اتکای کشور به خروجی پژوهش‌های کاربردی است/ گردش مدیران نباید خللی در اجرای طرح‌ها ایجاد کند
کد خبر: 3737565
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
پورعابدی گفت:

اتکای کشور به خروجی پژوهش‌های کاربردی است/ گردش مدیران نباید خللی در اجرای طرح‌ها ایجاد کند

گروه دانشگاه ــ معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: مسئولان و دولتمردان باید روی این موضوع اتفاق نظر داشته باشند که اداره کشور و توسعه آن متکی به خروجی پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای مشخص در داخل است تا در گردش دولت‌ها و مدیران، طرح‌ها و برنامه‌ها دچار خلل و عقب‌گرد و تغییر نشوند.

محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه همواره یکی از ماموریت‌های جهاد دانشگاهی، رصد چالش‌ها، مسائل و مشکلات موجود در کشور بوده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی ضمن رصد این مسائل، می‌تواند پاسخ‌های فناورانه و دانش‌بنیان و راه‌حل‌های مبتنی بر پژوهش و فناوری برای حل این مسائل ارائه کند. جهاد دانشگاهی در حدود ۴ دهه فعالیت خود همواره این ماموریت را مدنظر داشته و سعی کرده با ساختار‌های منعطف و چابک نقش خود را به درستی ایفا کند و در بررسی موضوعات و مسائل چالشی سطح جامعه راه حل‌هایی ارائه دهد. اگرچه در بعضی موارد از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی به طور کامل استفاده نشده است.
 
وی ادامه داد: در شرایط حاضر و با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که ممکن است علیه جمهوری اسلامی وضع شود، به نظر می‌رسد نهاد‌هایی مانند جهاد دانشگاهی که ساختار منعطفی دارند و دولتی هم نیستند می‌توانند نقش آفرینی مناسب‌تری در شرایط تحریم داشته باشند و ما بتوانیم به طور جد و قاطع بگوییم که در دوران تحریم، ما می‌توانیم.

پورعابدی با بیان اینکه اگرچه از تحریم استقبال نمی‌کنیم و در این دوران مشکلاتی در تهیه مواد، تجهیزات، قطعات و ارتباطات بین‌المللی ایجاد می‌شود، گفت: این شرایط و تحریم‌ها می‌تواند فرصت‌هایی برای ما ایجاد کند که بتوانیم نگاه جدیدی به توان داخلی خود و بحث بومی سازی و باور به اینکه منابع انسانی و جوانان توانمندی داریم، داشته باشیم و بسیاری از محصولات و فناوری‌هایی که قابلیت بومی سازی در کشور دارد را مورد توجه قرار دهیم، هم ارزش افزوده خواهد داشت و هم در بحث اشتغال، شغل بیشتری ایجاد می‌شود.

معاون پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی یادآور شد: هم‌پای جهاد دانشگاهی در تمامی طرح‌هایی که اجرا کرده، مدیران خودباور و ریسک‌پذیری در صنعت وجود داشته و همواره منتظر بوده‌اند این پروژه‌ها و فناوری‌های تولید جهاد را به کار گیرند و اگر مشکل و مسئله‌ای هم وجود داشته به یاری جهاد آمدند. در واقع آنجایی که مسئولان حاضر بودند اندکی ریسک و توان داخل را باور کنند موفق بوده‌ایم. این موضوع در تمام حوزه‌ها اعم از فنی مهندسی، پزشکی، حمل و نقل و ریلی و علوم انسانی وجود داشته است.

وی افزود: اگر چه در مواقعی که مسئولان حمایتی نکرده‌اند دست برنداشته‌ایم و تنها پروژه‌ای که می‌توانست در مدت زمان کوتاه‌تری اجرا شود، سال‌ها به طول می‌انجامید و در این فاصله فرصت‌هایی را هم از دست می‌دادیم. البته نمی‌توانیم بگوییم حمایت‌ها و یا عدم حمایت‌ها صد در صدی بوده است.

پورعابدی یکی از مشکلات در انجام پژوهش‌ها و اجرای طرح‌های پژوهشی را رد کردن طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی در گردش مدیران و مسئولان دانست و گفت: باید به این باور برسیم که اگر می‌خواهیم به یک توسعه متوازن دست یابیم باید کشور را به صورت دانش بنیان اداره کنیم. این باور ابتدا باید در تمام مسئولان ارشد کشوری ایجاد شود و تا زمانی که به این باور نرسیم که مسائل، موضوعات و چالش‌های اجتماعی خود را باید با راه حل‌های منطقی و راه حل‌هایی که خروجی مطالعات و پژوهش‌های ما باشد اداره کنیم، به جایی نخواهیم رسید. این مسئله در وهله اول نیاز به فرهنگ سازی دارد. بعد از ایجاد این باور باید برنامه‌های توسعه مشخصی داشته باشیم و تمامی مسئولان و جناح‌های مختلف سیاسی در کشور روی آن اتفاق نظر داشته باشند که در گردش دولت‌ها و مدیران این برنامه‌ها دچار خلل و عقب‌گرد و تغییر نشوند.

وی همچنین افزود: باید به جایی برسیم که تعامل خوبی با خارج از کشور داشته باشیم، چرا که هم پژوهش و هم صنعت ما در تعامل با بیرون و دنیا است که می‌تواند به شکوفایی بیشتر برسد. همدلی و وفاقی که در کشور می‌تواند صورت بگیرد خیلی می‌تواند موثر باشد. شعار امام (ره) که فرمودند: «ما می‌توانیم» بسیاری از چالش‌های مدنظر ما را از بین خواهد برد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، ثبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ارتباطات بین‌المللی و وفاق و همدلی نه تنها بر حوزه پژوهش و فناوری بلکه بر تمام حوزه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد و کشور را در مسیر توسعه پایدار یاری کند.

پورعابدی یادآور شد: ماموریت اصلی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی، انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای است. خروجی پژوهش‌ها باید بتواند چالش، مشکل و مسئله‌ای را از جامعه حل کند و مردم به صورت محسوس این تغییرات را در اقتصاد خانواده و رفاه خانواده مشاهده کنند.

وی افزود: در این زمینه مهمترین کاری که در جهاد انجام داده‌ایم این است که حوزه‌های فعالیت و توانمندی‌های خود را مشخص و سعی کردیم منابع و ساختار‌ها را در این حوزه‌ها تجمیع کنیم. چند ماموریت اساسی در حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی، منابع طبیعی و کشاورزی تعریف کرده‌ایم و ماموریت‌های ملی را در این حوزه‌ها می‌پذیریم تا بتوانیم در این حوزه‌ها که در کشور با چالش‌هایی روبرو هستیم، راه‌گشا باشیم.

پورعابدی افزود: در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی که از صنایع مادر و پیش‌ران هستند، تمرکز جهاد بر ساخت تجهیزات و تامین مواد شیمیایی است. کار‌های ارزشمندی مانند ساخت و تولید دکل حفاری، مته‌های حفاری و بازوی بارگیری نفت انجام شده. همچنین بحث آب شیرین کن‌ها با توجه به نیاز کشور به تامین آب مصرفی مورد نیاز و مسائل اقلیمی و نیز بحث حمل و نقل ریلی از ماموریت‌های ویژه جهاد در این عرصه‌ها است.

وی گفت: در حوزه علوم انسانی و اجتماعی هم بحث خانواده، آسیب‌های اجتماعی، مسائل اقتصادی و اجتماعی مسائلی است که درباره آن‌ها کار می‌کنیم. نتایج آن‌ها در اختیار سیاستگذاران قرار خواهد گرفت. همچنین در حوزه کشاورزی تلاش داریم با استفاده از کشاورزی هوشمند بهره‌وری خود را در این عرصه افزایش دهیم و با توجه به شرایط جدید اقلیمی کشور و با استفاده از بحث اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی این بهره‌وری را افزایش دهیم.

انتهای پیام
captcha