عالمانه و دقیق تحلیل کنیم/ لزوم حضور مشاوران در کنار ائمه جمعه
کد خبر: 3757601
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
آیت‌الله دژکام:

عالمانه و دقیق تحلیل کنیم/ لزوم حضور مشاوران در کنار ائمه جمعه

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس خطاب به ائمه جمعه گفت: اگر پیرامون مسائل شهر خود و کشور بخواهیم حرف بزنیم باید عالمانه و دقیق باشد. با توجه به شرایطی که دشمنان از نظر تبلیغی و فضای مجازی علیه ما ائمه جمعه بوجود آورده‌اند باید در نقطه مقابل کار علمی و نقد و تحلیل‌هایی که ما ارائه می‌دهیم دقیق‌تر و عالمانه‌تر باشد.

عالمانه و دقیق درباره مسائل صحبت کنیم/ لزوم حضور مشاوران عالم در کنار ائمه جمعه

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر دیروز، ۲۸ مهرماه در نشست ائمه جمعه شهرستان‌های منطقه شمال استان فارس که در شهرستان اقلید برگزار شد با تأکید بر اینکه باید کیفیت‌بخشی را تعریف کنیم، گفت: ما طلبه‌ها اول هر بحث، درس و نکته‌ای می‌گوییم که باید آن را تعریف کنیم یعنی باید بدانیم می‌خواهیم چه کار کنیم. یک مفهوم دقیق از حرفی که می‌زنیم باید داشته باشیم.

برخی از مطالبی که می‌گوییم، مربوط به سنت روحانیت نیست
وی با بیان اینکه اگر ما با روش مرسوم روحانیت موضوعات روز جامعه را برای مردم شرح و بسط داده بودیم بسیاری از مسائل و بحران‌های امروز حل شده بود، افزود: گاهی برخی از ما، مطالبی را می‌گوییم که مربوط به سنت روحانیت نیست و نمی‌دانیم آن مطالبی که طرح می‌شود چه هدفی دارد و چه چیزهایی را می‌خواهد بگوید.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: جمع این دو مورد یعنی نه اینکه به روش خودمان کار کردیم و نه روشی را که به تقلید از دیگران انجام داده‌ایم، درک کرده‌ایم شد. امروز برخی از ما روحانیون نه سبک خودمان را داریم نه به سبک آن‌ها کار می‌کنیم. در حالی که قاعده کار این بود که هر چه آن‌ها می گویند را در سبک خودمان تحلیل کنیم و سپس به روش خودمان کار را انجام دهیم.

امام جمعه شیراز به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرمودند می‌خواهید فرمان خدا را ببرید نیاز به علم دارید. بدون علم نماز می‌خوانید کار خراب است. امام صادق(ع) فرمود برخی از دوستان ما بیش از 60 سال نماز خواندند اما یک نمازی که بشود آن را امضا کرد و قبول باشد در این 60 سال وجود ندارد چون مشکلش علم است، نمی‌داند چه می‌خواند. این اطاعت از خدا در همه ابعادی که دین اسلام دارد می‌خواهد رخ دهد.

جایگاه نماز جمعه
وی با یادآوری اینکه دین اسلام جامع و روش زندگی بشر است، افزود: نماز جمعه در رأس برنامه‌ریزی‌هایی که برای سبک زندگی اسلامی داریم باید بقیه امور را رخ ببرد و جایگاه نماز جمعه این‌گونه است. این جایگاه را خود شارع مقدس قرار داده است.

در تریبون نماز جمعه، توجیه‌گری کار ما نیست
آیت‌الله دژکام یادآور شد: در روایات فرموده‌اند خدای متعال می‌خواسته که پیامبر فرصتی برای موعظه مردمش داشته باشد و نماز جمعه این فرصت بوده است.هر چه در طول هفته در بین امت اسلامی رخ می‌دهد در روز آخر هفته فرصت موعظه و هماهنگی بین امت اسلامی است. در تریبون نماز جمعه، توجیه‌گری کار ما نیست بلکه هماهنگ‌سازی کار ماست.

عالمانه و دقیق درباره مسائل صحبت کنیم
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با بیان اینکه اگر ناظر به مسائل شهر خود و کشور بخواهیم حرف بزنیم باید عالمانه و دقیق باشد، گفت: این وضعی که برای ما درست کرده‌اند و همه دشمنان از نظر تبلیغی و فضای مجازی به شدت بر علیه ما ائمه جمعه مشغول هستند، لازم است در نقطه مقابل کار علمی و نقد و تحلیل‌هایی که ما ارائه می‌دهیم باید دقیق‌تر و عالمانه‌تر باشد.

تنها دروس حوزوی کافی نیست
وی با تصریح اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را در ابعاد متعددی ابلاغ کرده است، گفت: سیاست‌های کلی آموزش پرورش، آموزش عالی، اقتصاد مقاومتی، محیط زیست و... در همه ابعاد مختلف توسط ایشان ابلاغ شده است. وقتی نگاه می‌کنیم به این حجم از علمی نگاه کردن مقام معظم رهبری به موضوعات مختلف می‌فهمیم که تنها دروس حوزوی تنها کافی نیست.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: پس نگاه ما برای اینکه بخواهیم کشور را برسانیم به آنجایی که رهبر می‌فرماید باید به گونه‌ای باشد که اگر کسر و کمبود از نظر اطلاعات داریم جبران کنیم.

مشاوران عالم در کنار ائمه جمعه حضور داشته باشند
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید مشاوران عالم در هر رشته و زمینه‌ای در کنار امام جمعه حضور داشته باشند، گفت: امروز اگر به اشتباه در خطبه نکته‌ای را بگوییم به سرعت در فضای مجازی پخش می‌شود که این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. مشاور امام جمعه نیز باید بداند که اگر خطایی شد او هم درگیر است. در همه زمینه‌ها مشاور نیاز است. 

نمی‌توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی تصمیم گرفت
وی با بیان اینکه امروز ظرفیت کشور به جایی رسیده است که نمی‌توان بدون علم و از روی سلیقه شخصی تصمیم گرفت، گفت: آنچه که در مجلس یا دولت یا قوه قضاییه انجام می‌شود بر روی حساب علمی است؟ کار آن‌ها باید تبدیل شود به حرف‌های حساب و کتاب دار و علمی تا مخاطب بداند مواجه با هر مسئولی است که موضع منطقی و علمی دارد اما اگر مسئول هر چه دلش بخواهد بگوید این جواب نمی‌دهد و مردم اقناع نمی‌شوند.

آیت‌الله دژکام همچنین به ستادهای نماز جمعه اشاره کرد و گفت: ستادهای نمازجمعه نیز باید عالمانه هدایت و اداره شود. سلیقه‌ای نمی‌شود. مسئول ستاد باید به گونه‌ای باشد که تمامی مدیران شهر روی مسئول ستادی که آگاه هست حساب باز کنند. جایگاه نمازجمعه نباید تنزل پیدا کند.

وی اظهار کرد: شاید امروز این ذهنیت باشد که برخی مسئولان و سیاسیون خیلی به جایگاه نماز جمعه اهمیت نمی‌دهند. این کار ستاد است که باید محاسباتش را از نو شروع کند تا مشکل را پیدا کنیم که چرا این‌گونه شده است؟ امام جمعه نیز نظارت می‌کند تا کار بر روی شرع و اخلاق باشد وگرنه اصل کار با اعضای ستاد است.

انتقاد از بی‌توجهی به نمازهای جمعه
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اضافه کرد: نگذارید کار به جایی برسد که قوی‌ترین اهرمی که امام به آن اتکا کرد و شاه را بیرون کرد بگویند نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. امروز برای برخی مراسم‌های بی خاصیت که نه نفعی برای مردم دارد و نه دردی را دوا می‌کند بیشتر از نماز جمعه که سنت رسول‌الله است خرج می‌کنند. مشکل کار کجاست؟ این یک نقاط و مشکلاتی است که جز با رویکرد عالمانه حل نمی‌شود. باید به گونه‌ای باشد که پاسخش به صورت طبیعی همه را قانع کند. امروز در این وادی کار زمین مانده زیاد داریم.

وی یادآور شد: در اول انقلاب یک فرانسوی تحلیل کرده بود که شبکه مساجد در ایران ریشه شاه را خشکاند و شاه را بیرون کرد. امروز دشمنان تلاش می‌کنند که شبکه مساجد نباشد بلکه مسجد مسجد باشد و هر مسجد برای خود کار کند و شبکه مردمی و کار جبهه‌ای میان آن‌ها نباشد.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با یادآوری دوران امام جمعه شهرستان جهرم گفت: من در شهرستان این حس برای خودم پیش آمده بود که مرکز استان تافته جدا بافته است و شاید برای سایر ائمه جمعه نیز این حس ایجاد شود و اگر بوی این قضیه بلند شود دشمن این را تقویت می‌کند تا تفرقه ایجاد شود و حکومت کند در صورتی که ما باید با هم باشیم.

وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین ستادها مطلوب است و به نوعی نظارت هم لازم دارد، گفت: این ارتباطات که با هم داد و ستد اطلاعات و آگاهی‌رسانی داشته باشند و از تجربیات هم استفاده کنند و هم افزایی داشته باشند مهم است و این نوع ارتباط باید ایجاد شود.

80 ستاد نماز جمعه متحد در فارس وجود داشته باشد
امام جمعه شیراز بیان کرد: اینکه هر جایی یک ستاد قوی باشد کافی نیست. ما می‌خواهیم اگر 80 ستاد در سطح استان داریم همه با هم بتوانیم کار کنیم و کار را جلو ببریم یعنی وحدت ایجاد شود، وحدت همان چیزی است که انقلاب را پیروز کرد. ایجاد وحدت و ارتباط بین ستاد های مختلف را که شروع می کنید با نگاهی باشد که واقعا برادرانه، عادلانه و صمیمانه کار می‌شود. تفرقه ما را زمین خواهد زد.

آیت‌الله دژکام افزود: این نگاه باید ایجاد کنیم که می‌خواهیم شبکه باشیم و شبکه بودن باید احساس شود که صمیمانه داریم کار می‌کنیم. اگر تفرقه باشد دشمن سوءاستفاد می‌کند. بار فشار اقتصادی که روی دوش مردم است و با این تفرقه‌افکنی دشمن شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب برای گرم کردن خود نفت نبود اما مردم به فکر هم بودند و نفت را می فرستادیم مناطق سردسیر و خودمان چوب خشک و نخلی را می سوزاندیم و مردم همه با هم شعار می دادند و متحد بودند و امام فرمود با یک ملت نمی توانند درگیر شوند برای همین امروز دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است.

همه ملت در برابر تضعیف‌کنندگان خواهند ایستاد
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروز اگر نظام اسلامی بخواهد تضعیف شود همه ملت در برابر تضعیف کنندگان خواهند ایستاد، گفت: همه ملت یعنی همه افراد کشور؛ با هم یکی که شویم جلوی دشمن می‌توانیم بایستیم. این حس را باید الان القا کنیم زیرا دشمن به نظرش رسیده که می‌تواند تفرقه ایجاد کند. ستادها باید این نقش بزرگ را ایفا کنند و در هر شهری اینقدر خوب رفتار کنند که شهر را پوشش دهند و شهرها با هم مرتبط شوند و آنگاه دشمن چاره‌ای ندارد و شکست خواهد خورد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینکه اخلاق هم علم است، اظهار کرد: کار عالمانه و با اخلاق باید انجام گیرد و با تلاش‌های شما و دعاهای امام زمان(عج) این مملکت محفوظ می ‌ماند.

انتهای پیام

captcha