بانویی از جنس ایثار/ گذری بر زندگی‌ قرآنی «معصومه لطفی سرگزی»
کد خبر: 3716986
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

بانویی از جنس ایثار/ گذری بر زندگی‌ قرآنی «معصومه لطفی سرگزی»

کانون خبرنگاران نبأ ــ «معصومه لطفی سرگزی»، همسر شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی، حافظ قسمتی از قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بود؛ او در انجام واجبات و ترک محرمات کوشا بود و با پرداخت خمس و اشتغال به دامداری و مسجد‌محوری هفت فرزند قرآنی تربیت کرد.

بانویی از جنس ایثار/ گذری بر زندگی‌ «معصومه لطفی سرگزی»

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم «شکوه ایثار» با محوریت تجلیل از ۷۰ سال تلاش و مجاهدت جهادگر عرصه تعلیم و تربیت معلم قرآن و اخلاق، همسری ایثارگر و فداکار و مادر خانواده قرآنی، مبلغ دینی و فعال مذهبی زنده‌یاد بانو «معصومه لطفی سرگزی» با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم، 31 اردیبهشت‌ و اول خردادماه در حوزه علمیه خواهران جامعة‌الزهرا(س) قم برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پیام مقام معظم رهبری در مورد درگذشت این بانوی قرآنی در دی‌ماه ۱۳۹۲، بازخوانی شد که در این پیام فرموده بودند «امثال این بانوی فاضل عابد فهیم و پارسا با اخلاص و پرتلاش بانو معصومه لطفی سرگزی از قبیله ابرار الگوی دانش و بصیرت و معلم صبوری و تربیت و پیشگام اصلاحات فرهنگی و تربیتی زاهد و خستگی‌ناپذیر با برخورداری از ذهنی خلاق و پویا در عرصه تبلیغ منشأ خدمات و تأثیرات فراوان شد و پس از دوره‌ای طولانی از ابتلاء و صبر، آسمانی شد؛ ان‌شاءالله رحمت و غفران الهی بر او باد، اصل توجه بانوان کشور ما به قرآن و حضورشان در صحنه قرآن پدیده‌ای است که باید به‌عنوان توفیق بزرگ نظام جمهوری اسلامی مقابل چشم جویندگان بصیرت قرار بگیرد و ای کاش سیمای معنوی اخلاقی و جهادی امثال ایشان بیشتر ترسیم شود».
گذری بر زندگی‌نامه این بانوی قرآنی
«معصومه لطفی سرگزی»، همسر شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی، حافظ قسمتی از قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بود. خادم الزهرا و خادم با اخلاص آل الله بود و معتقد بود تنها انتظار فرج کافی نیست بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است؛ او در انجام واجبات و ترک محرمات کوشا بود و با پرداخت خمس و اشتغال به دامداری و مسجد‌محوری هفت فرزند قرآنی تربیت کرد. صبر و تلاش، اولویت‌سنجی، مسئولیت‌پذیری، عدم یأس و ناامیدی، تمرکز کردار و رفتار بر محور تقرب به خدای متعال، تبلیغ و تدریس در راه عبودیت و توجه به خدا از جمله سجایای اخلاقی این بانوی قرآنی بود.
او، معاون قرآن و عترت بسیج جامعه زنان، مربی حلقه‌های صالحین، عضو جمعیت هلال احمر و عضو هیئت مؤسس انجمن‌های اسلامی، از بانیان مؤسسه صحیفه سجادیه و مؤسسه به‌سوی ظهور موعود و از طلایه‌داران حریم عفاف و حجاب و شیفته دانش و معرفت بود که با تحمل سختی‌های بسیار در کسب معارف الهی و درک ژرفای نماز و قرآن کوشید و با وجود تمام مسئولیت‌های مهم خانوادگی نقشی بارز و افتخارآفرین در پاسداری از فرهنگ و عترت داشت و در مبارزات اجتماعی در عرصه سازندگی و خدمت‌رسانی همیشه کوشا و فعال بود. او معتقد بود نگاه قرآن به زن نگاهی عزت‌بخش، کرامت‌بخش، رشدآفرین، استقلال‌دهنده به هویت و شخصیت است.
این بانوی ایثارگر با تمام توان خویش به پاسداری از ارزش‌ها برخاست؛ او همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت و در عرصه علم و عمل خوش درخشید و نامش را برای همیشه در زمره بانوان مهذب اسلامی ثبت کرد.
او از اولیای الهی و مایه افتخار و سربلندی ایران بود و از حضرات آیات آقازاده کفائی، حسین قمی، سیدمحمد حجت، اراکی، گلپایگانی، راشد، میرمحمدی و مرعشی نجفی، مجوز نقل حدیث دریافت کرد. آنچه این بانو را از بیشتر بانوان دوران خود جلوه‌گرتر می‌کند، فروغ معنوی ایشان از نظر اخلاقی، تربیتی و معنوی است که سراسر عمر پر برکت خود را به تعلیم و تعلم معارف قرآنی گذراند و در طریق سیر و سلوک و جست‌وجوی قرب و رضای حق تعالی به مخزن العرفان دست یافت.
این بانو مقید بودند برای سلامتی امام خمینی(ره) و موفق شدن ایشان و پیشرفت در اهداف مقدس اسلام دعا کنند.
همسر شهید آیت‌الله محمدعلی لطفیان سرگزی با تأسیس مکتب‌خانه و دارالقرآن خانگی زمینه تحصیل بانوان علاقه‌مند به آموختن معارف اسلامی را فراهم کرد؛ دغدغه اصلی‌اش به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه زنان بود؛ همواره با وضو بود و به ذکر یونسیه بسیار اهمیت می‌داد، ساده‌زیستی در تمام شئون زندگی ایشان مشهود بود و از هیچ‌کس انتظاری نداشت. او حتی هنگام پختن غذا قرآن می‌خواند و با صبر و عشقی توصیف نشدنی اسوه‌ای برای همگان شد.
معصومه لطفی سرگزی به جلسات قرآن و دعا بسیار اهمیت می‌داد و به باورهای دینی افتخار می‌کرد؛ شنونده پای ثابت سخنرانی‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران بود. او منادی نماز، نگهبان اندیشه‌ها، ممتحن الهی و دانشور پرتلاش و بصیر بود که سرانجام پس از 70 سال عمر پر برکت و زندگی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان و قم در شانزدهم دی‌ماه ۱۳۹۲ دار فانی را وداع گفت و در گلزار شهدای شهرستان نیمروز به خاک سپرده شد.
امید است فرزندان اسلام و قرآن و بانوان این سرزمین با شناخت و ایمان به این گوهرهای درخشان که در عرصه تعلیم و تربیت علوم دینی و معارف اسلامی نقشی مؤثر داشتند اقتدا کرده و درس زندگی اسلامی را از این انسان‌های فرهیخته فرا گیرند و به زندگی خود نور و نیرو ببخشند.
یادآور می‌شود، طی فراخوان اعلام شده، بیش از ۱۱۰ مقاله در مورد زندگی «معصومه لطفی سرگزی» به دبیرخانه مراسم شکوه ایثار ارسال شده بود که در این میان چهار مقاله مورد تأیید قرار گرفت و خلاصه‌ای از این مقالات توسط تعدادی از شاگردان این بانوی قرآنی در مراسم قرائت شد.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha