یاد شهدای ارتش بسیار كمرنگ است/ جناح‌گرایی، مدافعان انقلاب را آزار می‌دهد
کد خبر: 3749271
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
دقایقی چند با یك یادگار دوران دفاع مقدس؛

یاد شهدای ارتش بسیار كمرنگ است/ جناح‌گرایی، مدافعان انقلاب را آزار می‌دهد

گروه اجتماعی ـ یكی از یادگاران دوران دفاع مقدس با یادآوری اینكه ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس 48 هزار شهید تقدیم انقلاب كرده است، گفت: متأسفانه نام و یاد شهدای ارتش بسیار كمرنگ است.

به گزارش ایكنا از فارس، دفاع مقدس، به عنوان یكی از ماندگارترین دوران‌های تاریخ ایران اسلامی، حماسه‌ای بود كه در آن تمام ملت ایران به سهم و وسع خویش نقش ایفا كردند.
با مرور تاریخ و مستندات جنگ و همچنین بازخوانی خاطرات یادگاران دوران دفاع مقدس به خوبی می‌توان به این مهم دست یافت كه ملت ایران در آن برهه با حفظ وحدت حول محور رهبری امام راحل توانستند حماسه‌هایی خلق كنند كه تا ابد بر تارك تاریخ این مرز و بوم بدرخشد.
در آن زمان تمام ملت ایران اعم از بسیج مردمی، سپاه، ارتش، نیروهای ژاندارمری و شهربانی (نیروی انتظامی)، جهاد سازندگی و غیره یك دست شده بودند تا ایران را به سلامت از بزنگاه‌ها عبور دهند و در این جنگ تمام عیار كه كشور ما در مقابل بسیاری از كشورهای دنیا قرار داشت، پیروز شوند.

تمام اقشار جامعه در پیروزی‌های دفاع مقدس سهیم بودند
به راستی، نقش هر كدام از اقشار مختلف مردم در آن دوران، نقش مهم و برجسته‌ای بوده است به طوری كه به هیچ عنوان نمی‌توان ادعا كرد كه پیروزی‌های دفاع مقدس مرهون یك قشر خاصی است بلكه همه در آن پیروزی‌ها نقش داشتند.
یكی از نیروهایی كه در آن دوران به زیبایی هرچه تمام‌تر درخشید، ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران است كه در آن شرایط بعد از انقلاب و كمبود تجهیزات رزمی به روز، توانست در كنار سایر نیروها جانانه از كیان این مرز و بوم دفاع كند.
در این گزارش دقایقی را پای سخنان یكی از یادگاران دوران دفاع مقدس از ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران می‌نشینیم. سرگرد بازنشسته علمدار زارع در آن دوران در لشكر 64 ارومیه و گردان 209 تانك به این انقلاب و نظام خدمت می‌كرده است.
وی در ابتدا خود را كمی معرفی كرد و گفت: من بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ارتش جمهوری اسلامی استخدام شدم و در آن دوران حدود 100 ماه در جبهه بودم. در آن زمان در مناطق كردستان، پیرانشهر، سردشت،‌ سومار خدمت می كردم و در عملیات‌های والفجر 2، كربلای 2، نصر 9 و در منطقه سومار از میهن اسلامی خود دفاع كردم.

رهبری پیامبرگونه امام، میان ملت ایران وحدت ایجاد كرد
زارع با یادآوری خاطرات آن دوران گفت: یكی از نكاتی كه در دوران دفاع مقدس بسیار متبلور بود این بود كه رهبری پیامبرگونه امام راحل باعث شد تا میان ملت ایران انسجام و وحدت ایجاد شود و همه اقشار جامعه با هم یكی شوند.
این یادگار دوران دفاع مقدس گفت: من دوستان زیادی داشتم كه به خاطر حفظ این آب و خاك از جان خود گذشتند و به فوز عظیم شهادت دست یافتند؛ به طوری كه امام راحل فرمودند به حق نیروی زمینی ما در نوك حمله ناجوانمردانه دشمن قرار داشت.
وی یادآور شد:‌ در آن دوران ما هر كدام كه به مرخصی می‌آمدیم گمان می‌كردیم كه این دفعه آخر است كه به خانواده خود سركشی می‌كنیم و دفعه بعد شهید خواهیم شد و شهادت را هم فوز عظیمی می‌دانستیم و به آن بسیار افتخار می‌كردیم.

روحیه شهادت‌طلبی موجب خلق حماسه‌ها شد
زارع با یادآوری فرمایشات امام راحل و شهدا مبنی بر اینكه شهدا در قهقهه مستانه‌شان «عند ربهم یرزقون» هستند، گفت: ما در آن دوران به این جمله واقعاً اعتقاد داشتیم و آن چیزی كه باعث شد ملت ایران حول محور ولی فقیه با جان و دل از كیان و ناموس خود دفاع كنند همین روحیه شهادت‌طلبی بود.
این یادگار دوران دفاع مقدس تأكید كرد: آن چیزی كه موجب شد تا ما بتوانیم سرافراز از جنگ تحمیلی بیرون آییم همین وحدت و یكپارچگی و همكاری تمام نیروها اعم از سپاه، بسیج، ارتش، ژاندارمری، جهاد سازندگی و غیره بود كه همه در یك جهت فعالیت می‌كردند.

تقدیم 48 هزار شهید از ارتش جمهوری اسلامی در دفاع مقدس
وی یاد شهدای ارتش را گرامی داشت و گفت:‌ جمعیت كل ایران در اوایل انقلاب حدود 36 میلیون نفر بود كه از این تعداد 250 هزار نفر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل به شهادت رسیدند؛ ارتش در آن زمان دارای 500 هزار پرسنل بود و از این تعداد، 48 هزار نفر در دفاع مقدس به شهادت رسیدند كه خوب است برای اینكه بتوانیم نقش ارتش را در دفاع مقدس یادآور شویم نگاهی به آمار شهدای آن نسبت به جمعیت ایران بیندازیم و مقایسه آماری انجام دهیم.

یاد شهدای ارتش بسیار كم‌رنگ است
زارع از كم توجهی‌ها نسبت به شهدای ارتش انتقاد كرد و گفت: متأسفانه چیزی كه مشاهده می‌شود این است كه علی‌رغم نقش پررنگ ارتش و تقدیم 48 هزار شهید در دوران دفاع مقدس، نام و یاد شهدای ارتش بسیار كم‌رنگ است و مظلومیت ما اینجاست.
این یادگار دوران دفاع مقدس باز هم رشادت‌های ارتش را در آن دوران یادآور شد و گفت: ما در آن زمان،‌ تنها با عراق درگیر نبودیم بلكه كل دنیا با ما می‌جنگید زیرا انقلاب ما نوپا بود و می‌خواستند آن را هر طور كه شده از پا درآورند.

انتقاد از جناح‌گرایی در اعطای مسئولیت‌ها در جامعه امروز
وی بیان كرد: نكته حائز اهمیت همان رهبری پیامبرگونه امام راحل بود كه همه را یكدست كردند و تأكید داشتند كه وحدت داشته و یكی باشیم؛ اینكه یك فرد كدام طرفی مهم نیست بلكه مهم كسی است كه به انقلاب اسلامی و نظام و مردم خدمت كند اما متأسفانه امروز مشاهده می‌كنیم كه وضعیتی در مملكت ما حاكم شده است كه به جناح‌ها و نگاه‌ها و سلائق سیاسی توجه می‌كنند و این مسئله ما را كه از این انقلاب دفاع كردیم رنج می‌دهد زیرا مهم كسی است كه به انقلاب خدمت می‌كند.
زارع تأكید كرد: بعد از امام راحل، ما اكنون گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستیم و هرچه ایشان بگویند تابع هستیم اما متأسفانه برخی یا از ولایت عقب مانده یا جلوتر از ایشان حركت می‌كنند.
این یادگار دوران دفاع مقدس در ادامه خاطراتی چند از آن دوران را ذكر كرد و گفت:‌ همرزمان ما در ارتش و گردان تانك با جان و دل از این مرز و بوم دفاع كردند به طوری كه گاهی اوقات ساعت‌ها در پشت تانك می‌جنگیدند و نمازشان را هم در همان حین اقامه می‌كردند.

اگر دفاع نمی‌كردیم ناموس ما در شهرها به تاراج می‌رفت
وی با بیان ینكه رزمندگان در آن دوران می‌گفتند ما باید از آب و خاك دفاع كنیم تا فردایی كه جنگ تمام می‌شود شرمنده خانواده‌ها نباشیم، گفت: اگر دفاع نمی‌كردیم ناموس ما در شهرها به تاراج می‌رفت لذا ما با تمام قوا جنگیدیم.
زارع در بخش پایانی سخنان خود از مسئولان درخواست كرد تا به خصوص در ایام هفته دفاع مقدس و در اجرای برنامه‌ها توجه بیشتری به نقش رزمندگان ارتش داشته باشند.
انتهای پیام

captcha