ضرورت اقامتگاه دائمی برای ثبت‌ مؤسسه قرآنی/ ضوابط انحلال
کد خبر: 3717387
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۶
طی نشستی در نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

ضرورت اقامتگاه دائمی برای ثبت‌ مؤسسه قرآنی/ ضوابط انحلال

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ـ طی نشستی با عنوان «نحوه ثبت تأسیس و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سامانه ثبت‌ شرکت‌ها» بر ضرورت دارا بودن اقامتگاهی دائمی و قانونی برای ثبت مؤسسات تأکید شد.

ضرورت اقامتگاه دائمی برای ثبت‌ تأسیس مؤسسه قرآنی/ ضوابط انحلال

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «نحوه ثبت تأسیس و تغییرات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سامانه ثبت‌ شرکت‌ها» در غرفه معاونت قرآن و عترت ارشاد در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.
این نشست که با حضور نوری‌زاده، کارشناس این عرصه و همچنین بهادرخانی، کارشناس اداره‌کل ثبت شرکت‌ها و تعدادی از مؤسساتی که دارای موافقت اصولی هستند، همراه بود، با موضوع شرایط لازم مؤسسان برای تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت بیان شد.
نوری‌زاده اظهار کرد: وجود تعداد سه نفر به عنوان مؤسسان مؤسسه فرهنگی، دارا بودن تحصیلات کارشناسی به بالا، دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط و یا سوابق کاری در این زمینه، اخذ استعلامات لازم از پلیس 10+ در خصوص عدم سوء پیشینه و حراست از وزارت اطلاعات و اخذ مصاحبه عملی از جمله این موارد است.
وی عنوان کرد: این مصاحبه عملی بیانگر میزان آمادگی و همچنین توانایی افراد برای حضور در عرصه مؤسسات قرآنی است. همچنین پس از تشکیل مجمع عمومی و مجمع فوق‌العاده مؤسسات باید صورت جلسه تهیه شود.
نوری‌زاده بیان کرد: اساسنامه و شیوه‌نامه تأسیس مؤسسات در پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت به نشانی telavat.ir بارگذاری شده است. این اساسنامه و شیوه‌نامه‌ها نتیجه 77 جلسه هیئت رسیدگی است.
وی با تأکید بر اینکه تمام مراحل تأسیس مؤسسات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، عنوان کرد: تنها مرحله مصاحبه به صورت عملی است که در آینده نزدیک نیز این امر به صورت الکترونیک برپا خواهد شد.
نوری‌زاده بیان کرد: پس از تکمیل مراحل ثبت‌ تأسیس مؤسسه نتیجه نهایی توسط هیئت رسیدگی با موافقت اصولی اعلام می‌شود. این مؤسسات در قالب مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در زمینه مؤسسات غیرتجاری است که پس از این موافقت اصولی همراه با اساسنامه ممهور است که باید اقدام به ثبت آن در سامانه ثبت شرکت‌ها کند.
در ادامه بهادرخانی، کارشناس این اداره‌کل در خصوص نحوه ثبت مؤسسات در سامانه ثبت شرکت‌ها به صورت گام به گام نکاتی را به صورت عملی و از طریق این پایگاه اینترنتی بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه مدارک لازم برای ثبت تأسیس چون فرم‌های لازم، اظهارنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی شرکاء نیاز است، اظهار کرد: برای ثبت تأسیس مؤسسه پس از اخذ موافقت اصولی با مراجعه به سایت این اداره‌کل باید در گام نخست اطلاعات فرد به صورت حقوقی و حقیقی ثبت شود و مرکز اصلی که قرار است مؤسسه در آن فعالیت داشته باشد، بیان شود.
بهادرخانی عنوان کرد: حتما باید اقامتگاه دائمی و قانونی مؤسسات در این سایت ثبت شود و برای ثبت تأسیس مؤسسه لازم و ضروری است و گام دوم پس از آن انتخاب نام و تعیین نام مناسب برای مؤسسه و در ادامه مراحل دیگری است که در این پایگاه اینترنتی به آن اشاره شده است.
در ادامه این جلسه به دلیل اینکه مدیران مؤسسات حاضر دارای شماره ثبت و یا موافقت اصولی از هیئت رسیدگی بودند، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص مشکلات ثبتی چون ثبت تغییرات هیئت مدیره، مکان مؤسسه، عنوان مؤسسه و ... پاسخ داده شد.
همچنین در خصوص انحلال مؤسسه گفته شد که یا باید به مؤسسات قرآنی مشابه و یا به نماینده ولی‌فقیه و یا به هیئت رسیدگی برای اتخاذ تصمیم واگذاری شود.
یادآور می‌شود، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، از 29 اردیبهشت 97 آغاز شده و تا 14 خردادماه ادامه دارد. غرفه خبرگزاری ایکنا، در شبستان اصلی، پاویون رسانه‌ها قرار دارد.

انتهای پیام

captcha