خاشع كردن فرد؛ از بهترین راه‌های دعوت به نماز
کد خبر: 3722703
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
بحرینی مطرح كرد:‌

خاشع كردن فرد؛ از بهترین راه‌های دعوت به نماز

گروه اجتماعی ـ استاد مركز تخصصی نماز قم یكی از بهترین و بزرگترین‌ راه‌های دعوت به نماز را خاشع كردن فرد عنوان كرد.

خاشع كردن فرد؛ از بهترین راه‌های دعوت به نماز

به گزارش ایكنا از فارس، نشست «نمازشناسی و شیوه‌های دعوت به نماز» به‌همت دانشگاه شیراز و ستاد اقامه نماز استان فارس امروز، 23 خردادماه با مشاركت اساتید منتخب دانشگاه شیراز برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی، استاد مركز تخصصی نماز قم در این نشست گفت:‌ نماز فقط مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در همه ادیان وجود داشته است که نمونه آن را در قرآن کریم در بیانات حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی، خضرت شعیب و ... می‌بینیم.
وی با بیان اینكه یکی از بزرگ‌ترین و بهترین راه‌های دعوت به نماز، خاشع کردن فرد است،‌ گفت: یك پیام از سه طریق كلمه، زبان بدن و احساس انتقال پیدا می‌كند که به موارد 2 و 3 فرا پیام می‌گویند و تحقیقات تجربی بررسی کرده‌اند که 93 درصد انتقال پیام از طریق زبان بدن و احساس است و 7 درصد از طریق كلمه.

نماز باید دیده شود
بحرینی با تأكید بر اینكه نماز باید دیده شود زیرا علنی بودن آن موضوعیت دارد، گفت: شیطان وسوسه می‌کند که علنی خواندن نماز موجب ریاست است در حالی كه چنین نیست.
این كارشناس مذهبی اظهار كرد: برای اقامه همه نمازهای واجب تأکید شده كه به جماعت باشند، اما یک نماز را گفته شده است که بهتر است در منزل خوانده شود و آن نوافل است. این مطلب دارای نکات تربیتی است زیرا والدین الگوی فرزندان هستند و باید در نماز هم الگو باشند.

مطالب باید تدریجی به افراد گفته شود
وی با ذكر این نكته كه مطالب باید تدریجی به افراد گفته شود و از آن‌ها خواسته شود، گفت: نماز یكی از اساسی‌ترین واجبات دینی است و حتی تقریباً وجوب حجاب 20 سال بعد از وجوب نماز آمده است.
بحرینی همچنین با تصریح اینكه ما باید بدانیم مانع نمازی افراد چیست، گفت: گاهی اوقات این مسئله ناشی از تنبلی است و گاهی اوقات به خاطر مسائل سیاسی و یا غیره است.
وی این سئوال را مطرح كرد كه چرا در نماز توجه به کبریایی و عظمت خداوند است‌ و پاسخ داد: چون وقتی عظمت خداوند جلوه کرد، انسان نسبت به عظمت، خشوع می‌کند. انسانی که نماز نمی‌خواند آیا می‌داند که در برابر چه خداوند با عظمتی دارد تکبر و گردنکشی می‌کند؟
این كارشناس ستاد تخصصی نماز تأكید كرد:‌ چه خوب است که مبلغین و اساتید، بعد از بیان عظمت خداوند به عظمت انسان نیز اشاره کنند و قصد کنیم که حداقل یک قدم برای نماز برداریم؛ به این امید که باری از دوش امام زمان(عج) برداریم آن هم با ترویج فرهنگ اقامه نماز.
انتهای پیام

captcha