قتل خاشقچی سیاست حمایتی واشنگتن از ریاض را تغییر نمی‌دهد
کد خبر: 3756751
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
تحلیلگر آمریکایی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

قتل خاشقچی سیاست حمایتی واشنگتن از ریاض را تغییر نمی‌دهد

گروه بین‌الملل ـ «مایلز هونیگ»، تحلیلگر سیاسی آمریکایی پروژه قتل خاشقچی را ناشی از بی تجربگی و خودکامگی ولیعهد عربستان در اداره حکومت سعودی و فقدان قوانین کارآمد بین‌المللی در زمینه مبارزه با نقض حقوق بشر دانست و گفت: این واقعه باعث نمی‌شود سیاست حمایتی واشنگتن از ریاض تغییر کند.

قتل خاشقچی سیاست حمایتی واشنگتن از ریاض را تغییر نمی‌دهدبه گزارش ایکنا؛ ماجرای گم شدن جمال خاشقجی و قتل وی توجه جهانیان را به خود جلب کرده و اخبار مرتبط به آن در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان قرار دارد.

این حادثه باعث شده بار دیگر حقوق بشر در عربستان و رفتار دوگانه غرب با این مسأله مورد توجه صاحب نظران قرار گیرد.مایلز هونیگ (Myles Hoenig) تحلیلگر سیاسی آمریکایی است که در سال 2016 از طرف حزب سبز، کاندیدای انتخابات کنگره آمریکا بود. وی معتقد است روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی ولیعهد عربستان و ترامپ به احتمال زیاد باعث می‌شود پرونده خاشقجی هم مثل نمونه‌های دیگر از قتل روزنامه‌نگاران منتقد بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده شود.  

مایلز هونیگ در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: در عربستان مخالفت با نظر حکومت مجاز نیست به ویژه وقتی محمد بن سلمان هدف انتقاد باشد. او حکومت را به امری شخصی برای خود تبدیل و با هر گونه انتقادی به شدت برخورد کرده است. همه این امور می‌تواند ناشی از دیکته کردن امیال فردی بر اولویت‌ها و سیاست‌های ملی باشد که بسیار شبیه به دوران ریاست جمهوری ترامپ در آمریکاست. بن سلمان درست مانند ترامپ است و راهبردی فکر نمی‌کند.

هونیگ افزود: اگر بن سلمان این قتل را برنامه‌ریزی و هدایت و دستور آن را صادر کرده باشد نشانگر این است که هیچ تصوری از پیامدهای بین‌المللی آن نداشته است. از سوی دیگر باید گفت با آنکه کشتن روزنامه‌نگاران یک دغدغه بین‌المللی است اما پیامدهای اندکی داشته است، مانند مورد قتل هدفمند خبرنگاران پوشش دهنده «تظاهرات بزرگ بازگشت» در غزه توسط اسرائیل یا در موردی که ایالات متحده در سال 2003 طی جنگ اول عراق با حمله به هتل محل استقرار خبرنگاران الجزیره آنها را هدف قرار داد. نمونه‌هایی از این دست در سراسر جهان با عواقب اندک، همچنان اتفاق می‌افتد.

مخمصه سیاسی ترامپ
وی در ادامه احتمال تنبیه عربستان توسط آمریکا به دلیل قتل یک روزنامه‌نگار را بعید دانست و گفت: ترامپ در یک مخمصه تازه سیاسی گرفتار شده است. عربستان سعودی متحد آمریکا در خاورمیانه است. هر دو دشمنان مشترکی مثل ایران در منطقه دارند و در مقابله با آنها به هم کمک می‌کنند. هر چند حمایت از حکومت سعودی در دوران اوباما آغاز شده اما ترامپ به حمایت از این کشور در مواردی مثل حمله غیرقانونی به یمن ادامه می‌دهد. با در نظر گرفتن اینکه عربستان و اسرائیل در مورد جنگ علیه ایران و حکومت سوریه در حال تقویت روابط خود هستند آمریکا در موقعیت ژئوپولتیکی که بخواهد این اتحاد را تضعیف کند، نیست.

هونیگ تأکید کرد:  آنچه که در مورد این قضیه منحصر به فرد است، این است که ترامپ با محمد بن سلمان و خانواده او پیوندهای شخصی و مالی قوی دارد. روابط ترامپ با سعودی‌ها به چند دهه قبل برمی‌گردد که آنها با وام‌، ترامپ را از ورشکستگی نجات دادند. این روابط مستحکم اکنون به جرد کوشنر(Jared Kushner) داماد ترامپ نیز منتقل شده است.

وی افزود: قانون مربوط به حقوق مقامات سیاسی در آمریکا، افرادی مانند رئیس‌جمهور را از نفع شخصی از مناصب خود منع کرده است. اما ترامپ از سیاست خارجی به عنوان عاملی در خدمت منافع شخصی خود استفاده می‌کند که این می‌تواند باعث متهم شدن او به نقض قانون شود. بسیاری از نمایندگان کنگره از جمله هم حزبی‌های ترامپ مایلند در زمینه تنبیه عربستان اقدامی انجام دهند به ویژه اگر ترامپ به واکنش‌های غیر قانع‌کننده نسبت به قضیه خاشقچی ادامه بدهد. اما حتی در صورت مخالفت کنگره، سیاست حمایتی آمریکا از عربستان تغییر نخواهد داشت بلکه بیشتر بن سلمان هدف قرار می‌گیرد تا کل حکومت سعودی.

پرونده خاشقچی گم می‌شود
این تحلیلگر آمریکایی همچنین به بی‌تفاوتی حکومت‌ها و نظام بین‌الملل به نقض حقوق بشر توسط کشورهایی مثل عربستان اشاره کرد و گفت: دنیا مدتهاست که خطر را احساس کرده است نه تنها در مورد نقض حقوق بشر از سوی حکومت سعودی بلکه از جانب بسیاری کشورهای دیگر نیز چنین است. از بی عدالتی‌هایی که ایالات متحده در مورد رنگین پوستان انجام می‌دهد تا اجبار مسلمانان اویغور از سوی دولت چین برای خوردن گوشت خوک و نوشیدن الکل در کمپ‌های به اصطلاح بازآموزی. دنیا نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد ناآگاه نیست. اما از آنجا که قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا، روسیه و چین در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی تسلط دارند، حقوق بشر آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود. حالا هم پرونده شکنجه و قتل فردی مانند خاشقچی در میان موارد مربوط به نقض روزمره حقوق بشر در همه جای دنیا که اغلب از سوی قدرت‌های بزرگ انجام می‌شود، گم خواهد شد.

وی گفت: این قدرت‌ها به دلایل ژئوپولتیک چشم خود را بر روی چنین موارد نقض‌ حقوق بشر در سطح جهانی می‌بندند. جامعه جهانی احتمالا فقط در برابر بن سلمان می‌ایستد تا او از سمت خود عزل شود و پادشاه فرد دیگری را به عنوان جانشین تعیین کند تا وضع موجود را حفظ کند.

مایلز هونیگ در پایان تأکید کرد: این واقعیت که خاشقچی روزنامه نگار بوده باعث ایجاد واکنش جدی علیه حکومت سعودی شده اما این حادثه احتمالا عمری کوتاه و عواقبی اندک برای آنها در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha