نمایش منشور حکومت علوی در فیلیپین/ استقبال مسیحیان+عکس
کد خبر: 3756478
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
به همت رایزنی فرهنگی ایران صورت گرفت؛

نمایش منشور حکومت علوی در فیلیپین/ استقبال مسیحیان+عکس

گروه بین‌الملل ـ دومین نمایشگاه مشترک ایران و فیلیپین و کارگاه خوشنویسی نستعلیق با عنوان «پیشگامان صلح میان ملت‌ها» در دانشگاه مسیحی فیلیپین برگزار و در آن نامه امام علی(ع) به مالک اشتر به نمایش درآمد.

به گزارش ایکنا؛ در هفته خوشنویسی ایران به همت رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری انجمن خوشنویسان شعبه مانیل، دانشگاه مسیحی فیلیپین (Philippine Christian University)، انجمن زنان فرهیخته ایران و فیلیپین، انجمن اسلامی دانشجویان مانیل و دانشکده هنر، علوم و فعالیت‌های اجتماعی دانشگاه مسیحی فیلیپین دومین نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی با عنوان «پیشگامان صلح میان ملت‌ها» دیروز(23 مهرماه) با حضور رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی مختلف فیلیپین در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در مانیل، این نمایشگاه با نمایش تابلوهای مشترک صلح هنرمندان ایرانی و فیلیپینی و تابلوهای نستعلیق نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر که به عنوان عالی ترین منشور حکومتی در سازمان ملل بایگانی شده است و همچنین مناجات‌نامه امام اول شیعیان همراه بود.

در این مراسم هوانیت گوان ( DR Junifen Gauuan)،  رئیس دانشگاه مسیحی فیلیپین، خانم امیلی تانگونان  (DR.Emillie tangonan) رئیس دانشکده هنر، علوم و امور اجتماعی این دانشگاه، خانم لوره آبایا  (lorea Abaya)جامعه شناس و عضو برجسته جنبش کاتولیکی «فوکولاره» شعبه فیلیپین، آلوین بلن کامینو (Alvin belen Kalvino) نماینده کمیسیون فرهنگ و هنر فیلیپین ( اِن – سی – سی –اِ)  به عنوان بالاترین مرجع فرهنگ و هنر در این کشور، خانم آنابلا گازمن(Anabelle guzman )، مدیر روابط عمومی دانشگاه امیلیو آگینالدو (Emilio Aguinaldo College) ، مارینا مریدا (Dr.marina g. Merida) از کالج  سنت اسکالستیک مانیل (College of Arts and Sciences St.Scholastica"s College -Manila  ) و دانشجویان رشته هنر و هنردوستان فیلیپین حضور داشتند.

در ابتدا مجری برنامه اظهار کرد: امروز گرد هم آمده‌ایم تا در برنامه‌ای با عنوان «پیشگامان صلح در میان ملت‌ها» به کار مشترک هنرمندان دو کشور ایران و فیلیپین در زمینه خوشنویسی(اشاره به خوشنویسی تابلوی هنر صلح) ارج نهاده و اهمیت توجه به خوشنویسی را مورد تأکید قرار دهیم زیرا کارهای هنری ایران به ویژه خوشنویسی در واقع کار دست و قلب انسان است.

سپس خانم امیلی تانگونان، رئیس دانشکده هنر، علوم و امور اجتماعی دانشگاه ضمن قدردانی ار رایزنی فرهنگی ایران در مانیل به خاطر برگزاری چنین نمایشگاهی، اظهار کرد: نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی که امروز همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی زیبای ایران در معرض دید شما قرار گرفته، نشان دهنده فرهنگ غنی ایران است و زیبایی و ظرافت در کارهای دستی هنری ارائه شده  بسیار برجسته و چشمگیر است زیرا نشانگر وجود هنرهای اصیل در میان ایرانیان بوده و جای تشویق فراوانی دارد.

تمجید از ایران
وی در ادامه خواستار تداوم همکاری‌های فرهنگی هنری رایزنی فرهنگی و دانشگاه مسیحیان فیلیپین شد و تأکید کرد: برپایی این گونه نمایشگاه‌ها، مشوق دانشجویان ما به ویژه دانشجویان رشته‌های مختلف هنری در توجه به هنر ایران است. این نمایشگاه در حالی برگزار شده که علیرغم وجود انواع خوشنویسی در میان همسایگان ما از جمله ژاپن، کره و چین تاکنون چنین اقدام شایسته و بایسته‌ای میان هنرمندان خوشنویس این کشورها و فیلیپین انجام نشده است لذا این اقدام رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین اقدامی مبتکرانه و قابل تمجید است.

نمایش منشور حکومت علوی در فیلیپین/ استقبال مسیحیان+عکس

تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، دیگر سخنران برنامه نیز اظهار کرد: به مناسبت روز ملی خوشنویسی در ایران من هم اکنون اینجا هستم تا خط ملی و نشان فرهنگی کشورم را در قالب هنر به اتفاق «تایپان لو سه رو» (Taypan lucero)، هنرمند جوان و فرهیخته فیلیپینی که برای حفظ و احیای میراث فرهنگی کشورش می‌کوشد و از طریق پنج اثر خوشنویسی مشترک خط «نستعلیق» و «بایی‌بایین  (Baybayin) عرضه کنیم . امروز نمایشگاه ما شاهد تابلوهایی از خط نستعلیق است که شما آن را مشاهده می‌کنید . یک بخش نیز به آثار اسلامی به ویژه، نامه حضرت علی(ع)، امام اول شیعیان به فرماندار خود مالک اشتر و مناجات و دعاهای آن حضرت تعلق گرفته است.

وی افزود: تعامل خط با دین و ادبیات سبب شده است که این هنر در طول سالیان عمر خود به یکی از مردمی‌ترین هنرها در ایران و به بخشی از هویت ملی شهروندان ایرانی تبدیل شود. تقوی در پایان ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه برای برگزاری این نمایشگاه گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری رایزنی فرهنگی، این نمایشگاه‌ها را در دیگر دانشگاه‌ها  نیز برگزار کنیم.

در ادامه تایپان لو سه رو، هنرمند خوشنویسی که با تندیس تقوی در خلق تابلوهایی مشترک همکاری داشته است، سخنرانی کرد و ضمن معرفی خود گفت: برای یک دوره کوتاه مدت چهار ماهه خوشنویسی به ژاپن سفر کردم و پس از بازگشت به فکر احیاء خوشنویسی یکی از انواع خطوط باستانی فیلیپین به نام «بایی بایین» افتادم و در این زمینه آغاز به کار کردم.

از ایران الگو بگیریم
وی افزود: تاکنون به ایران سفر نکرده‌ام اما با حضور در رایزنی فرهنگی با جلوه‌هایی از هنر زیبای ایران آشنا شدم. این که ایرانیان الفبای خود را گرامی داشته و ضمن پاسداشت، آن را با طلا تذهیب می‌کنند کاری قابل توجه و قابل ستایش است که لازم است ما فیلیپینی‌ها از آنان بیاموزیم که چگونه برای جلوه‌های مختلف هنر خویش احترام قائلند.

لو سه رو تأکید کرد: مایه افتخار من است که خانم دکتر تقوی، رئيس انجمن خوشنویسان مانیل که در روز ملی خوشنویسی ایران همکاری می‌کنم؛ بانویی که می‌کوشد در کنار همسرش رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل در قالب هنر، نمایشگاه عشق، صلح و جشن دوستی در کشورها بر پا کند، این موضوع  باید الهام بخش ما فیلیپینی‌ها در حفظ فرهنگ کشورمان باشد.

نمایش منشور حکومت علوی در فیلیپین/ استقبال مسیحیان+عکس

محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین نیز ضمن قدردانی از همکاری فیلیپینی‌ها در برگزاری نمایشگاه، سخنان خود را با این سؤال از دانشجویان که «می‌دانید ایران کجاست؟» آغاز کرد و در ادامه توضیحاتی درباره تاریخ و تمدن ایران اسلامی برای دانشجویان ارائه داد.

وی تأکید کرد: ایران با تاریخ و تمدن هفت هزار ساله خود و قرار گرفتن در یکی از کلیدی ترین مناطق آسیا و جهان  در طول تاریخ هرگز به کشوری حمله نکرده و شروع کننده جنگ با هیچ کشور و تمدنی نبوده است. ملت ایران در طول این هفت هزار سال تمدن فرهنگ و هنر، صلح و دوستی را به مردم جهان هدیه داده است و شما امروز شما شاهد هنرهای زیبای این مرز و بوم هستید .

منشور 1400 ساله
جعفری ملک اظهار کرد: هنر خوشنویسی ایران هنری مردمی است که در حال حاضر در ایران بیشترین هنرآموز را دارد این هنر به دلیل استفاده در متون ادبی و مذهبی علاوه بر جنبه هنری، قداست نیز دارد لذا شما در این نمایشگاه آثاری از جمله نامه امام علی(ع)، نخستین امام شیعیان به مالک اشتر فرماندار حضرت علی(ع) در مصر را مشاهده می‌کنید که ترجمه این نامه به صورت یک کتابچه در اختیار شما قرار گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: این نامه که حدود 1400 سال پیش نوشته شده است، ویژگی‌های یک منشور حکومتی را با خود دارد و هرکس آن را مطالعه کند به  تفکر خاص اسلام در زمینه حکومت، سیاست و جامعه پی خواهد برد.

بنا بر این گزارش، اهدای لوح‌های تقدیر به دست‌ اندرکاران و مسئولان دانشگاه مسیحی فیلیپین، اهدای تابلوی خوشنویسی «هنر صلح» به این دانشگاه و اهدای تابلوی سیاه مشق نستعلیق به رئیس دانشگاه به پاس همکاری شایسته در برگزاری نمایشگاه و برپایی کارگاه آموزش خوشنویسی توسط تندیس تقوی که با استقبال مواجه شد، از دیگر برنامه این رویداد هنری فرهنگی بود. خبرنگار بخش هنری روزنامه «مانیلا تایمز» نیز با این بانوی هنرمند ایرانی گفت‌و‌گو کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha