا می‌كند و موضوعیت پیدا می‌كند. یكی ارتباطی است كه انسان‌ها با طبیعت برقرار می‌كنند و دیگری ارتباطی است كه انسان‌ها با یكدیگر برقرار می‌كنند.
دبیر هیئت دولت با بیان اینكه طبیعت آموزگار بزرگی است، گفت: بعد از تسلط فراوان طبیعت بر انسان به تدریج انسان به گونه‌ای سامان داد كه منجر به چیرگی انسان بر طبیعت شد چنانچه در قرآن آمده است كه همه هستی مسخر انسان آفریده است و ارتباط انسان با طبیعت تجلی این چیرگی انسان بر طبیعت است.

حاصل پیوند انسان با طبیعت تكنولوژی است
وی با تصریح اینكه حاصل پیوند انسان با طبیعت تكنولوژی است كه یك فرایند پیوسته و رشد یافته است، به وجه دومی كه به شكل‌گیری جوامع كمك می‌كند یعنی پیوند انسان‌ها با یكدیگر اشاره كرد و گفت: از تعامل و پیوند انسان‌ها با یكدیگر، فرهنگ و تمدن شكل می‌گیرد و روابط و مناسبات اجتماعی ساخته می‌شود و قواعد ارتباطی انسانی شكل می‌گیرد و همه این‌ها را اگر در یك سبد قرار دهیم به آن نهاد می‌گوییم.

پیوند انسان‌ها با یكدیگر نهاد می‌سازد
میرزایی با بیان اینكه پیوند انسان‌ها با یكدیگر نهاد می‌سازد، گفت: ویژگی نهاد این است كه زندگی را پیش‌بینی پذیر می‌كند و رفتر همدیگر را حدس زده و متناسب با رفتارها ارتباط برقرار می‌كنیم.
دبیر هیئت دولت بیان كرد:‌ نهادها عرف می‌سازند و در درون آن قالب‌های ذهنی را می‌سازند؛ قالب‌هایی كه به رفتارهای ما سمت و سو می‌دهد و به اقدامات و اندیشه‌های جهت می‌دهد.
وی گفت: آن تمایزی كه به شكل گسترده در جوامع بشری مشاهده می‌شود حصول تمایز این دو است؛ یكی برخورداری از تكنولوژی بیشتر است یا ساختارشان در شكل‌گیری نهادها و ظرفیت‌های تعاملی انسان‌ها و پیوند انسان‌ها با یكدیگر متمایز است.
میرزایی با بیان اینكه یك عرصه است كه به تنهایی انسان نمی‌تواند وارد آن شود و حتماً نیاز به وحی دارد، گفت: در این عرصه باید كسی بیاید كه به وحی متصل باشد و این عرصه حیات انسانی را سمت و سو می‌دهد.

انبیای الهی برای ساماندهی روابط انسان‌ها آمدند
دبیر هیئت دولت با بیان اینكه گاهی اوقات نهادها و روابطی كه شكل گرفته است، در بسیاری از مواقع سرشار از ناكارآمدی، فساد، ظلم و بی‌عدالتی است، گفت: عرصه رسالت انبیا عرصه سامان دادن به پیوندهای انسان‌هاست تا بر اساس یك شیوه صحیح با هم تركیب و تعامل پیدا كنند به همین دلیل برای این كار خدا پیامبر فرستاد.
وی با تصریح اینكه دانش بشری امروز به این نتیجه رسیده است كه تمام تغییرات جوامع بشری تغییر در همین مناسبت را توضیح می‌دهد، گفت: انسان‌ها با هم ارتباط برقرار می‌كنند و بر اساس فهمی كه از بازخوردها دارند، رفتار می‌كنند و قالب‌های جمعی هویت یك جامعه و كارآمدی آن‌ها را می‌سازد.

طبق آیات قرآن، شنیدن، دیدن و تعلق، دریچه‌های شكل‌گیری مناسبات انسانی هستند
میرزایی با اشاره به آیه 23 سوره ملك « قُلْ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ...؛ بگو اوست آن كس كه شما را پدید آورده و براى شما گوش و دیدگان و دلها آفریده است...» گفت: طبق این آیه دریچه شكل‌گیری مناسبات و پیوند منحصراً سه دریچه است؛ شنیدن، دیدن و تعقل كردن.
وی با بیان اینكه همه تمدن‌های انسان از دریچه این سه عنصر وارد شده‌اند، گفت: این 3 دریچه مخاطب كلام انبیا و اولیای الهی است و شیطان هم از طریق همین دریچه‌ها با انسان حرف می‌زند لذا همه قابلیت‌های انسانی در این 3 ابزار متجلی می‌شوند و بیماری‌های روحی و قلبی ما از این 3 دریچه است.
دبیر هیئت دولت با اشاره به آیه 26 سوره احقاف « وَلَقَدْ مَكَّنَّاهُمْ فِیمَا إِنْ مَكَّنَّاكُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُمْ مِنْ شَیءٍ إِذْ كَانُوا یجْحَدُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِمْ مَا كَانُوا بِهِ یسْتَهْزِئُونَ؛ و به راستى در چیزهایى به آنان امكانات داده بودیم كه به شما در آنها [چنان] امكاناتى نداده‏ ایم و براى آنان گوش و دیده ‏ها و دلهایى [نیرومندتر از شما] قرار داده بودیم و[لى] چون به نشانه‏ هاى خدا انكار ورزیدند [نه] گوششان و نه دیدگانشان و نه دلهایشان به هیچ وجه به دردشان نخورد و آنچه ریشخندش میکردند به سرشان آمد»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید كه ما به آن‌ها تمكن دادیم و شاید یكی از وجوه تمكن همین 3 دریچه باشد.

غفلت انسان را به پایین‌ترین درجه تنزل می‌دهد
به گفته وی آن چیزی كه انسان‌ها را از مرتبه انسانیت به پایین‌ترین رتبه تنزل می‌دهد از كار افتادن و انحراف در این 3 دریچه است و هر اتفاقی می‌افتد در این 3 دریچه رخ می‌دهد كه تعبیر قرآن در این زمینه انسان یا جامعه غافل است و مرتبه‌اش تنزل پیدا كرده است.

خداوند برای مقابله با غفلت، ذكر را پیشنهاد می‌دهد
میرزایی با بیان اینكه خداوند برای مقابله با غفلت، ذكر را پیشنهاد می‌دهد، گفت: آنچه كه برای مهارت‌های دینی روی آن سرمایه‌گذاری می‌كنیم باید از طریق این 3 ظرفیت باشد تا از انحراف آن‌ها جلوگیری شود.
دبیر هیئت دولت تأكید كرد كه باید مهارت دیدن، شنیدن و تعلق و اندیشیدن را تقویت كرد و اگر نسل ما این مهارت‌ها را تقویت كنند، قادر خواهند بود همه افق‌های بلند را درنوردند و در مقابل همه دشمنان بایستند.
وی با تأكید بر اینكه باید برای اصلاح این 3 دریچه قدم برداریم، گفت: اندیشمندان معتقد هستند كه مهارت شنیدن بسیار كارسازتر است چرا كه بسیاری از اختلافاتی كه بین بخش‌های جامعه ایجاد شده و موجب جدایی و گسست بین خانواده‌ها، قومیت‌ها، ملیت‌ها و جوامع می‌شود به خاطر كاستی در قابلیت شنیدن است.
میرزایی، فعال‌ترین بخش انسان را آن بخشی دانست كه در حال شنیدن است و ادامه داد: پیوندهای ما در اثر انحراف در این بخش آسیب دیده است.
دبیر هیئت دولت یادآور شد: آنجایی كه این مناسبات لطمه می‌بینند و قابلیت‌ها و كارآمدی خود را از دست می‌دهند، پیوندها آسیب می‌بیند و از مجموعه آسیب دیده نمی‌توان انتظار نورانیت و تجلی انوار الهی در آن داشت.
وی همچنین گفت: در جست‌وجوی راه‌های نرفته به 3 مفهوم كلیدی و كاركردش در تحقق ذكر و یاد خدا و پرهیز از غفلت كه منشأ همه آسیب‌هاست كمك بگیریم و اندیشه‌های خودمان را گسترش دهیم.
انتهای پیام

captcha