سمفونی «پیروزی» پاسداشتی برای ارزش‌های دفاع مقدس است
کد خبر: 3738534
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
علی‌اکبر صفی‌پور:

سمفونی «پیروزی» پاسداشتی برای ارزش‌های دفاع مقدس است

گروه هنر ــ مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی گفت: سمفونی «پیروزی» به سفارش بنیاد شهید توسط بنیاد فرهنگی رودکی تولید خواهد شد تا به نوعی اشاعه‌گر فرهنگ دفاع مقدس باشد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام و‌المسلمین کاویانی راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و علی اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، درباره اجرای سمفونی پیروزی به مناسبت 21 مرداد سالروز ورود آزادگان امروز 23 مرداد ماه در تالار رودکی برگزار شد. این نشست به واسطه اجرا با تمام جلسات مشابه تفاوت داشت، چون خبرنگاران به صورت ایستاده با مسئولان این برنامه به گفت‌و‌گو پرداختند.

در این مراسم علی‌‌اکبر صفی‌پور در گفت‌و‌گو اختصاصی خود با ایکنا درباره این رویداد اظهار کرد: این سمفونی ارزشمند فردا رونمایی خواهد شد. این کار همکاری مشترکی بین بنیاد شهید و امور ایثارگران  با بنیاد فرهنگی هنری رودکی است. مضمون سمفونی مورد نظر نیز، پاسداشت آزادگان است؛ بزرگانی که با ایثار خود این ملت را سرافراز کردند.

وی افزود: این سمفونی به سفارش بنیاد شهید تولید شده و استاد مجید انتظامی آن را ساخته است. رهبری ارکستر را نادر مرتضی‌پور بر عهده دارد که یک گروه 13 نفره او را در اجرای این کار ارزشمند یاری می‌رسانند. 48 نفر از این گروه خواننده کر و 80 نفر اعضای این ارکستر هستند. تمام تلاش‌هایی که هم در این رابطه انجام شده، یک هدف را دنبال می‌کرده است. آن هم این است که با زبان هنر و موسیقی بتوانیم حماسه‌هایی که رزمندگان به ویژه آزادگان در جنگ تحمیلی داشتند به گوش دنیا برسانیم.

این مدیر درباره عملکرد بنیاد فرهنگی هنری رودکی اظهار کرد: در دو سالی که من در بنیاد فرهنگی هنری رودکی حضور داشته‌‌ام، چند کار خیلی خوب در حوزه دفاع مقدس انجام شده است. برای مثال اجرای احمد پژمان، سمفونی روح الله از جمله این اقدامات است. همچنین درصدد هستیم قطعات جدیدی نیز با محوریت موضوعات دفاع مقدسی و انقلابی به گروه‌های دیگر سفارش دهیم. این اقدامات هر چند تلاشی کوچک است، اما کوچک بودن این تلاش نباید بهانه‌ای برای کم کاری ما باشد. برای همین ما تلاش خود را می‌کنیم، اما این‌که در رسیدن به خواسته مورد نظر موفق بوده‌ایم، مردم باید آن را قضاوت کنند.

صفی‌پور درباره نقش و جایگاه نهاد‌ها و سازمان‌ها در ارتقای موسیقی انقلاب تاکید کرد: بخش دیگری از فعالیت ما این بوده که سازمان‌ها و نهادهایی که در این حوزه علاقمند به کار هستند از خدمات ما بهرمند شوند. برای مثال در سمفونی پیروزی، سفارش دهنده بنیاد شهید است، اما اجرا کننده ما هستیم .

وی درباره ظرفیت‌های فرا مرزی موسیقی برای تبلیغ مفاهیم انقلاب گفت: بحث دیگری که درباره این سمفونی می‌خواهم مطرح کنم به ظرفیت‌های بین‌المللی این سمفونی مربوط می‌شود.  موسیقی زبانی بین‌المللی دارد که اگر به زبانی زیبا، ساخته شود برای همه مردم دنیا جذاب خواهد بود به ویژه کارهایی که پیامشان آزادگی است. با این توضیح کارهایی نظیر سمفونی «پیروزی» این توان را دارد تا به گوش تمام مردم دنیا برسد، البته فضای مجازی قادر است ابزاری کارآمد برای رسیدن به هدف مورد نظر باشد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره دستاوردهای اقتصادی چنین سمفونی‌ها چنین توضیح داد: در بنیاد رودکی ما هیچگاه در پی این نبوده‌ایم که از کارهایی ارزشی به عنوان منبعی برای درآمدزایی سود بریم. برای همین هم بدون کوچکترین چشم داشتی به موضوعات مادی کارهای مورد نظر تولید خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام کاویانی راد در گفت‌و‌گویی که با ایکنا داشت نیز پیرامون این رویداد هنری اظهار کرد: این سمفونی با همکاری صمیمانه بنیاد رودکی به مناسبت ورود آزادگان سرفراز به کشورمان برگزار می شود. این سمفونی که پیروزی نام دارد چهارمین کاری است که بنیاد شهید طی چند سال گذشته بانی تولید آن بوده است. این کار قدمی است در جهت پاسداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، برای همین تلاش کردیم از بهترین افراد برای ساخت این سمفونی بهره ببریم.

وی درباره ضرورت‌های پرداختن به چنین موضوعات در حوزه موسیقی این‌گونه توضیح داد: مفاهیم متعالی و الهی به اندازه‌ای وسیع هستند که در تنها در قالب یک فرم نمی‌توان آنها را مد نظر قرار داد، پس تمامی حوزه‌ها به اندازه ظرفیت خود می‌تواند اشاعه دهنده آموزه‌های الهی و انقلابی باشند. در همین راستا موسیقی به عنوان یکی از جذابترین ابزارها در جهان امروز می‌تواند مسیر خوبی برای تبلیغ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس باشد، البته به شرطی که کار مورد نظر در چارچوب‌های انقلاب و شرع قدم بردارد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران متذکر شد: پر واضح است که در حوزه هنر تنها موسیقی نیست که می‌تواند ارزش‌ها را اشاعه دهد، بلکه عرصه‌های دیگر هنر نیز این توان را دارد. برای همین بنیاد شهید تلاش خواهد کرد تا از دیگر عرصه‌های هنر هم برای رسیدن به خواسته مورد نظر بهره ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ما در چهار دهه گذشته توانسته‌ایم از هنر به ویژه موسیقی در جهت ارتقای مفاهیم دینی و الهی سود ببریم؟ چنین توضیح داد: اگر بخواهیم موسیقی خود را با آنچه که به اسم موسیقی قبل انقلاب وجود داشت، مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که ما پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته‌ایم، اما این‌که بخواهیم آن را از این دریچه بررسی کنیم که تا چه به آرمان‌های مد نظرمان نزدیک شده‌ایم باید پیرامون آن بحث کرد.

کاویانی راد در انتها تاکید کرد: تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد تا  هنر موسیقی به سمت قهقرا برود، موسیقی غیر مجاز گواه بارز این ادعا است، برای همین ساخت و حمایت موسیقی ارزشی کمک می‌کند تا به نوعی جلوی کارهای بی‌کیفیت گرفته شود.

گزارش از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha