لزوم توجه نویسندگان به حکمت‌های قرآنی
کد خبر: 3702046
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کاشفی خوانساری تأکید کرد:

لزوم توجه نویسندگان به حکمت‌های قرآنی

گروه ادب ــ مشاور معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کودک و نوجوان بر لزوم توجه بیشتر نویسندگان به فروع دین، حکمت‌ها و مفاهیم قرآنی در نگارش کتاب برای این گروه سنی تاکید کرد.

لزوم توجه نویسندگان به حکمت‌های قرآنی

سیدعلی کاشفی خوانساری، مشاور معاون قرآنی وزیر ارشاد در حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا؛ از شعاری بودن آثاری که به صورت مستقیم به اصل موضوع می‌پردازند، عاری بودن از ظرافت‌ها و زیبایی‌های ادبی و هنری به عنوان آسیب کتب دینی یاد کرد و افزود: والدین بدون اینکه شناختی از این گونه آثار داشته باشند، صرفاً به دلیل علاقه‌مندی به آموزش معارف دینی به کودکان خود، کتاب‌هایی از این دست را برای کودکان تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه چنین آثاری برخلاف تصور والدین، می‌تواند اثرگذاری منفی بر کودکان داشته باشد، ادامه داد: این آثار بر ذوق و سلیقه کودکان اثر می‌گذارد و تصور آنها را از دین تقلیل می‌دهد. از سویی لذت مطالعه، شیرینی ادبیات و هنر به کودک منتقل نمی‌شود.

این کارشناس ادبی با اشاره به اشعاری که در برخی از این کتاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ افزود: برخی از این اشعار مناسب سن کودک و نوجوان نیستند و از سویی سطح کیفی پایینی دارند.

کاشفی خوانساری به آسیب دیگر در حوزه کتب دینی کودک و نوجوان اشاره و عنوان کرد: تمرکز بیش از حد بر مقوله تاریخ و زندگی‌نامه یکی دیگر از مشکلات این حوزه به شمار می‌آید. به این صورت که عمده این آثار در عرصه تاریخ،‌ زندگی‌نامه و احکام نوشته می‌شود و شمار آثار این حوزه فراوان است.

وی همچنین از کمبود کتاب در حوزه فروع دین به عنوان آسیب دیگر یاد و اظهار کرد: کمتر دیده شده است که درباره فروع دین کتابی نوشته شده باشد که برای مثال به حج، زکات، تولی، تبری و ... مربوط شود یا از امر به معروف و نهی از منکر سخن بگوید.

کاشفی خوانساری با تاکید بر اینکه در عرصه فروع دین با خلأهای بسیاری روبه‌رو هستیم، گفت: از قرآن به عنوان اصلی‌ترین منبع در نوشتن داستان و کتاب برای کودکان غفلت شده است. گذشته از قصه‌های قرآنی،‌ درباره مفاهیم قرآنی، آشنایی با قرآن، حکمت‌هایی که در قرآن نهفته است،‌ نحوه تفکر، بینش و مکتب قرآنی کمتر کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha