مبعث؛ طلیعه نظام عقلانیت
کد خبر: 3705460
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴

مبعث؛ طلیعه نظام عقلانیت

گروه فرهنگی ـ روز بعثت پیامبر اکرم(ص) به‌واقع روز طلوع خورشید عقلانیت و حرکت انسان‌ها در مسیر هدایت است، بعثت، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه‌گرایی، هوس‌پرستی و جهل‌پیشگی دفن شده بود.

به گزارش ایکنا از لرستان، در میان انبیای الهی پیامبراکرم(ص) اعظم و اشرف پیامبران الهی به‌شمار می‎رود کمااینکه قرآن‌کریم بهترین معرف برای معرفی خصوصیات و ویژگی‎های پیامبراکرم(ص) به‌شمار می‎رود.
خداوند متعال کسی را به بعثت و نبوت برانگیخته است که می‎داند این چه شخصیت بزرگی است، این در حالی‌است که برای شناخت ابعاد و ویژگی‎های شخصیتی نبی مکرم اسلام می‌بایست به قرآن‌کریم مراجعه کنیم.
بر اساس آیه ۱۲۸ سوره توبه با این مضمون «لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ»، خداوند متعال می‎فرماید: «قطعاً براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است ‏شما در رنج بيفتيد به هدايت شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است».

بیان ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) در سوره توبه/ جنبه‌های بشری و معنوی آن حضرت

نکته قابل تامل در اوصاف پیامبراکرم(ص) آن است که حضرت دارای دو جنبه بشری و الهی و معنوی است، به‌طوری‌که خداوند متعال در سوره توبه برای پیامبراکرم(ص) ویژگی‎هایی برشمرده ازجمله این‌که پیامبراکرم(ص) برخاسته از متن مردم بوده او مردم‌دار و مردمی است، پیامبری از جنس مردم و برخاسته از دل مردم است او آشنا با درد و رنج مردم است چراکه پیامبر خودش در زندگی سختی‎های فراوانی کشید لذا با درد و رنج مردم آشناست و جدای از مردم نیست.
بر پایه این گزارش پیامبراکرم(ص) غم‌خوار مردم بود و از درد و رنج آن‌ها خبر داشت، کمااینکه ویژگی دیگری که خدای متعال برای پیامبراکرم(ص) ذکر می‎کند این است که او حریص بر هدایت مردم است او علاقمند بود به این‌که مردم هدایت شوند و به راه راست بروند کمااینکه پیامبراکرم(ص) همیشه نسبت به مردم دلسوز یود و هیچ کس به اندازه او دلسوز مردم نبوده است.

نرمی با مؤمنان و صلابت با دشمنان؛ اوصاف مشهور پیامبر اسلام(ص)

ویژگی دیگری که برای نبی مکرم اسلام ذکر شده است نرمش و عطوفت او نسبت به مؤمنان است کمااینکه قلب پیامبر به دو صفت نرمی و صلابت معروف بود او نسبت به مؤمنین نرم و نسبت به دشمنان و کافران و منافقان با صلابت بود و در یک کلام او از اخلاق کریمانه برخوردار بوده است.
نقل است پیامبراکرم(ص) آن‌قدر مهربان و دلسوز بود که وقتی یتیمی گریه می‎کرد می‎رفت و او را نوازش می‎کرد و وقتی فقیری درد داشت با او هم‌درد و هم‌سفره می‎شد، پیامبر اکرم(ص) در مهربانی کردن و محبت کردن به مردم اسوه و الگو است ما باید از زندگی او درس بگیریم.
می‌توان گفت که گسترش اسلام به‌خاطر اخلاق و رفتار پیامبر بود، به‌طوری‌که پیامبر اکرم(ص) در هنگام رحلتش به مردم درباره قرآن و عترت سفارش کرد اما بعد از پیامبر به این سفارش وی توجه نشد و فقط به ظاهر قرآن تمسک کردند و روح قرآن به فراموشی سپرده شد کمااینکه می‎بینیم که بر سر عترت پیامبر چه مصائب و سختی‎هایی که وارد نکردند.
روز ۲۷رجب مصادف است با عید مبعث روزی که بر پایهٔ باورهای اسلامی حضرت محمدمصطفی(ص) به درجه پیامبری برگزیده شد. مسلمانان معتقدند او در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.محمد(ص) در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد.
حضرت محمدمصطفی(ص) در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام‌الفیل، هم‌زمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

روز مبعث؛ مرگ قساوت‌ها

عید مبعث آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت و طلوع عقلانیت، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه‌گرایی، هوس‌پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود.روز مبعث، روز مرگ قساوت‌ها و شرارت‌ها بود؛ روز مرگ کرامت‌هایی که به پای بت‌ها قربانی می‌شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش‌های ناروا بود.
روشن و مبرهن است که مبعث از اعیاد بزرگ اسلام است، روزی که دین مبین اسلام ابلاغ شد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که من برای مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام، با سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) وحدت بین مسلمانان جهان بیشتر شد. پیامبر اکرم(ص) به‌عنوان خاتم انبیا و آخرین پیامبر اسلام کامل‎ترین دین را به‌عنوان دین اسلام برای مردم و مسلمانان به ارمغان آورد و در این رابطه فرمود: من برای مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام.

تایید حقانیت ادیان گذشته؛ مهم‌ترین ویژگی مبعث

مهم‌ترین ویژگی عید مبعث این است که در این روز پیامبراکرم(ص) نشانه حقانیت همه ادیان گذشته را تأیید و کامل کرد و مبانی حقانیت دین مبین، قرآن مجید است، چراکه این کتاب آسمانی معجزه عقلی ماندگار و جاودانه‎ای است که مهم‌ترین آیات آن در شب مبعث نازل شده است.افتخار ما این است که امروز دارای کامل‎ترین دین دنیا یعنی دین اسلام هستیم که باید این را اجر نهیم و به‌عنوان یک مسلمان به وظایف خود به‌خوبی عمل کنیم.
در خصوص فضیلت‌های مبعث پیامبر اکرم(ص) می‌توان گفت که روز مبعث برای همه ما پیام‌های مختلفی دارد که یکی از آن پیام‌ها عدالت و همدلی در میان همه مسلمانان جهان است.روز مبعث، روز تعیین سرنوشت است، کمااینکه پیام مبعث یک پیام جهانی برای همه زمان‌ها و همه انسان‌هاست.
گفتنی است که عبودیت خداوند، مبارزه با ظلم و ستم، برقراری عدالت و روابط عادلانه از پیام‌های بعثت است، بنابراین بزرگ‌ترین عید ما عید مبعث است.

پیام عید مبعث هدایت و همراهی بشریت است

بر این اساس عیدمبعث سرآغاز بعثت انسان تشنه معنویت، بیداری و بصیرت بوده و در سوره آل‌عمران خطاب به مسلمانان تاکید شده که عید مبعث را جشن بگیرید اما به مفاهیم و پیام‌های آن هم توجه کنید.
گفتنی است که همه انسان‌ها دارای یک‌سری مسئولیت‌های فردی و اجتماعی در رابطه با موضوع بعثت هستند و ما موظفیم آگاهانه و با بصیرت در مسیر بعثت پیامبر اکرم(ص) اقدام کنیم و خداوند در سوره شورا در این‌باره می‌فرماید: ای انسان‌ها دین را به پا دارید و اهل اختلاف و تفرقه نباشید.
در بُعد اجتماعی بعثت، خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: پیامبران را مبعوث کردیم تا مردم برای عدالت‌خواهی قیانم کنند لذا رسالت همه مردم در قبال بعثت پیامبر(ص) این است که با الهام از بعثت برای عدالت‌خواهی به پا خیزند.
به اختصار می‌توان گفت که پیام عید مبعث را هدایت و همراهی بشریت در مسیر تکامل برای رسیدن به سعادت، تربیت و کمال است.

انتهای پیام

captcha