روزه‌دار واقعی، مزین به رنگ و صبغه الهی است
کد خبر: 3715920
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
حجت‌الاسلام سروری:

روزه‌دار واقعی، مزین به رنگ و صبغه الهی است

گروه معارف - یک محقق و استاد حوزه گفت: با توجه به اینکه روزه در تمام جهاتش بر محور ترک است، ترک خوردن، آشامیدن، زیادی در کلام، ترک شهوت و... یعنی دارای صفات سلبی می‌باشد و از این جهت روزه‌دار واقعی، مزین به رنگ و صبغه الهی است.

روزه‌دار واقعی، مزین به رنگ و صبغه الهی است

حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری، محقق و استاد حوزه‌علمیه در گفت‌وگو با ایکنا ازاصفهان، با اشاره به آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ» افزود: رمضان ماه آراسته شدن به فضائل است، در این ماه بندگان به صورت کاملا مستقیم رابطه عبد و معبودی را مرور می‌کنند، خداوند نیز اهداف و اغراض خود را از وضع چنین ماه پربرکتی، بندگی انسان‌ها قرار داده است.
وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، پاسخی به دعوت و ندای الهی است، گفت: انسان براساس همین دعوت پاسخ به ندای الهی می‌دهد، ‌چنانچه قرآن مجید آگاهی می‌دهد این پاسخ، نشانه ایمان و رابطه دل با عالم آفرین است.
سروری با اشاره به فرموده رسول خوبی‌ها حضرت محمد مصطفی (ص) «ارمض الله فیه ذنوب المومنین»؛ در مورد ماه مبارک رمضان افزود:: رمضان زمانی است که خداوند به‌خاطر عمل روزه، مردم مؤمن را شستشو داده و پاک می‌کند.
وی اظهار کرد: در ادعیه اهل بیت(ع)، ماه رمضان با تعابیری همچون«ماه رحمت»، «ماه برکت»، «ماه کرامت»، «ماه مغفرت»، «ماه توبه»، «ماه آمرزش»، «ماه آموزش»، «ماه پرورش»، «ماه تربیت» و «ماه پیراسته شدن از رذائل و آراسته شدن به فضائل» آمده است.
سروری افزود: بهره‌مندی از امتیازات معنوی ماه مبارک رمضان همچون سپری محافظ انسان در برابر آفات دنیا و عذاب آخرت است، از جمله نام‌هایی که برای رمضان ذکر شده می توان به عناوینی چون «هو شهر البرکة»، «هو شهر الانابة»، و «هو شهر التوبة» و «هو شهر المغفرة» و... اشاره کرد.
این پژوهشگر حوزه بیان کرد: رمضان ماهی است که به تعبیر رسول خدا (ص) ماهی است که اولش رحمت، وسطش مغفرت و آمرزش و آخر این ماه آزادی از آتش را به ارمغان می‌آورد.
این استاد حوزه بیان کرد: اعمال خوب در این ماه مورد قبول حضرت حق و گناهان در این ماه مورد بخشش قرار می‌گیرد، به فرموده حضرت محمد(ص) شما به میهمانی در این ماه دعوت شده اید؛ شقی و بدبخت، کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود.
نویسنده کتاب «پنجره ای به زندگی» بیان کرد: در بین دوازده ماه قمری، تنها ماهی که قرآن مجید از آن یاد می‌کند، ماه مبارک رمضان است و این یادآوری از ماه رمضان دلالت بر عظمت آن دارد و اگر کسی بتواند با ماه رمضان به آن معنایی که قرآن فرموده پیوند برقرار کند، خود را به خیر دنیا و آخرت آراسته کرده است.
وی با اشاره به آیه 185سوره مبارکه بقره «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی‏ وَ الْفُرْقانِ‏» گفت : از جمله فضایل ماه رمضان نزول «قرآن» می‌باشد، کتابی که سراسر دلایل روشن و آشکار از هدایت‌گری و مایه جدایی حق از باطل‏ است.
نویسنده کتاب «اخلاق کریمانه» با اشاره به برکات ذکر شده از «قرآن » برای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان بنابر آیات قرآن «ماه قرآن»، «ماه هدایت»، «ماه بازشناخت حق از باطل» می‌باشد؛ اگر کسی در این ماه دلش به نور قرآن منور نگردد و جانش به هدایت قرآن آراسته نشود و عقلش قدرت تشخیص حق از باطل را پیدا نکند، از این ماه بهره‏‌ای جز گرسنگی و تشنگی نبرده است.
وی گفت: کسی که از خصوصیات و امتیازات معنوی ماه مبارک رمضان بهره‏مند شود، حقیقتا برای خود سپری جهت حفظ از آفات دنیا و عذاب آخرت ساخته؛ ماه رمضان ماه عظیمی می‌باشد که خداوند مهربان آن ماه و عمل در آن را به خود نسبت داده، پس متصل شدن به معنویت و حقیقت این ماه، اتصال به خداوند است.
نویسنده کتاب «اخلاق کریمانه» با بیان اینکه هیچ عملی از اعمال به اندازه ماه رمضان رنگ خالص خدایی ندارد، افزود: اعمال این ماه، یک عمل درونی و پنهانی است و انسان مجبور نیست کسی را از این عمل درونی مطلع کند و کسی هم قدرت تشخیص این را ندارد که بفهمد انسان در این عمل هست یا نه، با توجه به اینکه روزه در تمام جهاتش بر محور ترک است، ترک خوردن، آشامیدن، زیادی در کلام، ترک شهوت و... یعنی دارای صفات سلبی می‌باشد و از این جهت روزه ‏دار، مزین به رنگ و صبغه الهی است.
این محقق و نویسنده حوزه با اشاره به روایات ائمه اطهار(ع) پیرامون عظمت و ویژگی‌های ماه مبارک رمضان گفت: امام رضا(ع) در این رابطه سخن ارزشمندی دارند و می‌فرماید: «الحسنات فی شهر رمضان مقبولة والسیئات فیه مغفورة»؛ یعنی این ماه، ماهی است که اعمال بندگان در آن قبول و گناهان انسان نیز پاک می‌شود.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در رابطه با رمضان، عظیم‌ترین و گیراترین تعابیر را از متن وحی الهی به زبان آوردند؛ نظیر این سخن «قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله «شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرٌ فَرَضَ اللّهُ عَلَیکُمْ صِیامَهُ فَمَنْ صامَهُ ایماناً وَاحْتِساباً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ امُّهُ‏» پیامبر اسلام (ص) فرمودند؛ «این است ماه رمضان، ماهی که روزه آن بر شما واجب است، هر کس از روی ایمان و حساب روزه بگیرد، همانند روز ولادت از مادر، از گناهان خارج می‌شود».
این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: امام سجاد(ع) در دعای روز اول ماه مبارک در صحیفه سجادیه از خداوند چنین درخواست می‌کند و می‌فرماید: «اللّهُمّ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ»، خداوندا به ما شناخت برتری این ماه و بزرگ داشتنش را الهام بنما.
سروری با استناد به روایات ائمه اطهار(ع) پیرامون ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند «عَلَیکُمْ فی شَهْرِ رَمَضانَ بِکَثْرَةِ الْإسْتِغْفارِ وَالدُّعاءِ فَأمَّا الدُّعاءُ فَیَدْفَعُ الْبَلاءَ عَنْکُمْ وَأمَّا الْإسْتِغْفارُ فَتُحْمی‏ بِهِ ذُنُوبُکُم» بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعای زیاد، اما دعای شما دافع بلا از شماست، اما استغفار شما از بین برنده گناهان است.

captcha