پایان كار سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی
کد خبر: 3733012
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

پایان كار سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی

گروه فرهنگی ـ مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در شهرستان گراش برگزار شد.

پایان كار سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی/ عشق به ائمه؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های هویت ایرانی

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) شب گذشته، اول مردادماه به میزبانی شهرستان گراش برگزار شد.
در این مراسم علاوه بر جمعی از مسئولان استانی و كشوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برجسته‌ترین شاعران و ادیبان و فرهنگوران كشور نیز حضور داشتند.

ایرانیان توانستند بهترین شناخت را از دین مبین اسلام بیابند
صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: اندیشه ذوقی و شهودی تمدن ایرانی که بر پایه وصال نور در سلوکی برای کشف زیبایی جمال ذات خداوندی استوار بوده، مقرر گشته است تا بستری متعالی برای حضور برترین نوع خداجویی و وحدانیت بشری باشد و آیینه‌ای باشد برای دیدن تجلیات ذات حق که بر قلب بهترین انسان‌ها نازل شده است و درک چهارده چشمه نور که هر کدام چراغی منیرند در راه بازگشت نوع بشر به سوی خالق بی همتا. از این‌روست که ایرانیان توانستند بهترین شناخت را از دین مبین اسلام بیابند.
وی با یادآوری آموزه‌های دین مبین اسلام تأكید كرد: دین اسلام از منظر اندیشه‌های متعالی ایرانی، نه تنها مجموعه‌ای از اصول بندگی، بلکه به عنوان مسیری مستقیم و هموار برای وصال نور، باعث شده است تا انسان ایرانی از عمق جان، وجود شریف رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، به‌عنوان نزدیک‌ترین راه شناخت معبود، بستایند و بدان عشق ورزند.
سهرابی بیان كرد: باور عمیق ایرانی که ائمه اطهار را واسطه‌ای برای نزول فیوضات خداوند رحمان، می‌دانستند، خاک این دیار کهن را به آسمانی برای طلوع هشتمین خورشید بی غروب عالم امکان، بدل گردانید، خاکی که رشک افلاک شده است و طلوع نوری که از پرتوش تا ابد سرزمین ایران، عرصه خلق شورانگیزترین دلدادگی‌ها به ذات اقدس خداوندی خواهد بود، نوری که از خطه بهشتی طوس در جان همه ایرانیان روشنایی گسترانیده است؛ حلقه‌ای مستحکم در اتحاد معنایی جغرافیای سرزمینی شده که صاحب هویتی بر پایه ادبیات و هنری فاخر در گلستانی پر گل از اقوام مختلف است.

پایان كار سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی/ عشق به ائمه؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های هویت ایرانی

ادبیات، ویژگی بارز تمدن عظیم ایرانی اسلامی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه سخنان خود با یادآوری ظرفیت‌های ایران اسلامی گفت: ادبیات ایرانی و به‌خصوص شعر که ویژگی بارز تمدن عظیم ایرانی اسلامی است، هم باعث شکل‌دهی و انسجام فرهنگ ایرانی با وجود قومیت‌های متعدد بوده و هم مستعدترین عرصه تداوم و استمرار فرهنگ ایرانی - اسلامی را فراهم آورده است.
وی تأكید كرد: با باوری استوار و مستحکم می‌توان ادعا کرد، عشق به چهارده تجلی‌گاه انوار جمال خداوندی، از مهم‌ترین ویژگی‌های هویت ایرانی، نقشی اساسی و غیر قابل چشم پوشی در انسجام جغرافیای معرفتی کشوری بوده است، که هر گوشه آن با رایحه‌ای خوش بو از قومیتی شناخته می‌شود.
وی افزود: هر چند بروز عمق چنین باوری در روزگاران گذشته با مشکلات فراوانی رو به‌رو می‌شده است و حتی دلدادگان به آن مورد ستم قرار می‌گرفته‌اند ولیکن ایرانی عاشق، با به دست آوردن مجالی اندک و با یافتن روزنه‌ای حتی باریک به سوی نور، ذره صفت، رقص کنان، هم خویش را به آن روشنایی‌های بی پایان می‌رسانیده است و هم با بروز عشق به آن بزرگواران، تلاشی در خور برای تعالی فرهنگ ایرانی صورت می‌داده است.
سهرابی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌های رضوی در كشورمان بیان کرد: در پس قرن‌ها دلدادگی، شاهد آن هستیم که به لطف خداوند، ایران اسلامی که با دستان معمار کبیرش حضرت امام خمینی(ره) بنیان نهاده شده و با رهبری، رهبر فرزانه انقلاب، قوی‌ترین بستر بروز دلدادگی‌ها به ماهیت اساسی اسلام، فراهم آورده است، تا جایی که هویت رضوی یکی از شاخصه‌های ایران عصر حاضر است. عصری که آسمان ایران اسلامی روشن‌تر از همیشه تاریخ به برکت وجود شریف حضرت امام رضا(ع)، احمدبن موسی(ع) و حضرت معصومه(س) می‌درخشد.

دریافت 1300 اثر از 13 استان به دبیرخانه جشنواره
مدیركل ارشاد فارس همچنین به سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی اشاره كرد و گفت: مشارکت چشمگیر شعرا و افزایش ٩٠ درصدی آثار دریافتی در سومین جشنواره رضوی، بالغ بر ١٣٠٠ اثر از ١٣ استان و همچنین ارسال ٣٥٢ اثر از ٣٣ گویش مختلف به این جشنواره، بیانگر عمق دلدادگی اقوام ایرانی به هویت رضوی است که جز در بستر انقلاب اسلامی هرگز مجال بروز در این ابعاد چشمگیر حاصل نمی‌آمد که این خود از برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی در پاسخ به درخواست فرماندار شهرستان گراش مبنی بر استقرار دبیرخانه دایمی جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی در این شهرستان گفت: سیاست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تمرکززدایی و انتقال جشنواره‌ها به شهرستان‌ها است تا از بتوانیم از پتانسیل شهرستان ها استفاده کافی و وافی را داشته باشیم لذا مکاتبات اصلی را با بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) انجام خواهیم داد و در صورت موافقت، دبیرخانه را به صورت دائم به شهرستان گراش منتقل کنیم.

بیانیه هیئت داوران
در ادامه این مراسم خلیل شفیعی، دبیر تخصصی سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی به بیان نكاتی درباره این جشنواره پرداخت و از اضافه كردن بخش «امام رضا(ع) و امین ولایت» به این جشنواره قدردانی و سپس بیانیه هیئت داوران را قرائت كرد.

پایان كار سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی
در این بیانیه آمده است:‌
به نام خداوند جان آفرین
سومین جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی با استعانت از درگاه احدیت ضمن سپاس از کلیه دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در جشنواره توجه شاعران عزیز را در ابتدا به نکات ذیل جلب می‌کنم:
١- سرودن از امری معطوم مثل روایت‌های تاریخی و مذهبی لزوماً به معنای بازنمایی عین تاریخ نیست، شاعر می‌تواند انعکاسی از آن معنای معلوف را با آیینه شهر خود به مخاطب بازتاباند به دیگر سخن شاعر تنها به عنوان یک ویرایشگر پدیده‌های تاریخی نباید خود را تنزل دهد چرا که مخاطب با مراجعه به اصل متون مستدل‌تر مستندتر می‌تواند به سرچشمه دست یابد. شعر مجالی است برای راهیابی به هزارتوهایی زیبایی و تفکر و شعر مذهبی موفق لزوما شعری نیست که پر از احادیث و روایات گوش آشنا باشد.
٢- نباید دور از نظر داشت وقتی از شعر رضوی حرف می‌زنیم ابتدا قرار است از شعر سخن بگوییم، هم از این رو توفیق در شعر، ساختار، زبان و دیگر عناصر زیبایی شناسایانه شعر مورد توجه خاص هیات داوران بوده است.
٣- پرداختن به وضعیت معاصر انسان به معنای عام و ادبیات رضوی به معنای خاص آن و تاثیر فرهنگ رضوی بر آن در شعر که امکانی امروزین است در بسیاری از شعرها امیدوارکننده بود. سروده‌هایی که ضمن دوری از مستقیم گویی تلاش کردند به ساحت‌های هنری جدیدی از این تفکر نزدیک شوند اگر چه با برخی شعرهایی هم مواجه بودیم که سعی در بازنمایی محض و بی کم و کاست روایات تاریخی داشتند.
٤- هیئت داوران آمار بالای شرکت‌کنندگان زن در این جشنواره را نشانه معنادار می‌داند و آن را به برکت چنین مضمون لطیفی به فال نیک می‌گیرد. زنانی که کمتر مجال روایت‌گری در طول تاریخ داشتند.
٥- درآمیختگی اندیشه رضوی با مقولاتی مثل انقلاب، دفاع مقدس، مراسم و آداب رایج، جوانان، معضلات اجتماعی و غیره در چند شعر نشان از هوشمندی، دغدغه مندی و آشنایی با وضعیت شاعران دارد.
٦- سرودن یک اتفاق انسانی است، تمام کسانی که شعری به دبیرخانهجشنواره ارسال کردند برندگان حقیقی این همایش هستند. داوری آثار هنری امری نسبی و انسانی است و احتمال هر خطایی در آن می‌رود. در واقع چند شعر برگزیده هیئت داوران به سبب محدودیت در انتخاب و به نمایندگی از تمام شرکت‌کنندگان برگزیده شده‌اند.

یادآور می‌شود، در بخش دیگر این مراسم از كتاب «رودهای البرز، چشمه‌های زاگرس» متشكل از مجموعه اشعار برگزیده شرکت‌کنندگان در جشنواره که با تیراژ ١٠٠٠ نسخه و حجم ٥٢٨ صفحه چاپ شده است، رونمایی شد و در پایان نیز از 33 برگزیده جشنواره در 11 گویش تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام

captcha