سوگواری حسینی به سبك هنرمندان فارس
کد خبر: 3749651
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

سوگواری حسینی به سبك هنرمندان فارس

گروه فرهنگی ـ همزمان با ایام دهه دوم محرم، هیئات مذهبی هنرمندان فارس در بوستان بعثت شیراز اقدام به اجرای برنامه‌های هنری متناسب با این ایام می‌كند.

به گزارش ایكنا از فارس، نشست خبری شورای سیاستگذاری تكیه هیئت مذهبی هنرمندان فارس امروز، دوم مهرماه در محل اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.
سپس مجید چیزفهم، رئیس انجمن خوشنویسان فارس در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره این هیئت پرداخت و گفت: هنرمندان به فراخور حالشان در این ایام هر یک به نحوی مراسمی دارند که به‌همت بسیج هنرمندان قرار شد این هیئت به‌صورت متمرکز وظیفه خود را در این رابطه انجام دهد.

سوگواری هنرمندان فارس به‌مدت 3 شب
وی با یادآوری اینكه با حضور اعضای انجمن‌های مختلف هنری از جمله شعر، موسیقی، نمایش و حتی خاطره‌گویی این هیئت تشکیل شد، گفت: بعضی از فلسفه‌های موجود این است که بعد از دهه محرم باید بیشتر مناقب این ایام تشریح شود، بنابراین به‌مدت سه شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان بعثت برنامه خودجوش مردمی داریم.
چیزفهم یادآور شد: طی روزهای 4 تا 6 مهرماه جاری برنامه‌های متنوع هنری با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری شیراز، حوزه هنری و بسیج هنرمندان فارس اجرا خواهد شد.
رئیس انجمن خوشنویسان فارس با یادآوری اینكه مراسم بداهه‌نویسی خوشنویسان نیز روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار خواهند شد، گفت: برنامه هیئت هنرمندان فارس ساعت ۱۹ تا ۲۰ به برنامه‌های جنبی از جمله بداهه‌نویسی، چاووش‌خوانی، تعزیه‌خوانی، نقالی و... اختصاص دارد.

بزرگترین تابلو نقاشی را امام حسین(ع) با نقش و رنگ خون کشید
احد ده‌بزرگی، پدر شعر آئینی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه بزرگترین تابلو نقاشی را امام حسین(ع) با نقش و رنگ خون کشید و بزرگترین خط را با دل و موی مژه نوشت، افزود: بزرگترین شعر عالم در عاشورا توسط سیدالشهدا سروده شد.
وی با تصریح اینكه سرچشمه هنر کربلا اوج اندیشه و عاطفه کربلا است، گفت: به گواه تاریخ ماندگارترین آثار که با امام حسین(ع) خلق شد از جمله از خطیب‌ها و شعرایی مانند حضرت سکینه، فاطمه صغری هستند.
پیشكسوت شعر آئینی فارس یادآور شد: حضرت ام البنین(س) با شعر، حماسه عاشورا حفظ کرد؛ بعد از شعر و خطبه، موسیقی بوده که به‌نام حضرت سکینه در دو تاریخ ادبیات عرب و تاریخ موسیقی ثبت شده است.

چاشنی اصلی حضور مردم، هنرمندان هستند
وی با بیان اینکه تعزیه و هنرهای نمایشی، نقاشی و... دست به دست هم دادند و کربلا را حفظ کردند، افزود: چاشنی اصلی حضور مردم، هنرمندان هستند؛ خطیب با شاعر و هنرمند باید در کنار هم قرار بگیرند که کارستان شکل بگیرد.
در ادامه مهدی فقیه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز گفت: بقایای عاشورا است که روی آن کار نشده است، چراکه شیراز پتانسیل دارد وقتی که ما پیرغلامان و شاعران آیینی را داریم.
رحیم هودی، بازیگر پیشكسوت تئاتر فارس نیز با یادکرد نام زنده یاد صادق همایونی پژوهشگر تاریخ تعزیه گفت: نوع عزاداری‌ها و تعزیه خوانی‌ها تغییر یافته است.
وی با بیان اینکه برای هنر تعزیه زشت است که بیننده را دچار بی نیازی از تشخیص هنر ناب و اصیل با اثر ناپخته کند، افزود: مردم در گذشته در تعزیه‌خوانی حضور داشتند، در حالی که اکنون تعزیه‌خوانی‌ها قادر به جذب مخاطب نیست.

انسانیت؛‌ مهم‌ترین درس هر مراسم سوگواری
هودی با انتقاد از اینكه سینه‌زنی‌های محرم تبدیل به مسابقه خرید طبل برای طفل و بزرگسال شده است، گفت: ساز کوبه‌ای به بزرگی در مراسم نشانه چیست؟ بدانیم در هر سینه‌زنی و تعزیه درسی که مهم می‌باشد انسانیت است.
هدایت رضایی، رئیس انجمن موسیقی فارس هم در این نشست گفت: روضه‌خوانی، تعزیه‌خوانی و مرثیه‌خوانی بر گرفته از گوشه‌های موسیقی و ردیف‌های آوازی ما است.
وی با تأکید بر اینکه مشکلاتی که پیشکسوتان اشاره کردند باید آسیب شناسی شود، گفت: نوای نی باید در این مراسم داشته باشیم؛ ما به جای طبل های بزرگ و کوچک باید دمام داشتیم که نیاز به احیا دارد.
انتهای پیام

captcha