محبت اهل بیت(ع)؛ شاخص ایرانیان
کد خبر: 3762319
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
صالحی مطرح کرد:

محبت اهل بیت(ع)؛ شاخص ایرانیان

گروه فرهنگی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عشق و محبت به ائمه اطهار(ع) را شاخص تمام ایرانیان دانست و گفت: محبت به ائمه اطهار(ع) بیش از هر چیز دیگری در جامعه ایران مردم را دورهم جمع می‌کند.

به گزارش ایکنا از فارس، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه، 17 آبان ماه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی تعزیه شهرستان لامرد، عشق و محبت به ائمه اطهار(ع) را شاخص تمام ایرانیان دانست و گفت: این ویژگی در طول تاریخ توانسته تمام مجموعه‌های وسیع ایرانی را کنار هم جمع کند.
وی با بیان اینکه کمتر ویژگی توانسته این‌گونه مردم را گردهم جمع کند، افزود: پیمایش‌های مختلف اجتماعی نشان می‌دهد که محبت به ائمه اطهار(ع) بیش از هر چیز دیگری در جامعه ایران مردم را دورهم جمع می‌کند.
صالحی با یادآوری اینکه 80 درصد مردم ایران مهر و محبت اهل بیت(ع) را احساس می‌کنند، افزود: این احساس محبت در میان مردم فارس بیش از 90 درصد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این محبت در قالب‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، یکی از این قالب‌ها هنر تعزیه برشمرد و گفت: تعزیه در حقیقت نمادی از نشان دادن عشق و محبت به اهل بیت(ع) است که در چند سده زندگی ایرانیان وجود دارد.
وی، شهرستان لامرد استان فارس را یکی از پایگاه‌های مهم تعزیه دانست و گفت: تعزیه یک هنر و اتفاق سنتی در ایران زمین است که باید قدر آن را بدانیم چرا که از یک طرف تجسم‌بخش حوادث مکتب تشیع و از سوی دیگر یک هنر ترکیبی است.
صالحی با تأکید بر اینکه هیچ هنری مانند تعزیه ترکیبی از هنرهای نمایشی، ادبی، تجسمی و آوایی نیست، افزود: این هنر سنتی در حقیقت در فضاهای مختلف هنری سیر کرده و هنرهای مختلف را به هم پیوند می‌دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این نکته را یادآور شد که تعزیه هنر مردمانی است که می‌خواهند به نوعی ارادت خود را با ابزار هنر به اهل بیت(ع) نشان دهند و از محدود هنرهایی است که مردم پایگاه اصلی آن است.
وی با بیان اینکه مخاطبان تعزیه اقشار مختلف از هر رده سنی هستند، ویژگی دیگر این هنر سنتی را برشمرد و گفت: که تعزیه یک هنر اسلامی، شیعی و ایرانی است که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد.
صالحی گفت: تعزیه هم نمادین و هم هنری است که واقعیات را با نمادها پیوند داده و در عین اینکه یک روایت واقعی است، نمادها در آن موج می‌زند و به همین دلیل یک هنر نامکرر است زیرا نمادها هر بار به آن تازگی می‌بخشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعزیه کارکردهای قابل توجهی دارد، گفت: این هنر اسلامی و سنتی در بخش‌‌های مختلف معنوی تأثیرات قابل توجهی دارد.
وی با تصریح اینکه تعزیه سبب عمر افزایی معنوی شده و در نگاهداشت بسیاری از مقولات فرهنگی، هنری و ادبی ما مؤثر بوده است، گفت: موسیقی اصیل ایرانی با تعزیه باقی مانده و موسیقی اقوام مرهون تعزیه است.
صالحی بیان کرد: بخش قابل توجهی از فرهنگ عمومی ما را تعزیه زنده نگه داشته و منتقل کرده است، بنابراین تعزیه در حیات اجتماعی ما هم در حوزه فرهنگی و دینی، هم در حوزه فرهنگ عمومی و هنرهای ایرانی و هم در هویت سیاسی، عیرت دینی، حقیقت جویی، حقیقت خواهی و دشمن ستیری نقش عظیمی داشته و دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با ابراز امیدواری از اینکه تعزیه لامرد با شور و شعور ادامه یابد، تأکید کرد که این هنر سنتی با نگاه راهبردی باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha