تشریح برنامه‌های اختتامیه جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی
کد خبر: 3731303
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲

تشریح برنامه‌های اختتامیه جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی

گروه فرهنگی ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تشریح برنامه‌های مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی شعر اقوام ایرانی رضوی، گفت: این مراسم ساعت ۲۲ روز اول مردادماه امسال به میزبانی شهرستان گراش برگزار خواهد شد.

تشریح برنامه‌های اختتامیه جشنواره ملی شعر اقوام ایرانی رضوی/ اعطای احكام اعضای جدید شورای قرآنی فارس

به گزارش ایكنا از فارس، صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز، 27 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی شعر اقوام ایرانی رضوی خبر داد و گفت: این مراسم ساعت 22 اول مردادماه امسال به میزبانی شهرستان گراش برگزار خواهد شد.
وی با یادآوری اینكه این جشنواره از سری جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) است، گفت:‌ جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری بین‌المللی امام رضا(ع) از سال 83 تاكنون در ایام دهه كرامت در بخش‌های مختلف هنرهای هفت گانه در سراسر كشور و بلكه سایر كشورها برگزار می‌شود كه تا سه سال پیش جشنواره هنرهای تجسمی رضوی در فارس برگزار می‌شد اما از آن سال به بعد برگزاری جشنواره شعر اقوام ایرانی رضوی به عهده استان فارس محول شد.

اشاره به اهداف و موضوعات جشنواره
سهرابی، هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری، معرفی و گرامیداشت كسانی كه در حوزه هنرهای رضوی فعالیت می‌كنند، برشمرد و گفت: جشنواره شعر اقوام ایرانی در موضوع‌های مختلفی نظیر امام رضا(ع) و خانواده، امام رضا(ع) و جامعه اسلامی، سیر زندگی امام رضا(ع) و بخش ویژه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

ارسال 1500 اثر به دبیرخانه جشنواره
مدیركل ارشاد فارس با یادآوری اینكه سال گذشته این جشنواره در 10 گویش فراخوان داد كه 353 اثر از سراسر كشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: امسال این جشنواره در 11 گویش فراخوان داد كه یك هزار و 500 اثر از 13 استان وارد دبیرخانه جشنواره و از این تعداد یك هزار و 300 اثر منطبق با موضوعات جشنواره بود و بعد از انجام داوری آثار در استان‌هایی كه گویش‌های مرتبط داشتند، در نهایت 29 نفر اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

تجلیل از 29 نفر برگزیده
وی با تصریح اینكه در مراسم اختتامیه از این 29 نفر تجلیل به عمل خواهد آمد، گفت: امسال چند اتفاق برای نخستین بار در این جشنواره رخ داد یكی تمركززدایی از مركز استان به شهرستان‌ها در میزبانی این جشنواره و دیگری استقبال چند برابری نسبت به سال گذشته بود.
سهرابی مكان برگزاری این مراسم را حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) گراش اعلام كرد و گفت: در اجرای این برنامه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و همچنین فرمانداری و تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان گراش ما را در برگزاری این برنامه یاری دادند.
مدیركل ارشاد فارس در ادامه به گویش‌های این جشنواره اشاره كرد و گفت:‌ لری، بلوچی و ابهری، مازندرانی، استرآبادی و طبری، كردی و گویش‌های وابسته از قبیل اورامانی، كورمانجی، گورانی، زازا، گویش‌های فارسی از قبیل لارستان، گراش، اوز، فیشور، اشكنان، اسیر، فداوی، اهل، خنجی، بستكی و بندری، گویش‌های كوهمره‌ای وابسته به دوسیان، كنده‌ای، سمقانی، نودانی، پاكونی، شورابی، بایگانی، گویش‌های منفرد فارس نظیر سیوندی، عبدوی، كلائی، كرشی و كرونی، گویش‌های مركزی مانند نطنزی، میمندی، جوشقانی، قهرالدین، زفره‌ای، سده‌ای، خوزوقی، كهكی، اناركی، گویش‌های سمنانی شامل سرخه‌ای، لاس‌گردی، شه‌میرزادی، سنگسری، خوری، شوشتری، دزفول، بهبهانی، آذربایجانی، مشهدی، گنابادی و غیره از جمله این گویش‌ها هستند.

رونمایی از كتاب آثار برگزیده جشنواره
وی با بیان اینكه در این جشنواره خلیل شفیعی مسئولیت دبیر اجرایی جشنواره را به عهده داشتند، گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره از كتاب آثار برگزیده این جشنواره به نام «رودهای البرز، چشمه‌های زاگرس» رونمایی خواهد شد.
سهرابی این نكته را یادآور شد كه نفرات اول تا سوم جشنواره‌های رضوی به مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد مقدس به‌مدت 4 روز دعوت می‌شوند.

اعطای احكام اعضای جدید شورای فرهنگ عمومی و شورای توسعه قرآنی فارس
مدیركل ارشاد فارس در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر زمان‌های برگزاری نشست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای فرهنگ عمومی با توجه به تغییرات امامت جمعه شیراز و همچنین مدیریت كل ارشاد فارس، گفت: روز گذشته احكام جدید شورای فرهنگ عمومی استان و همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان از سوی وزارتخانه صادر و خدمت آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اهدا شد لذا در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در اولین فرصت جلسات این شوراها را برگزار كنیم.
وی در پایان تأكید كرد كه تلاش ما بر این است كه جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای فرهنگ عمومی به‌صورت منظم و دارای خروجی برگزار شوند.
انتهای پیام

captcha