اکبری مبارکه: فاجعه منا زخمی بر قلب بشریت است/ قابلیت بالقوه فیلم حج برای ارائه در فستیوال‌های جهانی
کد خبر: 3738670
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
حج ابراهیمی و انعکاس آن در عرصه فرهنگ و هنر/ 14

اکبری مبارکه: فاجعه منا زخمی بر قلب بشریت است/ قابلیت بالقوه فیلم حج برای ارائه در فستیوال‌های جهانی

گروه هنر ــ بازیگر سریال‌های «امام علی(ع)» و «مختارنامه» گفت: فاجعه منا، زخمی بر دل بشریت گذاشت که اندوه آن از قلب مسلمانان زدوده نمی‌شود؛ در این میان سینما قادر است گوشه‌ای از این درد را برای مردم دنیا تصویر کند تا چهره سفاک، دژخیمان آل سعود برای همگان آشکار شود.

کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره ظرفیت‌های فریضه عبادی و سیاسی حج برای ارائه در قالب‌های نمایشی اظهار کرد: برخی اتفاقات که به دلیل وسعت معنا و اهمیتی که دارد بار‌ها در سینما مدنظر قرار می‌گیرد. برای مثال تصویر‌سازی از انقلاب‌هایی که در جهان رخ داده یا اینکه جنگ‌هایی که اتفاق افتاده از جمله این موضوعات است، اما اگر بخواهیم تمام رویداد‌های مهم جهان را با هم مقایسه کنیم شاید هیچیک از آنها به اندازه فریضه عبادی – سیاسی حج دارای اهمیت نباشد، زیرا کل جهان به نوعی با آن در ارتباط است.

وی افزود: وسعت جهان اسلام امروز دیگر به مرز‌های کشور‌های اسلامی خلاصه نمی‌شود، بلکه در تمامی دنیا از اروپا گرفته تا آمریکا مسلمانان در آن حضور دارند. این جمعیت وسیع در ایام حج گردهم می‌آیند تا خدای متعال را ستایش کنند. این اتفاق مهمترین گردهمایی مسلمانان جهان است و زیباترین صحنه‌ای است که می‌توان در کل عالم یافت. در چنین شرایطی معتقدم یکی از ابزارهایی که انتظار می‌رود به خوبی تصویر این لحظه را ثبت کند، سینما است.

این بازیگر ادامه داد: اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم شاید تولید فیلمی که در آن حج به طور مستقیم تصویر شده باشد دور از ذهن است، زیرا تولید این کار به سرمایه‌ای نیاز دارد که تنها بخش دولتی از عهده تامین آن بر می‌آید. در ضمن سران کشور دست نشانده عربستان اجازه فیلمسازی در این کشور را به سینماگران نمی‌دهند و برای این کار توجیهات دینی دارند! اما در شرایط موجود می‌توان به طرق دیگر به موضوع مد نظر پرداخت.

بازیگر سریال «امام علی (ع)» با بیان این‌که پرداختن به موضوعی، چون وحدت جهان اسلام جز ضروریات است، گفت: این روز‌ها جهان به نوعی درگیر گروه سفاک و آدمکش است که به اسم اسلام دست به جنایت می‌زنند، درصورتی‌که رفتار آن‌ها کوچکترین ارتباطی با اسلام ندارد. اسلام دین رحمت و مهربانی است. این گفته را به خوبی می‌توان در سیره حضرت رسول(ص) مشاهده کرد. پیامبر رحمت و مهربانی همیشه لبخند بر لب داشت و با همه مهربانی می‌کرد، حتی با کودکان بازی می‌کرد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان از دین مبین اسلام جز رفعت انتظار داشت؟ با این توضیح اگر ما بتوانیم زیبایی حج را در قالب فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی به خوبی تصویر کنیم، در حقیقت افشاگر چهره دروغین داعشی‌ها هستیم.

اکبری مبارکه تاکید کرد: وقتی از الزام ساخت فیلم یا سریال در حوزه حج سخن می‌گویم به هیچ وجه منظورم تولیدات سطحی نیست، چون برخی مواقع ما تنها برای رفع تکلیف آثاری می‌سازیم که نه تنها جذابیتی ندارد، بلکه به نوعی باعث رفتار و عکس‌العمل‌های منفی نیز می‌شود، بنابراین بهتر است کاری که در این حوزه ساخته می‌شود توسط افرادی جلوی دوربین رود که به موضوع مورد نظر باور داشته و دغدغه ساخت چنین کاری را دارند. همچنین نهاد‌های مرتبط با حج هم باید در این زمینه ورود کنند تا با مشارکت آن‌ها کار‌های ارزشمندی تولید شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرداختن به فجایعی، چون منا و کشتار حجاج در سال ۶۶ نیز می‌تواند اقدامی تاثیرگذار در این حوزه باشد چنین توضیح داد: به نکته مهمی اشاره کردید، زیرا دو اتفاقی که از آن نام بردید زخمی بر دل بشریت نشانده است که هرگز فراموش نخواهد شد. در این دو اتفاق دژخیمان آل سعود با کشتاری که انجام دادند روی بسیاری از سفاکان تاریخ را سفید کردند، چون دستشان به خون بی‌گناهانی آغشته است که در حال عبادت به شهادت رسیدند. برای همین ضروری است در این حوزه حتما کار‌های ارزشمندی تولید شود.

بازیگر سریال «مختارنامه» اضافه کرد: ساخت فیلم درباره کشتار حجاج تنها نباید به تولید خلاصه شود، بلکه درباره نحوه پخش آن هم باید اقدامات خوبی انجام شود زیرا اگر کاری تولید کنیم، اما اثر مورد نظر جایی دیده نشود به نوعی سرمایه را هدر داده‌ایم، پس هم در داخل و هم در خارج از مرز‌ها باید به بهترین نحو آثار مربوطه را پخش کرد. مثلا در سراسر جهان هر ساله جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود که عموماً فیلم‌های ایرانی نیز در اکثر آن‌ها حضور دارند، برای همین اگر بتوان در برخی از این اتفاقات سینمایی، فیلم‌هایی با محوریت فجایع رخ داد به نمایش در آورد دنیا بیشتر با چهره فریب کار آل سعود آشنا خواهد شد.

وی درباره تجربه شخصی خود از فریضه عبادی – سیاسی حج گفت: من یک بار این سعادت را داشتم تا به سفر حج مشرف شوم. این تشرف نیز به کمک هیچ نهاد یا سازمانی نبود، بلکه یک سفر شخصی بود. این سفر را هیچگاه فراموش نمی‌کنم، زیرا احساس می‌کنم بعد از این اتفاق زندگی من به نوعی تغییر کرد، اما در این رابطه ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم، آن هم این‌که ما باید شرایطی را پیش بیاوریم تا همه این امکان را داشته باشند تا به سفر حج مشرف شوند، برای همین اگر افرادی توان این را دارند تا دیگران را به این سفر مشرف کنند از این عمل دریغ نورزند، چون فکر می‌کنم این عمل نزد خداوند متعال، همان اجر و پاداش حج را داشته باشد.
 
گفت‌و‌گو از داود کنشلو
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha