به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی، 23 شهریورماه برابر با شامگاه چهارم محرم، در جمع عزاداران حسینی حسینیه عاشقان ثارالله، کوی جانبازان منطقه 1 بندر بوشهر با ابراز اینکه در برخی موارد عدهای محدود ساختاری را شکل میدهند که این ساختار میتواند بر میلیونها افراد اثرگذار باشد که یکی از تأثیرگذارترین موضوعات در جامعه حوزه قضایی است، اظهار کرد: در ساختار قضایی باید قضات بتوانند بر جامعه اثرگذار و بهترین قضاوتکننده باشند.
ویژگی قضات جامعه از نگاه امیرالمؤمنین(ع)
نویسنده کتاب «جامعه مدنى و حاكميت مدنى» در ادامه با اشاره به اینکه حضرت امیرالمومنین، امام علی(ع) در نامهای نوشت «باید بهترین و صادقترین و خالصترین انسانها برای امر قضاوت انتخاب شوند»، افزود: از مهمترین ویژگیهای قضات در جامعه باید امور قضاوت آنها را دچار تنگی نکند، رفتارها بر قاضی اثرگذار نباشد، فشارهای سیاسی هیچ دخالتی بر تصمیمگیری نداشته باشد، برخورد تند مدعیها او را دچار لجبازی نکند، درونش به طمع میل پیدا نکند، مسائل شبههدار را سریع تصمیمگیری نکند و زمانی که به نتیجه رسید با قاطعیت تصمیم بگیرد.
رئیس مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی ادامه داد: تیم قضایی باید اقدامی برای کاهش جرم داشته باشد نه اینکه در حال توسعه زندانها باشد، بسیار افرادی هستند که به دلیل چکهای برگشتی در زندانها به سر میبرند در حالی که باید با مدیران بانکهایی که برای هر فردی چک صادر میکنند، برخورد شود.
مؤلف کتاب «روششناسی علوم اجتماعی» به ویژگیهای مثبت و سازنده فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: بدترین منکرات افرادی هستند که در ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آلوده میشوند و باید با این افراد برخورد قاطع صورت بگیرد که نمونهای از اصل امر به معروف و نهی از منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر برای پاسداری و حفظ حقوق الهی است
حجتالاسلام خسروپناه با بیان اینکه فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر برای پاسداری و حفظ حقوق الهی است، اظهار کرد: ساختار نظام تعلیمی و تربیتی که دانش بنیان نباشد و موجب رشد جامعه را فراهم نیاورد، آسیبزا و ساختارشکن است و افراد محافظهکار و افراد هراسان و چشم دوخته به امور دنیایی و مؤلفه قدرت زر و زور اگر در حوزه تعلیم و تربیت وجود داشته باشند، امر به معروف و نهی از منکر نمیتواند صورت بگیرد.
سادهزیستی امام و رهبری؛ بهترین الگو برای همگان
وی با تأکید بر اینکه سادهزیستی و سبک زندگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) بر اساس اعتراف مسئولان حاکمیتی بسیاری از کشورها به عنوان بهترین الگو و سبک زندگی است، عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت اساسیترین ساختار است که امام راحل تأکید داشتند دانشگاهها باید انسانساز و حوزه باید شیخ انصاریساز تربیت کند؛ اگر این کار صورت بگیرد میتوان اشاره کرد که ساختار درستی وجود دارد.
حرکت شهدای حوزه و دانشگاه در راه پایداری و پیشرفت نظام بود
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ساختار نظام تعلیم و تربیت حوزههای علمیه و دانشگاههای ایران باید انسانپرور و عالمپرور باشد، خیلی از دانشمندان و شهدای هستهای کشور مانند شهید علی محمدی از همین دانشگاهها بودند و خیلی از روحانیونی که در دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم به شهادت رسیدند از همین حوزههای علمیه بودند که در راه پایداری و پیشرفت نظام شهید شدند و این شهدا فرزندان همین حوزهها و دانشگاهها و مساجد و پایگاههای مقاومت بسیج محلات هستند و اما باید دانشگاه و حوزه هزاران نیروی انقلابی و ولایتمدار تربیت کند.
آخرتگرایی؛ یکی از مهمترین ویژگیهای صحابه حضرت اباعبدالله الحسین(ع)
رئیس مؤسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی در این مراسم با مطرح کردن اینکه با وجود ساختارهای اجتماعی ظلمساز در دوران قیام عاشورا چطور برخی از انسانها پیرو و صحابه امام حسین(ع) بودند؟، اظهار کرد: آخرتگرایی یکی از مهمترین ویژگیهای ثابتقدمی صحابه و یاران پیرو حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.
زراعت آخرت؛ تیپولوژی قرآن در تقسیمبندی افراد
حجتالاسلام خسروپناه در پایان به تفسیر آیه 20 سوره الشورى «مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ: كسى كه كشت آخرت بخواهد براى وى در كشتهاش مىافزاييم و كسى كه كشت اين دنيا را بخواهد به او از آن مىدهيم و[لى] در آخرت او را نصيبى نيست» پرداخت و بیان کرد: تقسیمبندی افراد در تیپولوژی قرآن بر اساس آیه 20 سوره الشورى است که قرآن به تقسیمبندی افراد بر اساس کشت آخرت تاکید دارد.
امیرحسین مؤمنی
انتهای پیام