امکان ثبت‌نام ‌در نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن تا اسفندماه
کد خبر: 3757140
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
مسیب‌زاده خبر داد:

امکان ثبت‌نام ‌در نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن تا اسفندماه

گروه جامعه ــ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پروش زمان ثبت نام در نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم را تا اسفندماه، اعلام کرد.

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پروش امروز، 28 مهرماه، با حضور در برنامه زنده روی خط خبر از شبکه شش سیما به تشریح برنامه‌های مختلف دینی و قرآنی وزارت آموزش و پروش پرداخت و اظهار کرد: طرح بشارت 1452 به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و دومین سال تولد قرآن کریم با محوریت نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم از سوی بخش‌های مختلف فرهنگی کشور از جمله سازمان صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شکل گیری ستاد راهبری حفظ قرآن در یک کار منسجم و گروهی و فارغ از جزیره‌ای بودن با محوریت وزارت آموزش و پرورش آغاز به کار کرده است.

وی اولویت وزارت آموزش و پرورش را به عنوان محور تحول با داشتن بیش از 13 میلیون مخاطب، اجرای نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم خواند و گفت: بر اساس بخش‌نامه ابلاغی فعالیت این نهضت از 15 مهرماه، در مدارس آغاز شده است و ثبت‌نام‌ها از طریق اپلیکیشن سینا روبیک و همچنین مراجعه به مربیان و معلمان مدارس انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، وزات آموزش و پروش اولین نهادی بود که با اجرای طرح نور به فرمان معظم‌له لبیک گفت. در این زمینه فرهنگ‌سازی خوبی صورت گرفت اما حفظ قرآن از ابتدا تا انتها کار خاصی، برای علاقه‌مندان ویژه است که باید به صورت تخصصی دنبال شود. در طرح نور حدود سه میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام کردند و دو میلیون و 300 هزار نفر در آزمون به رقابت با سایر دانش‌آموزان پرداختند که از این تعداد یک میلیون و پنج هزار نفر توانستند محفوظات خود را ارائه دهند.

مسیب‌زاده از دیگر طرح‌های قرآنی این وزارتخانه که از سال‌های پیش در زمینه حفظ قرآن آغاز به کار کرده است را حفظ موضوعی قرآن کریم برشمرد و اظهار کرد: در این طرح 20 تا 40 آیه برای هر پایه به صورت کاربردی انتخاب و کار حفظ و تدبر بر آن  دنبال می‌شود. در این طرح نیز یک میلیون و 200 هزار نفر حائز کسب امتیاز آزمون شدند.

وی با بیان اینکه مدخل ورود به قرآن کریم، بر اساس نظرات کارشناسان حفظ جز 30 قرآن، به واسطه کوتاه بودن سور است، عنوان کرد: بدین منظور نهضت ملی حفظ جز 30 قرآن کریم شکل گرفت تا دانش‌آموزان بتوانند بنا به استعداد، توانمندی و علایق خود از بسته‌های مختلف حفظ قرآن آموزش و پرورش استفاده کنند.

مسیب‌زاده زمان ثبت نام در نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم را تا اسفندماه، اعلام و عنوان کرد: ثبت نام گروهی از طریق اپلیکیشن سینا روبیک صورت می‌گیرد اما هنوز ساز و کارهای آن به صورت کامل مهیا نشده است و مدت زمان یک هفته‌ای برای تکمیل آن نیاز داریم. انجام فعالیت گروهی با مشارکت سایر دستگاه‌ها اگرچه کارآمد و اثرگذار است اما به سبب گستردگی حجم ساز و کارهای مورد استفاده و زمان تهیه آن نیز به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه شبکه قرآن و رادیو قرآن از ابتدای تابستان سال جاری اجرای نهضت ملی حفظ قرآن کریم را آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: این طرح در سه بخش اجرایی می‌شود که بخش اول حفظ تا سوره زلزال است اما به احترام دانش‌آموزان این طرح از 15 مهرماه مجددا آغاز به کار کرد و تا انتهای آذرماه نیز بخش اول آن به طول می‌انجامد.

مسیب‌زاده با بیان اینکه این طرح به صورت کاملا داوطلبانه در میان دانش‌آموزان اجرایی می‌شود، افزود: بیشتر دانش‌آموزان بخش‌های زیادی از جزء 30 قرآن کریم را حفظ هستند اما حلقه مفقوده در آموزش‌های قرآنی این است که دانش‌آموزان بر روانخوانی و حفظ تسلط کافی پیدا نمی‌کنند؛ یکی از شیوه‌های تسلط روخوانی و تکرار است تا به مهارت بیانجامد.

معرفی بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پروش در ادامه سخنان خود به سایر طرح‌های دینی و قرآنی این وزارتخانه اشاره و عنوان کرد: علاوه بر اجرای طرح‌های الگوی تلاوت، استماع قرآن و برپایی مسابقات قرآنی، طرح‌های مرتبط با عترت و نماز را نیز دنبال می‌کنیم که از مهم‌ترین آنها طرح مصباح الهدی یا امام شناسی است که برش‌هایی از زندگی ائمه به عنوان بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود. در این زمینه 17 عنوان کتاب نیز تدوین شده است  و مسابقات فرهنگی و هنری نیز با این محور برپا می‌شود.

وی به اجرای طرح گلدسته‌های سرو با محوریت نماز اشاره وعنوان کرد: این طرح با محوریت نماز اجرایی شده است و دانش‌آموزان تا پایان آذرماه فرصت دارند آثار خود را در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی به برپایی نماز جماعت در 72 هزار مدرسه اشاره کرد و گفت: در 20 هزار مدرسه نماز جماعت با حضور روحانیون و طلاب علوم دینی و در 52 هزار مدرسه با حضور فرهنگیان برگزار می‌شود؛ در سایر مدارس نیز زمان افق شرعی با ساعات آغاز به کار مدارس همخوانی ندارد که قادر به برپایی نماز جماعت اختیاری برای دانش‌آموزان نیستیم.

مسیب‌زاده در ادامه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین دانش‌آموزان باید در ساحت‌های شش گانه اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیستی و بدنی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، هنری و زیبای شناختی تربیت شوند. هدف آموزش و پرورش تربیت عبدصالح و دانش‌آموزی چند ساحتی است که معطوف به یک بعد خاص نشده باشد؛ در این میان کنکور صرفا ساحت علمی و فناوری را دربرمی‌گیرد و اگر خانواده‌ها به این یک ساحت معطوف شوند از پروسه تربیت دانش‌آموزان غافل می‌مانند. استفاده از بسته‌های مختلف فرهنگی و پرورشی آموزش و پروش می‌تواند در تربیت دانش‌آموز چند ساحتی توانمند مؤثر باشد.

برپایی اولین مسابقات صحیفه سجادیه

وی به تولید 70 عنوان کتاب فوق برنامه فرهنگی و پرورشی نیز اشاره و عنوان کرد: طی سه سال اخیر برای اولین بار مسابقات صحیفه سجادیه در بین دانش‌آموزان اجرایی شده است.

مسیب‌زاده با اشاره به فعالیت 750 مرکز دارالقرآن، گفت: این مراکز به عنوان مکمل‌های آموزش‌های مدارس برای دانش‌آموزان علاقه‌مند ایجاد شده است و در 10 سطح به ارائه آموزش‌های مرتبط می‌پردازد. همچنین 250 هزار معلم قران در مدارس مشغول به خدمت هستند و در این زمسنه کمبودی وجود ندارد. همچنین با ارائه آموزش‌های بدو استخدام و ضمن خدمت تلاش داریم تا معلمان را با مبانی روانشناسی رشد و مهارت‌های مرتبط آشنا کنیم.

 انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سید رضا قوامی ماسوله
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۱۰:۱۰
0
0
سلام ، چرا حرفی از مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش کشور نشد . این مراکز یک شبکه بزرگ قرآنی در سطح مدارس کشور هستند و ظرفیت بالایی برای اجرای طرحهای ملی قرآنی مثل حفظ قرآن و ... را دارند . شاید وقت نشد و یا فراموش شده در هر صورت به نظرم باید دارالقرآنهای آموزش و پرورش را بیشتر معرفی نمایند . با تشکر
مریم کارگر حاجی ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۲۱:۰۳
0
0
بسیار عالی
captcha